کد خبر: ۱۰۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>امکان دارد یک سمعک، کاری بیش از کمک به بهتر شنیدن انجام دهد: پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها به جلوگیری از کاهش عملکرد ذهنی در افراد مسن مبتلا به کم‌شنوایی نیز کمک می‌کند.
  به گزارش شفا آنلاین،به گفته دکتر آنیل لالوانی، استاد دانشگاه پزشکی کلمبیا «می‌دانیم که سمعک‌ها می‌توانند، رفتار اجتماعی بزرگسالان مسن‌تر با نقص شنوایی را با فراهم کردن پل ارتباطی با جهان بیرون بهبود بخشند. در این مطالعه ما به دنبال بررسی اثرات آن بر کاهش عملکرد شناختی ناشی از پیری بودیم.»

       ۱۰۰ بزرگسال ۸۰ تا ۹۹ ساله مبتلا به کم‌شنوایی در این پژوهش شرکت کردند. ۳۴ نفر از آنان که به طور منظم از سمعک استفاده می‌کردند در قیاس با کسانی که از سمعک استفاده نمی‌کنند، نمرات بسیار بهتری در آزمون‌های عملکرد ذهنی گرفتند.

       همچنین محققان پی بردند در افرادی که از سمعک استفاده نمی‌کردند، عملکرد ذهنی به شکل مستقیم با توانایی شنیدن ارتباط دارد.

       این مطالعه در ژورنال آمریکایی روان‌شناسی سالمندان به چاپ رسیده است. نتایج تحقیقات نشان داد که استفاده از سمعک، با حفظ گفتگو و ارتباطات سالمندان مبتلا به کم‌شنوایی، راهی ساده و در عین حال مهم برای پیشگیری یا کاهش بروز زوال عقل است.

       پژوهشگران می‌گویند بیش از نصف افراد بالای ۷۵ سال دچار کم‌شنوایی هستند، اما کمتر از ۱۵ درصد آنها از سمعک استفاده می‌کنند.

       تحقیقات پیشین نشان دادند که احتمال مرگ‌ومیر ناشی از سقوط و تصادف، انزوای اجتماعی و زوال عقل در این افراد در مقایسه با کسانی که کم‌شنوایی ندارند، بیشتر است. همچنین استفاده از سمعک می‌تواند مشکلات اجتماعی، عملکردی و احساسی مرتبط با کم‌شنوایی را بهبود بخشد.سپید
Health Day
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: