کد خبر: ۱۰۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت>به گفته پژوهشگران کانادایی، زنان نسبت به مردان تمایل کمتری برای شرکت در برنامه‌های توانبخشی قلبی دارند که می‌تواند مانع از بهبودی آن‌ها پس از حمله‌های قلبی و اعمال جراحی قلب شود.
به گزارش شفا آنلاین،   ارجاع مردان و زنان به توانبخشی قلبی برای پزشکان بسیار مهم است. شرکت در توانبخشی قلبی با ارتقای وضعیت بقا، عملکرد و سلامت روانی بیمار و همچنین کاهش احتمال عود عارضه‌های قلبی مرتبط است.

       محققان برای سنجش میزان مشارکت کامل افراد در توانبخشی‌های تجویزشده، ۱۴ مطالعه منتشرشده را بررسی کردند. در این مطالعات، ۸۱۷۶ نفر شرکت داشتند و برنامه‌های توانبخشی قلبی انجام‌شده بین ۸ تا ۳۲ هفته به طول انجامید. در مجموع بیماران به 5/66 درصد یا دوسوم از جلسات تعیین‌شده رفته بودند.

       اگرچه پژوهشگران با نگاه جداگانه به زنان و مردان، دریافتند که به‌طور میانگین نزدیک به ۶۹ درصد از مردان و تنها ۶۴ درصد از زنان در این جلسات شرکت کرده بودند. این اختلاف جنسیتی و کاهش مشارکت زنان به‌ویژه در میان برنامه‌هایی با دوره ۱۲ هفته‌ای یا بیشتر وجود داشت. همچنین به نظر می‌رسد انشعاب بین زنان و مردان فقط در تحقیقات سال ۲۰۰۹ به بعد دیده می‌شود. تفاوت ۵ درصدی در میزان تبعیت دو جنس ظاهراً ناچیز است؛ اما برنامه‌های توانبخشی قلبی برای بهینه‌سازی نتایج طراحی شده‌اند و این تبعیت ۶۴ درصدی نگران‌کننده است. تشویق زنان به شرکت در این برنامه‌ها و تاکید بر اهمیت تبعیت از آن‌ها بسیار مهم است.

       در یک مطالعه جداگانه در دانشگاه ورمونت، نشان داده شد که مشوق‌های مالی می‌توانند به افزایش میزان مشارکت و تبعیت در بیماران کمک کنند. توانبخشی قلبی از دهه‌های قبل به‌عنوان درمانی ویژه مردان آغاز شد و محتمل به نظر می‌رسید که این سیستم همراه با تغییر در شیوه‌های ارجاع، تکامل نیابد.

       دلایل بسیاری مانند زمان، حمل‌ونقل و سایر شرایط جسمی و روانی برای فرار از این جلسات وجود دارد و بهترین راه‌حل می‌تواند بررسی افراد از نظر این چالش‌ها و تلاش برای تطابق با آن‌ها باشد.سپید
Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: