کد خبر: ۱۰۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>سلامت>نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد ، دشواری در به یادآوردن و به خاطر سپردن محیط اطراف در زمان گردش در یک محیط جدید ممکن است یکی از نشانه های بسیار اولیه آلزایمر باشد.

به گزارش شفا آنلاین،تیمی از  محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نسبت به بررسی به یاد آوردن و به خاطر سپردن محیط های جدید پرداخته و اعلام کردند این عامل می تواند نشانگر اولیه بروز آلزایمر محسوب شود. به باور این پژوهشگران اگر این یافته ها، در تحقیقات آینده استفاده شوند ممکن است به پزشکان در تشخیص آلزایمر مدت ها قبل تر از این که کسی دچار مشکلات حافظه آشکار شود، کمک کند.

بر اساس این بررسی؛  گروه آزمایش شوندگان دارای  آلزایمر پیش بالینی، مشکل خاصی در یادگیری مسیر از پیش تنظیم شده‌ نداشتند، اما دچار مشکلات قابل توجهی در ایجاد نقشه ذهنی از پیچ و خم ها بودند.

این مطالعه شامل بررسی علائم بالینی و نشانه های عملکرد حافظه 16 نفر با علائم مراحل اولیه آلزایمر و 13 نفر در شرایط  ظاهرا  طبیعی با نشانه هایی پیش بالینی آلزایمر در مایع اطراف مغز و نخاع (مایع مغزی نخاعی) می شود. به منظور درک بهتر این پدیده ، یک گروه کنترل متشکل از 42 نفر فرد سالم بدون علایمی در مایع مغزی نخاعی نیز در این تحقیق شرکت داشتند.

در تعریف تخصصی پزشکی ، بیماری آلزایمر پیش بالینی به تغییراتی گفته می شود  که در مغز قبل از بروز علائمی که منجر به تشخیص قطعی بیماری خواهد شد ، رخ می دهد.

شرکت کنندگان در این مطالعه، روی توانایی های خود در به خاطر سپردن   در حرکت در پیچ و خم های مجازی  در  یک صفحه کامپیوتر در یک سری راهروهای به هم پیوسته همراه با چهار الگوی مختلف تصویر زمینه و 20 مکان اصلی جهت نشانه گذاری، مورد آزمایش قرار گرفتند. در این میان دو مهارت خاص این افراد مورد بررسی قرار گرفت: شرکت کنندگان تا چه میزان می توانند یاد بگیرند و یک مسیر از پیش تعیین شده را دنبال کرده  و این که چگونه به خوبی می توانند ا نقشه ای ذهنی  از پیچ و خم های فوق در مغز خود  ایجاد گرده  و از آن استفاده کنند.

بر اساس این بررسی؛  گروه آزمایش شوندگان دارای  آلزایمر پیش بالینی، مشکل خاصی در یادگیری مسیر از پیش تنظیم شده‌ نداشتند، اما دچار مشکلات قابل توجهی در ایجاد نقشه ذهنی از پیچ و خم ها بودند. به هر حال شرکت کنندگان با آلزایمر پیش بالینی در نهایت توانستند در تست بعد با غلبه بر نقصان یادگیری نقشه، تقریبا آن را به خوبی گروه کنترل انجام دهند. نویسنده ارشد این تحقیق دنیس هد، استادیار علوم روانی ؛ اعصاب و مغز، در این رابطه  گفت: یافته های ما نشان می دهد که انجام دادن تکالیف جهت یابی، طراحی شده برای  ارزیابی  ذهنی و استراتژی نقشه برداری می تواند یک ابزار قدرتمند جدید برای تشخیص نخستین تغییرات وابسته به بیماری آلزایمر در موضوع ادراک باشد. به گفته پژوهشگران، مشکلات توانایی برای ترسیم نقشه ذهنی در یک موقعیت مکانی در بیماران مبتلا به مراحل اولیه بیماری آلزایمر به خوبی ثبت شده است. اما تا به حال افراد به ظاهر سالم که می توانند به سمت بیماری پیش روند، مورد مطالعه قرار نگرفته اند. پژوهشگران معتقدند که نه وجود مایع نشانگر مغزی نخاعی برای بیماری آلزایمر و نه مشکل پیدا کردن راه در اطراف محله های جدید، به این معنا نیست که فرد حتما به این بیماری مبتلا می شود.

در خاتمه این پژوهش ، محققان ابراز داشتند:  تحقیقات آینده باید به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نقص های نقشه برداری شناختی در افراد مشکوک به آلزایمر پیش بالینی با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر همراه است یا خیر.

شرح کامل  این پژوهشو نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی بیماری آلزایمر Alzheimer's Disease منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: