کد خبر: ۱۰۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 03
شفا آنلاین>سلامت>کارشناسان در مقاله‌ای در The BMJ می‌نویسند که سیگارهای الکترونیکی می‌توانند به کاهش مرگ‌ومیر و ناتوانی ناشی از دخانیات (مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در بریتانیا) منجر شوند.
به گزارش شفا آنلاین،  آنها از افراد سیگاری خواسته‌اند به سمت سیگارهای الکترونیکی بروند و می‌گویند، امیدوارند نسل جدید این نوع سیگارها بتواند به افراد سیگاری برای ترک سیگارهای معمولی کمک کند. این تحقیق که به‌تازگی منتشرشده، بررسی‌های علمی درباره سیگارهای الکترونیکی را خلاصه و نتیجه گرفته است که مزایای این نوع سیگارها بیشتر از معایبشان است.

       پروفسور جان بریتون و همکارانش به بازبینی گزارش جدید کالج سلطنتی پزشکان (RCP) درباره نقش سیگارهای الکترونیکی در کاهش مضرات دخانیات پرداختند. آنها معتقدند که سیگارهای الکترونیکی یا سایر فرآورده‌های غیر دخانی حاوی نیکوتین می‌توانند مضرات دخانیات در جامعه را به‌طور چشمگیری کاهش دهند. این فرصتی است که باید از آن استفاده کرد و آن را سامان داد.

       فراگیری استفاده از دخانیات در سال‌های اخیر کاهش پیداکرده است، اما همچنان نزدیک به ۹ میلیون نفر سیگاری در بریتانیا وجود دارد که بخش اعظم آن متعلق به مناطق محروم هستند. سیگار کشیدن همچنان مهم‌ترین عامل قابل‌اجتناب مرگ‌های زودهنگام، ناتوانی‌ها و نابرابری‌های اجتماعی در بهداشت در بریتانیا است.

       درعین‌حال، این محققان اشاره می‌کنند که نیکوتین به تنهایی آسیب‌های اندکی ایجاد می‌کند. مواد سرطان‌زا، مونوکسید کربن و هزاران مواد سمی دیگر موجود در دود دخانیات است که موجب مرگ می‌شوند. به این معنا می‌توان با استفاده از جایگزین کردن سیگار با منابع کمتر سمی نیکوتین از مضرات بهداشتی سیگار جلوگیری کرد.

       نگرانی‌های بسیاری درباره استفاده از سیگارهای الکترونیکی وجود دارد که شامل ترغیب جوانان به سیگاری شدن، استنشاق نیکوتین در قالبی پذیرفته‌شده در اجتماع و منحرف شدن سیگاری‌هایی که می‌خواهند ترک کنند، هستند اما گزارش جدید کالج سلطنتی پزشکان می‌گوید اگرچه استفاده از سیگارهای الکترونیکی به‌طور کامل بی‌خطر نیست، اما غیرمحتمل است که خطرات استنشاق بلندمدت بخار ناشی از سیگارهای الکترونیکی در دسترس در حال حاضر بیش از 5 درصد مضرات کشیدن سیگارهای معمولی باشد.
نگرانی دیگری که در این گزارش ذکرشده، رشد فزاینده تصاحب شرکت‌های تولید و واردات سیگارهای الکترونیکی به‌وسیله شرکت‌های بزرگ دخانیات است، درعین‌حال بر اساس این گزارش اعمال محدودیت تبلیغات درباره سیگارهای الکترونیکی که قرار است از ماه مه امسال به اجرا گذاشته شود تا حدودی این نگرانی را کاهش می‌دهد.

       نویسندگان این بازبینی می‌گویند ظهور سیگارهای الکترونیکی، انقلابی در انتخاب محصولات نیکوتین‌دار در دسترس برای سیگاری‌ها به وجود آورده است. برآورد می‌شود حدود 6/2 میلیون نفر در حال حاضر از سیگارهای الکترونیکی در بریتانیا استفاده می‌کنند که تقریباً همه‌شان یا در حال حاضر سیگاری هستند یا پیش‌ازاین سیگاری بوده‌اند و یک‌سوم آنها دیگر سیگار نمی‌کشند.

       این گزارش همچنین نشان می‌دهد در میان بزرگسالان در بریتانیا مصرف سیگارهای الکترونیکی تقریباً به‌طور کامل به کسانی اختصاص دارد که یا در حال ‌حاضر سیگاری هستند یا سیگاری بوده‌اند و در بیشتر موارد به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش میزان مصرف یا ترک سیگار به کار می‌رود.

       این گزارش همچنین نشان می‌دهد که دلیلی ندارد که نگران بود که سیگارهای الکترونیکی زمینه عادی‌سازی سیگار کشیدن یا ایجاد خطرات جدی بهداشتی را درجاهایی که سیگار کشیدن ممنوع است، فراهم می‌آورند. شواهد خلاصه‌شده در این گزارش نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی با ایجاد جایگزینی برای سیگارهای معمولی هم در سطح فردی و هم ازنظر اجتماعی تابه‌حال برای بهداشت عمومی بریتانیا مفید بوده‌اند.

       در جمع‌بندی گزارش آمده است: «سیگارهای الکترونیکی، ابزار مهمی برای کاهش مضرات استفاده از دخانیات برای افراد و اجتماع هستند. این روش باید ادامه پیدا کند و دولت آن را حمایت کند.»

       کنت وانر، استاد بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان درباره این گزارش می‌گوید: «دو کشور آمریکا و بریتانیا نظرات به‌شدت متفاوتی درباره این مسئله دارند. یکی بر خطرات احتمالی آنکه هنوز ثابت نشده، متمرکزشده است و دیگری بر منافع احتمالی آن.

بریتانیایی‌ها می‌گویند که بگذارید ببینیم چطور می‌توانیم به سیگاری‌های امروز که فقیرتر و بی‌سوادتر هستند، کمک کنیم، اما نوجوانان یا بیماری‌های احتمالی آنان در بلندمدت را در نظر نمی‌گیرند.» با آنکه برخی کارشناسان بهداشتی آمریکا، سیگارهای الکترونیکی را به‌عنوان فرصتی برای ترک میلیون‌ها معتاد به سیگار در نظر می‌گیرند اما سایرین آن را ابزاری می‌دانند که می‌تواند عادات کشیدن دخانیات را افزایش دهد و راهی برای ورود نوجوانان به این عرصه باشد. از طرف دیگر برخی از کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا که این گزارش را ستوده‌اند، می‌گویند باید بر سیاست‌های کاهش آسیب، همچون سیگارهای الکترونیکی یا استفاده از سرنگ‌های بهداشتی برای معتادان تاکید کرد.سپید
Healthcare Asia
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: