کد خبر: ۱۰۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاین>سلامت> اهمیت تنوع باکتریایی سیستم گوارش بر سلامتی ثابت شده، حال نتایج یک مطالعه گسترده نشان می‌دهد انسان هر آنچه اعم از مواد غذایی یا دارو می‌خورد، بر افزایش یا کاهش تنوع باکتری‌های روده اثر دارد.
به گزارش شفا آنلاین، محققان نمونه مدفوع بیش از هزار نفر را که در برنامه‌ای به نام «خطوط زندگی» شرکت کرده بودند، بررسی کردند. این برنامه سلامت

        165 هزار نفر را از ساکنان شمال هلند کنترل می‌کند. نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل دی. ان. ای باکتری و سایر ارگانیسم‌هایی که در روده زندگی می‌کنند، استفاده شد. از سوی دیگر، محققان علاوه بر مدفوع، اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی افراد شرکت کننده در این مطالعه و داروهای مورد استفاده و سلامتی آنان جمع‌آوری کردند.

       در این پژوهش، محققان به منظور کسب اطلاعات مشروح در مورد انواع باکتری از تمامی دی. ان. ای باکتریایی نقشه تهیه کردند. تجزیه و تحلیل دی. ان. ای امکان بررسی این موضوع را میسر می‌کند که چه عواملی بر تنوع میکروبیوم (تجمع باکتری روده) خاص هر فرد، تاثیر می‌گذارد. محققان خاطرنشان کردند برای مثال، افرادی که به طور منظم ماست یا دوغ مصرف می‌کنند، از تجمع بیشتری از باکتری‌های روده برخوردار هستند. همچنین مصرف قهوه موجب افزایش تنوع باکتریایی روده می‌شود درحالی که نوشیدن شیر کامل یا رژیم غذایی پرکالری تنوع باکتریایی را کاهش می‌دهد.

       به گفته محققان، در مجموع 60 عامل رژیم غذایی موثر بر تنوع باکتریایی کشف شده، اما دستاوردهای این کشف هنوز مشخص نیست. با این حال ارتباط مناسبی میان تنوع باکتریایی و سلامت انسان وجود دارد، به طوری که هرچه تنوع باکتریایی بیشتر باشد، سلامت انسان بیشتر است.

به علاوه، این مطالعه نشان داد حداقل 19 نوع داروی مختلف- که برخی از آنها به مقدار زیادی استفاده می‌شود- بر تنوع میکروبیوم تاثیر دارد. از سوی دیگر، مطالعه‌ای که پیش از این توسط محققان دانشگاه گرونینگن انجام شده بود، نشان داده آنتی‌اسیدها تنوع میکروبیوم را کاهش می‌دهند و آنتی‌بیوتیک‌ها و متفورمین نیز بر این تجمع تاثیر دارند. این یافته‌ها مهم هستند زیرا بیماری اغلب در نتیجه عوامل بسیاری بروز می‌کند. انسان توان تغییر بسیاری از این عوامل را مانند ژن‌ها و سن ندارد، اما می‌تواند تنوع میکروبیوم خود را از طریق رژیم غذایی یا دارو تغییر دهد.سپید
WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: