کد خبر: ۱۰۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>سلامتی>سالمندی و پیامد‌های ناشی از آن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که یک جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حقیقت جمعیت سالمند یک کشور دچار مشکلات مختلفی می‌شوند که نیازمند توجه است.
به گزارش شفا آنلاین،یکی از این مسائل، مشکلات جسمی و بیماری هایی است که این گروه از جامعه را تهدید می‌کند. در حال حاضر  در کشور ما نیز با بالا رفتن میانگین سنی بیماری هایی که با مشکلات حرکتی در ارتباط هستند بشدت بالا رفته است.

برخی از این اختلالات حرکتی باعث مشکلات موقتی اما گروهی دیگر به مشکلات دائمی منجر می‌شوند که ممکن است تا سالهای پایانی عمر بیمار باقی بمانند.

دکتر ایرج عبداللهی  می‌گوید: با افزایش میانگین سنی افراد جامعه، درد‌های کمر و گردن، آرتروز و مشکلات مفصلی نیزبشدت زیاد شده است. این دردها می‌توانند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر گذاشته و او را از انجام امور روزانه خود ناتوان کنند.

دبیرعلمی بیست و هفتمین کنگره انجمن فیزیوتراپی ایران با تأکید بر اهمیت فیزیوتراپی در بازگشت به زندگی طبیعی می‌افزاید: فیزیوتراپی گامی مهم در درمان مشکلات حرکتی ناشی از بیماریهای مرتبط با افزایش سن است که البته گاهی خدمات فیزیوتراپی به صورت مقطعی کفایت می‌کند و اما در برخی موارد  بیمار نیازمند خدمات بیشتری است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فیزیوتراپی در رفع مشکلات حرکتی عنوان می‌کند: مهم‌ترین وظیفه یک فیزیوتراپیست رفع مشکلات حرکتی بیمار است  هرچند درد  و مشکلات دیگر هم در کنار این موضوع کنترل می‌شود اما مسأله مشکلات حرکتی و ناتوانی اساسی ترین محور فیزیوتراپی است.

دسته‌ای دیگر از بیماری‌ها مانند ضایعات نخاعی، ام اس، پارکینسون و سکته مغزی عوارض دائمی ایجاد می‌کنند بطوریکه برخی از این بیماران تاآخر عمر نیازمند دریافت خدمات فیزیوتراپی هستند.

برای مثال سالانه حدود یکهزار نفر در کشور ما دچار سکته مغزی می‌شوند که از میان آنها حدود 70 درصد زنده می‌مانند و به صورت طولانی مدت نیازمند خدمات هستند.

آمار‌ها نشان می‌دهد سالانه 3هزار نفر به بیماران ضایعات نخاعی کشور اضافه می‌شوند.
در مورد بیماری ام اس هم ما با افزایش سالانه 3 تا 4 هزار بیمار روبه‌رو هستیم. بیشتر این بیماران بعد از انجام درمان دارویی، نیازمند خدمات فیزیوتراپی هستند تا بتوانند به زندگی طبیعی خود ادامه دهند از این‌رو فیزیوتراپی در جهان، درمانی کمک کننده به شمار می‌آید.

وی در خاتمه عنوان می‌کند: فیزیوتراپی در ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته است بطوریکه می‌توان گفت در میان کشورهای منطقه در شرایط بهتری  قرار گرفته ایم. از این رو جدیدترین دستاوردها در بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران که از 15 تا 17 اردیبهشت ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود بررسی و ارائه خواهد شد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: