کد خبر: ۱۰۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی گفت: رشد بودجه‌های نظام سلامت باتوجه به تورم واقعی و هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای طرح تحول سلامت، مناسب نیست.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست سخنگوی وزارت بهداشت  افزود: سهم سلامت نسبت به كل بودجه‌های كشور هنوز از متوسط كشورهای منطقه پایین‌تر است.
وی اظهار كرد: باتوجه به سیاست‌های كلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، باید اعتبارات حوزه سلامت به طور متوسط از میانگین كشورهای منطقه بیشتر باشد. این میانگین در كشورهای منطقه بین 8.5 تا 10.5 درصد از درآمد ناخالص ملی است كه در كشور ما اندكی بیش از هفت درصد است.
وی اضافه كرد: آمارهای كنونی نشان می‌دهد كه سهم دولت و بیمه‌ها از كل هزینه‌های سلامت كمتر از 40 درصد است در حالی كه دولت ها و بیمه ها در كشورهای منطقه بین 50 تا 60 درصد هزینه‌های سلامت را پرداخت می‌كنند.
وی گفت: باتوجه به این اطلاعات و رشد نامناسب بودجه وزارت بهداشت، سرعت رشد بودجه‌های نظام سلامت در مقایسه با تورم واقعی و نیازهایی كه برای اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، مناسب نیست.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه كرد: با این وجود حمایت دولت طی سه سال گذشته از طرح تحول سلامت مناسب بوده است؛ به‌عنوان مثال چهار هزار و 800 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت پرداخت شد و حدود سه هزار میلیارد تومان نیز در سال 93 از محل یك درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت تعلق گرفت كه این میزان در سال 94 به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسید و با تصویب مجلس امسال به پنج هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

**مواد روانگردان در داروی گیاهی
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت طب سنتی برای وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: توسعه طب سنتی باتوجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری یكی از اولویت‌های وزارت بهداشت است و به همین علت هفته گذشته موسسه طب سنتی طوبی و پژوهشكده و دانشكده جدید طب سنتی را افتتاح كردیم و برخورد با متخلفان و مدعیان طب سنتی نیز تشدید شده است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت اضافه كرد: یكی از موسسات طب سنتی نیز كه هفته گذشته پلمب شد یك موسسه متخلف و غیرمجاز آموزشی بود كه ادعا می‌كرد شعبه‌ای از یك دانشكده در ارمنستان است؛ اما مسئولان آن دانشكده ارمنستان در این مورد اظهار بی‌اطلاعی و ناراحتی كردند؛ ضمن این كه شاكی خصوصی نیز وجود داشت.
وی تاكید كرد: وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان طب سنتی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود؛ به‌خصوص این كه شاهد مدعیانی در این حوزه هستیم كه گاهی در داروی گیاهی، مواد روانگردان اضافه می‌كنند و به مراجعه‌كنندگان می‌دهند.

**بررسی جزئیات ، قبل از قضاوت برای هر حادثه ای
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تخلفات بیمارستانی كه اخیرا رسانه‌ای شده است گفت: وزارت بهداشت در مسائل مختلف قائل به شفاف سازی و اطلاع رسانی صریح است و در هر موردی اطلاع رسانی لازم به بیمار و همراه او انجام می شود و ضمنا رعایت حریم شخصی اطلاع رسانی عمومی نیز صورت می گیرد.
وی گفت: وزیر بهداشت ، همین امروز(دوشنبه) در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت، دستور داد كه در همه امور، مسئولان وزارت بهداشت اطلاع رسانی شفاف و صریح داشته باشند.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: خطاهای پزشكی در همه جای دنیا وجود دارد و ما امروز در اتاق شیشه ای زندگی می كنیم و هیچ مساله را نمی‌توانیم از مردم پنهان كنیم؛ دریك هفته گذشته 2 حادثه در بیمارستان ها رسانه‌ای شد یكی مورد خودكشی در بیمارستان میلاد و دیگری عمل اشتباه روی پای سالم بیماری در اراك ارتباط داشت.
وی گفت: فعالیت پزشك جراح در اراك به حالت معلق درآمد و پرونده تخلف او به سازمان نظام پزشكی و مراجع قضایی ارسال شد؛ در زمان حاضر وزارت بهداشت به عنوان مدعی العموم وارد عمل شده است و ممكن است از طرف خانواده بیمار شكایتی هم نداشته باشند اما موضوع از طریق وزارت بهداشت پیگیری می شود.
حریرچی افزود: در بیمارستان میلاد نیز كه یك بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی و رایگان برای كارگران است فردی با انداختن خود از طبقات اقدام به خودكشی كرده و دچار آسیب جدی شده است.
وی گفت: اتفاق ناراحت كننده ای است اما قبل از قضاوت باید جزئیات آن بررسی شود و سوابق بیمار یا اینكه بیمار چه تقاضایی از بیمارستان داشته و چه اتفاقاتی افتاده است باید بررسی شود و قضاوت در این مورد در صلاحیت مقام قضایی است.
حریرچی در پاسخ به پرسش خبرنگار كه آیا در این حادثه بیمارستان نیز مقصر بوده است ، تاكید كرد: باید پس از بررسی جزئیات حادثه مشخص شود كه درصد قصور یا تقصیر بیمارستان چقدر بوده است زیرا گاهی مواردی پیش می آید كه بیمارستان امكان نظارت ندارد به عنوان مثال اگر در دستشویی بیمارستان كسی مواد مخدر مصرف كند، چون در دستشویی دوربین وجود ندارد، نمی توان بیمارستان را مقصر دانست.

**دستور وزیر بهداشت برای ادامه برخورد شدید با متخلفان زیرمیزی
معاون كل وزارت بهداشت در مورد زیرمیزی نیز گفت: در مورد پرداخت های غیر متعارف در مراكز درمانی حتی یك مورد آن هم برای وزارت بهداشت زیاد است، تاكید وزارت بهداشت این است كه در این مورد برخورد با متخلفان با شدت و حدت ادامه یابد.
حریرچی افزود: جامعه پزشكی و سازمان نظام پزشكی در این زمینه همكاری مناسبی داشته اند و میزان زیرمیزی در بیمارستان های دولتی به صفر رسیده است، در بیماستان های خصوصی هم این موضوع نزدیك به صفر است و در تهران موارد این نوع پرداخت های غیر قانونی نادر و ناچیز است.
وی گفت: موردی در یكی از شهرستان ها داشتیم كه از بیمار می خواستند پول اضافه را به حساب مادر پزشك واریز كند كه متخلف، شناسایی و با او برخورد قانونی شد.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: معیار زیرمیزی برای وزارت بهداشت شكایت بیمار نیست و آمال وزارت بهداشت این است كه با فرهنگ سازی بین مردم و همكاری رسانه ها این نوع تخلفات به صفر مطلق در كشور برسد.
وی افزود: توصیه ما به مردم این است كه به جز صندوق بیمارستان و صورتحسابی كه بیمارستان صادر می كند هیچ پرداخت اضافه ای را برای درمان در بیماستان نداشته باشند.
حریرچی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران كه گاهی بیماران محبور به پرداخت این نوع هزینه ها هستند، گفت: قبول دارم در عین حال گاهی تقاضاهای القایی توسط برخی پزشكان به وجود می‌آید كه باید با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم این موارد را كاهش داد.
قائم مقام وزیر بهداشت اضافه كرد: یكی از كارهایی كه متخلفان این عرصه انجام می دهند شكستن قبح این تخلفات است، زیرا می خواهند این نوع اقدامات خود را عادی جلوه دهند بنابراین سعی می كنند این نوع اخبار زیاد منتشر شود تا عادی جلوه كند.
وی تصریح كرد: یكی از تخلفاتی كه ممكن است رخ دهد نیز نوشتن خدمات اضافه ای است كه انجام نشده است و به صورت k (كای ) اضافه در صورتحساب بیمار یا مشاوره های اضافه پزشكی است كه این موارد با نظارت های سیستماتیك بر بیمارستان ها كنترل می شود.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: آمارها نشان می دهد كه بعد از طرح تحول سلامت این نوع تخلفات افزایش نیافته است.

** كیفیت بالای 90درصد بیمارستان های دولتی نسبت به خصوصی ها
معاون كل وزارت بهداشت افزود: فرهنگ غلطی كه بین برخی افراد وجود دارد این است كه كیفیت خدمات در بیمارستان های خصوصی از دولتی بهتر است؛ اما این تصور اشتباه است و در 90 درصد موارد، كیفیت خدمات در بیماستان های دولتی از خصوصی بهتر است.
وی تصریح كرد: در صورتی كه تخلف مالی در بیمارستان ها رخ دهند، حتما با آن برخورد می‌شود و برگرداندن پول اضافه كافی نیست چون ممكن است فرد متخلف بگوید از 10 بار تخلف، 2 بار آن را هم كه برمی‌گردانم باز به نفع من است بنابراین برخوردهای شدیدی با این نوع تخلفات در هر جایی كه باشد، صورت می‌گیرد.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره بازدارندگی مجازات های قانونی نسبت به تخلفات اظهار كرد: برخی مجازات هایی كه در قانون برای تخلفات بهداشتی - درمانی تعیین شده با نوع تخلف متناسب نیست و بازدارندگی ندارد و این مساله به ویژه در تخلفات دارویی و غذایی بیشتر است.
وی افزود: گاهی نیز زمان بررسی طولانی می‌شود و باید چند بار تذكر و اخطار دهیم تا امكان پلمب مركز متخلف فراهم شود.

**40درصد ظرفیت بیمارستان های خصوصی خالی است
حریرچی حدود 40 درصد ظرفیت بیمارستان های خصوصی را خالی عنوان و خاطرنشان كرد: بررسی ها نشان می‌دهد كه 80 درصد مردم توان رفتن به بیمارستان خصوصی را ندارند و 15 درصد به كمك بیمه تكمیلی به بیمارستان خصوصی می رود و فقط پنج درصد مردم استطاعت مالی رفتن به بیمارستان خصوصی را دارند.

**75 درصد بیمه‌های تكمیلی درمان دولتی هستند
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: 50 درصد بازار بیمه تكمیلی در اختیار شركت آتیه سازان حافظ وابسته به سازمان بیمه سلامت ایرانیان و بیمه فرهنگیان است و از 50 درصد باقیمانده نیز نیمی در اختیار شركت بیمه ایران است كه آن هم دولتی است؛ بنابراین 75 درصد بیمه های تكمیلی وابسته به دولت هستند و فقط 25 درصد آن خصوصی است.
وی اظهار امیدواری كرد كه با همكاری بیمه‌های تكمیلی بتوانیم با توجه به كمبود تخت های بیمارستانی از توان بیمارستان های خصوصی برای ارائه خدمات مناسب و ارزان به مردم استفاده كنیم.
حریرچی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره استفاده از محصولات غذایی تراریخته(دستكاری ژنتیكی شده) نیز چنین اظهار كرد: استفاده از این فناوری در صنایع غذایی در دنیا طی سال های اخیر افزایش یافته است و كشورهای مختلفی از این تكنیك استفاده می كنند.
وی افزود: در كشور ما هم در مورد برخی محصولات از این فناوری استفاده می شود و در جایی كه با نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این كار انجام شود، خطری برای سلامت مردم وجود ندارد.
حریرچی گفت: در جهان امروز با توجه به افزایش جمعیت و مشكلات آب و خاك باید از تكنیك های پیشرفته استفاده كنیم اما باید مراقب باشیم كه آسیبی به سلامت مردم وارد نشود؛ نه می توان كلا استفاده از این فناوری را رد و حذف كرد و نه اینكه در هر جایی اجازه گسترش آن را داد.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه كرد: مواردی كه در كشور در مورد اصلاح نژاد برنج، شیر یا برخی محصولات كشاورزی دیگر مانند كدو صورت گرفته است اگر با مجوز وزارت بهداشت و منطبق با اصول علمی باشد، مشكلی ندارد.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره سلامت روان نیز خاطرنشان كرد: با توجه به سیاست های كلان سلامت، ارتقای شاخص های سلامت روان باید با ترویج سبك زندگی سالم، تحكیم بنیان خانواده صورت گیرد.
وی افزود:‌ واقعیت این است كه اعتیاد، طلاق، بیكاری و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، بیش از 80 درصد در بروز بیماری های روانی و حتی جسمی موثرند؛ اما وزارت بهداشت با معلول سر و كار دارد و پیشگیری و اقداماتی كه به ترویج زندگی سالم، اخلاقی و معنوی منجر شود باید در دستگاه های دیگر انجام شود.

**افزایش 9 هزار تخت روانپزشكی در بیمارستان های دولتی
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در زمینه افزایش خدمات روانپزشكی و درمان بیماران فعالیت می كند، طبق قانون باید 10درصد كل تخت های بیمارستانی برای بیماران روانپزشكی اختصاص یابد؛ ‌قانونی كه سال ها بر زمین ماند و اجرا نشد؛ اما وزارت بهداشت بعد از طرح تحول سلامت 9 هزار تخت روانپزشكی ایجاد كرد كه البته هنوز با استاندارد مورد نیاز فاصله داریم.
حریرچی افزود: همزمان خدمات بهداشت روان نیز در شبكه مراقبت های اولیه بهداشتی كشور با ورود روانشناسان بالینی اضافه شد و برنامه های غربالگری افسردگی و اضطراب، هم اكنون در مراكز جامع سلامت به خصوص در حاشیه شهرها انجام می‌شود.
برچسب ها: وزارت ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: