کد خبر: ۱۰۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>محققان در بررسی‌های خود 2 گونه باکتری را که مرتبط با بیماری پریودونتال در افراد سالم بوده‌اند، یافتند که با خطر پیشرفت سرطان پانکراس نیز ارتباط تنگاتنگی دارند.
به گزازش شفا آنلاین، نتایج این مطالعه در نشست سالیانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا 2016 ارائه شد. محققان در این رابطه، Porphyromonas gingivalis و Aggregatibacter actinomycetemcomitans را یافتند که ارتباط آنها با بیماری‌های پریودونتال مشخص شده بود و حال نشان داده شد که با بیش از 50 درصد افزایش خطر سرطان پانکراس هم مرتبط هستند. البته باید توجه داشت که این داده‌ها ارتباط علیتی را اثبات نمی‌کنند، بلکه قدم‌های اولیه در درک یک عامل خطر جدید بالقوه در سرطان پانکراس است.

       محققان معتقدند ابداع رویکردهای جدید در پیشگیری از سرطان پانکراس و تشخیص زودهنگام آن در آینده از ضروریات است. مطالعات قبلی هم ارتباط سابقه بیماری پریودونتال و آنتی‌بادی‌های درگردش را نشان داده و به دنبال پاتوژن‌های دهانی انتخاب شده‌ای بودند که خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بیشتر می‌کنند. اما تاکنون مطالعه‌ای به‌طور مستقیم وجود میکروب‌های دهانی و خطر سرطان را بررسی نکرده بودند. در این مطالعه، 361 بیمار مبتلا به سرطان پانکراس و 371 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. با گرفتن نمونه‌های دهانی، محققان ترکیب میکروب دهانی را با استفاده از توالی‌یابی و تکثیر ژن 16S rRNA تعیین کردند. درنهایت مشخص شد، وجود Porphyromonas gingivalis با 59 درصد افزایش خطر سرطان ریه و Aggregatibacter actinomycetemcomitans با 119 درصد افزایش خطر سرطان پانکراس همراه است.سپید
Cancer Network

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: