کد خبر: ۱۰۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 01
شفا آنلاین>سلامت> محمد اریش، متخصص چشم و فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی، مدیر گروه چشم‌پزشکی درمانگاه الزهرای زاهدان، به معرفی رشته نوروافتالمولوژی پرداخت، که در ادامه می‌خوانید.

درخصوص رشته نوروافتالمولوژی توضیح دهید؟
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید رشته نوروافتالمولوژی، یا بیماری‌های عصب بینایی و عصب‌های چشمی‌رشته‌ای جدید است که سابقه آن بیش‌از50 سال نیست. این رشته فقط چشم‌پزشک را درگیر نمی‌کند، بلکه بیمار را درگیر چشم‌پزشک، متخصص داخلی اعصاب و جراح اعصاب و متخصص اطفال هم می‌کند. این رشته بیمار را با چند تخصص روبه‌رو می‌کند. کودکی که انحراف چشم دارد، یا فردی که نزد متخصص اعصاب رفته، بعداز تشخیص به فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی ارجاع داده می‌شود.

 بیمارانی که به مشکلات نوروافتالمولوژی مبتلا می شوند، به درمان می‌رسند؟
       تلاش پزشکان و محققان این است که این بیماران به درمان برسند. چنانچه‌ این بیماری سریع‌تر تشخیص داده شوند، بیمار زودتر به درمان می‌رسد. گاهی برخی بیماران که مبتلا به گلوکوم هستند، بیماری که گلوکوم دارد، فشارداخل چشم دارد، لذا به عصب چشم آسیب می‌رسد، درنتیجه پزشک را با تردید در تشخیص مواجه می‌کند. چراکه برخی بیماران، تقریبا 30 درصد مبتلایان به گلوکوم فشارچشم طبیعی دارند. تشخیص این موارد از وظایف نوروافتالمولوژیست است. گاهی بیمار پس‌از عمل جراحی چشم، کاهش دید پیدا کرده و بعداز ارجاع به نوروافتالمولوژی علت کاهش دید و آسیب به عصب تشخیص داده شود.

آیا درست است که عمل لیزیک چشم، به منظور رفع عیوب انکساری، روی اعصاب چشم تاثیر می‌گذارد؟
       افرادی که مشکل دید خود را به وسیله لیزیک اصلاح می‌کنند (مخصوصا افرادی که نزدیک‌بین‌هستند)، در معرض آسیب اعصاب چشم هستند. بعضی‌از این افراد بعداز مدتی دچار کاهش دید شده و عصب بینایی آنها آسیب می‌بیند. به همین دلیل، گرایش به جراحی لیزیک کم شده و روش پی‌آرکی پیشنهاد شده است. آسیب به اعصاب چشم، از عوارض لیزیک بوده که باید به بیمار توضیح داده شود. عمل پی‌آرکی عوارض کمتری داشته و آسیب به عصب بینایی نمی‌رسد.

تحقیقاتی وجود دارد، مبنی براینکه در کدام نقاط کشور، مشکلات و بیماری‌های نوروافتالمولوژی بیشتر است؟
       بله. در دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان تحقیقاتی در زمینه گلوکوم که دومین عامل کوری در دنیا است، انجام شده است. در نقاطی که توجه چندانی به مقوله بهداشت و غربالگری نمی‌شود، آمار گلوکوم بیشتر است. در شهرها و روستاهایی که آمار ازدواج فامیلی بیشتر است، آمار اختلالات نوروافتالمولوژی هم بیشتر است. چراکه نوع ژنتیکی آن از طریق نسل و وراثت انتقال پیدا کرده و کودک با مشکل مادرزادی عصب بینایی متولد می‌شود.

 جایگاه ایران در علم نوروافتالمولوژی چطور است؟
       درایران با وجود گستردگی سرزمین، فوق تخصصان زیادی در زمینه علم نوروافتالمولوژی نداریم. حال بعداز اینکه کشورهای آمریکایی در این علم حسابی جا افتاده‌اند، باید از تجربیات آنها استفاده کنیم. کنفرانسی با حضور اساتید برجسته این علم از آمریکا برگزار شد و هدف این بود که علاوه بر تبادل اطلاعات، این علم نعرفی شود، چراکه بسیاری از پزشکان هنوز به نقش آن در تشخیص بیماری‌های چشم آشنایی ندارند.

 حرکت‌های مثبتی صورت گرفته، اما باید چندسال پیش این اقدامات انجام می‌شد، تاکنون به پیشرفت‌های بیشتری می‌رسیدیم. اگر بیماری‌های نوروافتالمولوژی به موقع تشخیص داده شود، بیمار از کوری نجات پیدا می‌کند. برای مثال، اگر بیماری تومور مغزی داشته باشد، این تومور از یک طرف بیمار را گمراه می‌کند. فشار ناشی از تومور که فشار چشم را بالا برده و به عصب آسیب می‌رساند، نیز از طرف دیگر بیمار را به طرف کوری می‌کشاند. لذا حضور و تشخیص نوروافتالمولوژیست برای جلوگیری از درصد زیادی از نابینایی‌ها ضروری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: