کد خبر: ۱۰۶۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>سلامت>مدیرگروه آناتومی دانشگاه علوم پزشكی تهران برلزوم تجهیز سالنهای تشریح و آزمایشگاه های بافت شناسی دانشگاه های علوم پزشكی تاكید كرد و گفت: سالن تشریح و آزمایشگاه بافت شناسی حتی در دانشگاه های علوم پزشكی بزرگ مانند تهران با همان سبك و سیاق 50 سال پیش است و تفاوت عمده ای در آن ایجاد نشده است.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر غلامرضا حسن زاده افزود: مدلهای آموزشی كه در این زمینه در كشور داریم، خیلی قدیمی است و تغییرات عمده ای در این بخش رخ نداده و این كار با همان سبك و سیاق قدیم انجام می شود.
وی اظهاركرد: هرچند برخی از استادان دانشگاهها به صورت فردی كارهایی در این زمینه انجام داده اند اما در مجموع روش آموزش و تجهیزات و ابزارها در آناتومی به روز نشده است.
حسن زاده با اشاره به كمبود تجهیزات در این زمینه، افزود: وضعیت سالن تشریح دانشگاه های علوم پزشكی مناسب نبوده و از نظر امكانات و تجهیزات نیاز به بازنگری دارد و مسئولان دانشگاه ها باید اهتمام جدی تری به این موضوع داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش در گروه پزشكی باید به شكل مناسب و با كیفیت انجام گیرد تا دانشجویان پس از گذراندن آموزش ها بتوانند خدمات درمانی مطلوب به مردم ارائه كنند.
مدیر گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در هم جای دنیا سیستم اداری و مالی دانشگاه ها پشتیبان سیستم آموزشی و پژوهشی هستند و این رویه باید در كشور هم انجام گیرد.
وی بیان كرد: در كشورهای پیشرفته نحوه مدل آموزشی در این زمینه فرق كرده و بسیاری از كشورها دارای سالن تشریح با امكانات و تجهیزات مناسب و پیشرفته هستند.

** كمبود جسد برای آموزش
حسن زاده، یكی از مشكلات اساسی گروه آناتومی را كمبود جسد برای آموزش دانشجویان پزشكی اعلام كرد و گفت: برخی از دانشگاه های علوم پزشكی كشور به دلیل نداشتن جسد به اندازه كافی، دچار مشكل هستند.
وی تشریح در آموزش پزشكی لازم و ضروری دانست و اظهار كرد كه بزرگ ترین مشكلی كه گروه آناتومی در حال حاضر با آن مواجه است، كمبود جسد است كه متولیان باید اقدامات لازم را برای رفع این مشكل به عمل آورند.
مدیر گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشكی تهران به اهداء جسد در كشور اشاره كرد و گفت: تعدادی از هموطنان برای رفع كمبود جسد برای تشریح، اقدام به این كار می كنند كه كاری بزرگ و ارزشمند است
وی اظهار كرد: یكی از نكات بسیار مهمی كه در گروه آناتومی اتفاق می افتد آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان است. اگر تشریح جسد صورت نگیرد در آموزش اخلاق حرفه ای هم دچار مشكل می شویم ، یعنی دانشجویان احترام به بدن و رازداری را فرا نمی گیرند.
حسن زاده، حفظ كرامت انسانی و انجام كارهای تیمی از دیگر موارد حضور در سالن تشریح اعلام كرد و گفت: دانشجویان در سالن تشریح یاد می گیرند كه چگونه كار تیمی انجام دهند.
وی با اشاره به اینكه باید رشته های آناتومی از قبیل كالبد شناسی، بافت شناسی و جنین شاسی در دانشگاه ها باید تقویت شود، گفت: اعضای هیات علمی این گروه در دانشگاه های علوم پزشكی باید افزایش یابد.
مدیرگروه آناتومی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در مقطع علوم پایه بیشترین واحد درسی دانشجویان در گروه آتاتومی است و حتی در سایر دانشكده ها از جمله توانبخشی و داندانپزشكی هم آناتومی بیشترین واحد درسی را تشكیل می دهد.
دوازدهمین كنگره سراسری علوم تشریحی ایران با حضور اندیشمندان، پژوهشگران كشور و منطقه از 15 تا 17 اردیبهشت ماه در سالن امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار می‌شود.
از محورهای مهم این كنگره می‌توان به آناتومی بالینی و جراحی، آناتومی سطحی، آناتومی رادیولوژی، بافت‌شناسی و مورفومتری، جنین‌شناسی، آنتروپولوژی، سلولهای بنیادی، مهندسی بافت، علوم اعصاب، بیولوژی تولید مثل، آموزش علوم تشریحی، آناتومی مقایسه‌ای، اخلاق حرفه‌ای، علوم تشریح از دیدگاه قرآن و حدیث، هنر و آناتومی و آناتومی در تربیت بدنی اشاره كرد.
این كنگره توسط گروه بیولوژی و علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، انجمن علوم تشریحی ایران و همكاری دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور و با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و مسئولان در كشور و منطقه برگزار خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: