کد خبر: ۱۰۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و داروی كشور گفت: بدهكاری شدید بیمه ها به بیمارستان ها و داروخانه ها كه همواره نیز در حال افزایش است می تواند به موفقیت های طرح تحول نظام سلامت آسیب بزند.
به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناورند روز چهارشنبه در همایش معاونان غذا و داروی كشور در همدان افزود: در حوزه دارو دولت در سال جاری به شدت بر روی كمبودها حساس است چرا كه امسال به گونه ای سال آخر فعالیت دولت یازدهم است و باید همه كنترل و نظارتها تا انتخابات بعدی به طور كامل انجام و پیگیری شود.

وی عنوان كرد: در این حوزه بدهكاری شدید بیمه به بیمارستان ها و داروخانه ها یكی از كمبودها است كه می تواند زنجیره تامین را دچار مشكل كند.
وی ادامه داد: تلاش ها برای رفع این مشكل زیاد و بی نتیجه است چرا كه روز به روز این بدهی سنگین تر شده و نگران كننده است و این می تواند باعث شروع بحران كمبود شود كه حل آن ساده نیست.
وی بیان كرد: این بدهی می تواند زنجیر وار در سیستم درمانی تاثیر گذار باشد به گونه ای كه هم اكنون دیده می شود كه برخی بیماران را نسخه به دست برای تامین دارو به بیرون می فرستند و علت آن نیز این است كه بیمارستان پولی ندارد كه به پخش كننده بدهد و پخش كننده نیز دارویی در اختیار بیمارستان قرار نمی دهد.
دیناورند با بیان اینكه كمبود را نمی شود درمان كرد افزود: باید از این مشكل پیشگیری كرد و اصل هنر ما هم پیشگیری از كمبود است چرا كه اگر كمبودها ایجاد شود باید برای حل آن دوندگی های زیادی داشته باشیم.
معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: مقدار واردات دارو در سال 94 از سال 91 كه بحران شدید دارویی وجود داشت كمتر بوده كه این یك تناقض است.
وی ادامه داد: این یعنی ارزی كه در سال 91 برای واردات دارو هزینه شده است بسیار بیشتر بود اما باز در این حوزه مشكل داشتیم اما در این مدت برنامه ریزی ها به گونه ای بوده است كه كمبودی نداشته باشیم.
دیناروند افزود: سال 95 هم كه سال اقتصاد مقاومتی است باید از ایجاد بسیاری از كمبودها جلوگیری شود و اگر در حوزه ای كمبود وجود دارد به دلیل كاهش واردات برای استفاده از توان داخلی است.
وی تصریح كرد: دعوای سر داروخانه ها هم امروز مباحث صرفا كسب و كاری است كه هر روز یك نماینده مجلس و یا خود ملت به این موضوع اعتراض می كنند.
دیناورند افزود: در رابطه با تجهیزات پزشكی كارهای بزرگی انجام شده است كه این كارها در این طرح و در مورد دارو بیشتر به چشم می خورد چرا كه پیش از این، این حوزه رها بود و بیماران برای خرید تجهیزات به بیرون از بیمارستان رفته و به صورت نقدی خرید خود را انجام می دادند و پس از آن نیز مشخص نبود كه آیا بیمه ها آن را قبول می كنند.
وی عنوان كرد: اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت تامین این تجهیزات نیز به بیمارستان ها محول شد و پرداخت ها از جیب مردم كم شد در حالیكه منتقدان می گفتند كمر دولت در این طرح شكسته می شود.
وی تصریح كرد: آنها معتقد بودند كه این رایگان پردازی می تواند باعث افزایش درخواست مردم شود اما این سهم كاهش پیدا كرد، ضمن اینكه دسترسی را دهها برابر بیشتر كردیم و میانگین رفتن بیماران برای تامین دارو و تجهیزات به بیرون از بیمارستان كمتر از سه درصد شد.
وی ادامه داد: میزان دسترسی به خدمات نیز با اجرای این طرح 13 تا 14 برابر بیشتر شد، اما در كل موفقیت اصلی ما این است كه هزینه دارو و تجهیزات پزشكی در كل حوزه سلامت كاهش پیدا كرده است.

**فرهنگ غذایی ایرانیان نیازمند اصلاح است
رئیس سازمان غذا و داروی كشور عنوان كرد: اثرات فعالیت ها در حوزه غذا و دارو در دراز مدت خود را نشان می دهد همانگونه كه بحران كمبود دارو را حل كردیم.
وی افزود: در حوزه غذا محور اصلی ما امسال اجرای سند مبارزه با بیماری های غیر واگیر است و كل جهان برای مبارزه با این بیماری بسیج شده است.
وی ادامه داد: تحرك در جامعه همواره در حال كاهش و تغذیه نامناسب تر شده و زندگی ماشینی همواره در حال افزایش است و نتیجه آن افزایش وزن بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های كلیوی است.
وی تصریح كرد: 75 درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیر واگیر است و بیشتر مرگ و میرها نیز به این دلیل انجام می شود و جمهوری اسلامی ایران در این حوزه در منطقه امروز پیشرو است.
وی عنوان كرد: كاهش نمك، كاهش دریافت كالری مردم از اسید چرب به ترانس از جمله فعالیت هایی است كه تنها با تلاش ما محقق خواهد شد.
رئیس سازمان غذا و دارو اظهار كرد: ما ضوابط و معیارهای فنی را اصلاح می كنیم تا استاندارد ملی اصلاح می شود ما منتظر اصلاح استاندارد نمی مانیم همان گونه ما تاكنون نمانده ایم چرا كه اعمال ضوابط فنی ما حاكمیت داشته و باید اجرا شود.
دیناروند عنوان كرد: هم اكنون برنامه ها بر این است كه باید اسید چرب ترانس غذاهای دریافتی را به صفر برسانیم و در حال كاهش مرحله ای این امر هستیم.
وی با بیان اینكه وضعیت ذائقه مردم به شكل وحشتناكی عوض شده است ادامه داد: برای كاهش شكر نوشابه و آبمیوه های شكر دار برنامه ریزی شده و باید به مرحله اجرا برسیم چرا كه هم اكنون تنها در هر نوشابه در 100 سی سی 14 گرم شكر وجود دارد.
وی بیان كرد: در دلستر مالت كه نباید شكر وجود داشته باشد را شیربن و آن را تخریب كرده و این ماده مفید را به یك نوشیدنی مضر تبدیل كرده اند.
دیناورند با بیان اینكه هم اكنون مصرف نمك در كشور 2.5 برابر مطلوب جهانی است افزود: میانگین كالری دریافتی مردم 20 تا 30 درصد بیش از میانگین جهانی است.
وی ادامه داد: فقط چهار درصد ایرانیان انرژی كافی را دریافت نكرده و مابقی افراد مازاد نیاز دریافت می كنند.

** 55 درصد كالاهای كشور نشانگر تغذیه ای دارند
دیناروند گفت: نشانگر تغذیه ای یا چراغ راهنمای تغذیه ای برای معرفی میزان مواد مضر همچون قند، چربی، اسید چرب ترانس و نمك كمك كننده است و خیلی از استان ها در این برچسب گذاری ها موفق عمل كرده اند.
وی عنوان كرد: در استانی مانند یزد 80 درصد این برچسب گذاری انجام شده است.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح باید به 100 درصد می رسیدیم ولی با این ركود صنعتی باز جای خوشحالی دارد كه واحد ها تا این حد همكاری داشته اند كه برای پاسخگویی به این زحمات باید به واحد ها كمك كنیم و نظارت ها باید جدی تر باشد.
وی ادامه داد: انتظار مردم برای اعمال این نظارت ها بیشتر است و 63 درصد هم معتقدند كه این نظارت ضعیف است اما برای تولید هم باید كمك كرد.
وی با بیان اینكه بروكراسی در حوزه غذا، آرایشی و بهداشتی بالا است افزود: با كاهش این بروكراسی ها باید سرعت را بالا ببریم.
وی بیان كرد: در حوزه غذا ظرفیت خوبی برای واردات و صادرات داریم و برخی واحد های ما دارای برند جهانی هستند.

** 10 درصد غذای موجود در بازار ما قاچاق است
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: مبارزه با تقلب و قاچاق كه هیچگاه از هم جدا نمی شوند در حال انجام است اما این میزان قاچاق بالا است.
وی ادامه داد: عدد قاچاق غذا در كشور بالا است اما درصد آن بالا نیست چرا كه بازار غذای كشور ما یك بازار یك هزار و 200 میلیارد ریالی است.
رئیس سازمان غذا و داروی كشور عنوان كرد: باید در این حوزه با جدیت وارد شده و راه های ورود به این حوزه را ببندیم و در حوزه نظارت از توان خارج از شبكه دولتی استفاده كنیم.

** در تامین تجهیزات پزشكی باید به توان داخل تكیه كرد
دیناورند ادامه داد: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی كه محور آن حمایت از تولید داخل و شركت های دانش بنیان است ما خود تولید داریم اما دهها شركت از چین و هند این كالاها را وارد می كنند.
وی بیان كرد: برای مقابله با قاچاق، این شركت ها فعال شدند اما فعالیت آنها لزومی ندارد و با تكیه به توان خود می توانیم نیاز را تامین كنیم و تامین تجهیزات و دارو را باید به دانشگاه های علوم پزشكی واگذار كرد.

** برخی عطاری ها آشكارا در حال تخلف هستند
رئیس سازمان غذا و داروی كشور عنوان كرد: در حوره فرآورده های سنتی و مكمل ها برنامه توسعه ای داشته و به دنبال افزایش مصرف اینها هستیم اما باید زیر ساخت ها برای دانشگاه فراهم شود.
وی ادامه داد: در جایی كه باید جدی تر عمل می كردیم و اینگونه نشد عطاری ها است كه برخی دانشگاه ها خوب برخورد كردند اما برخی حتی با متادون فروشی عطاری ها هم برخورد نمی كنند.
وی اضافه كرد: نباید اجازه تخلف آشكار به عطاری ها بدهیم ولی چه در جاهایی كه تحت نظارت مستقیم است و یا اماكنی كه تحت نظارت ما نیستند، ضعیف عمل می كنیم.
وی تصریح كرد: سوپر ماركتی ها خیلی راحت جنس قاچاق می فروشند و به جرات می توان گفت 50 درصد اجناس سوپر ماركتی های بزرگ بویژه در تهران این وضعیت موجود است.

** 300 آزمایشگاه كنترل كیفیت در كشور فعال است
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: آزمایشگاه امسال چند كار بزرگ به نتیجه خواهد رساند كه همه آنها جزو مطالبات مردمی هستند.
وی بیان كرد: یكی از این موارد كنترل، آلاینده ها و تقلبات است كه حدود 500 میلیارد ریال در این بخش هزینه كردیم و تا سال 96 این پروژه به نتیجه رسیده و اجرایی می شود.
وی بیان كرد: فعالیت معاونت غذا و دارو با صدور مجوزهایی همچون مجوز تولید، صادرات، عرضه و واردات همراه است همه را ما می دهیم كه صدور این مجوزها فرآیندی است كه اگر مراقبت نشود می تواند دارای ابهام بوده و امكان فساد را فراهم كند.
همایش معاونان غذا و داروی كشور هشتم و نهم اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی همدان در حال برگزاری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: