کد خبر: ۱۰۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>اجتماعی> تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد این نظریه که فعالیت شدید آتشفشانی و افزایش سریع سطح دی اکسید کربن پایانی برای انقراض دایناسورها به شمار می رود فاقد اعتبار بوده و واقعیت ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس شواهد و مدارک موجود ،  حدود 65 میلیون سال پیش بیش از 75 درصد از کلیه گیاهان و حیوانات در یک رویداد منحصر به فرد ، منقرض شدند. برخی از محققان معتقدند که فوران های آتشفشانی و مجموعه ای از گازهای دی اکسید کربن در این دوره زمانی باعث اسیدی شدن اقیانوس ها و نابودی بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری  شده بود.

اگر چه فعالیت های  آتشفشانی برای کوتاه مدت باعث گرم شدن کره زمین و اسیدی شدن برخی از  اقیانوس ها شدند، اما اثرات آن توسط فرآیندهای چرخه طبیعی کربن خیلی قبل تر از انقراض انبوه که به کشته شدن دایناسورها منجر گشت، خنثی شده بود.

 برای بررسی و مطالعه دقیق تر این نظریه، دانشمندان در دانشگاه ییل، نمونه رسوبات را برای به دست آوردن سطح اسیدیته دوران باستان مورد بررسی قرار دادند. یافته های این مطالعات نشان می دهد اقیانوس های جهان در نتیجه فوران آتشفشان ها مختصری اسیدی شده اند اما این سطح pH کاهش یافته قبل از انقراض انبوه موجودات خنثی بوده است.

مایکل هناهان نویسنده و سرپرست این تیم تحقیقاتی ، پژوهشگر و استاد  فوق دکترا در دانشگاه ییل، طی  یک مصاحبه خبری در توضیح این موضوع اعلام کرد:  با ترکیبی از این رویداد با مشاهدات درجه حرارت که دیگر محققان در مورد این دوران مطرح کرده اند، ما فکر می کنیم که یک مورد قطعی وجود دارد و آن این ست که اگر چه فعالیت های  آتشفشانی برای کوتاه مدت باعث گرم شدن کره زمین و اسیدی شدن برخی از  اقیانوس ها شدند، اما اثرات آن توسط فرآیندهای چرخه طبیعی کربن خیلی قبل تر از انقراض انبوه که به کشته شدن دایناسورها منجر گشت، خنثی شده بود.

هناهان و همکارانش اعتقاد دارند کار آن ها در تقابل با علم آب و هوای مدرن نیست. فورانات آتشفشانی در پایان دوره کرتاسه، دی اکسید کربن  زیادی درطول بازه زمانی وسیع منتشر کرد که بازگشت به حالت عادی آن نیازمند گذر زمان بود. هناهان در ادامه توضیحات خود افزود: با این حال، اگر شما باعث اختلالات بزرگ طی بازه های زمانی سریع، نزدیک به بازه زمانی انسان امروز شوید،با دی اکسید کربن  انتشار یافته پس از صنعتی شدن بشر، نه تنها می توانید تغییرات بزرگی در اکوسیستم های اقیانوسی به وجود آورید، بلکه تغییراتی عمیق و دراز مدت را در روش ذخیره کردن و تنظیم CO2 در اقیانوس ها را  نیز موجب خواهید شد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: