کد خبر: ۱۰۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت> اگر شما مبتلا به درد گلو، سرفه یا درد سینوس شده‌اید، شاید انتظار داشته باشید که برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز شود.
به گزارش شفا آنلاین،اما پس از مصرف آن نیز، باز احساس بیماری دارید و می‌خواهید هر چه سریع‌تر بهبود یابید. اما آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان اغلب عفونت‌های تنفسی کمکی نمی‌کنند و حتی می‌توانند وضعیت را بدتر هم بکنند. واقعا دلیل آن چیست؟

       آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری را می‌کشند، نه ویروس‌ها را: آنتی‌بیوتیک‌ها با عفونت‌هایی به نبرد برمی‌خیزند که در اثر باکتری ایجاد شده باشند. اما اغلب عفونت‌های تنفسی، در اثر ویروس‌ها رخ می‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند یک ویروس را درمان کنند.

       ویروس‌ها باعث: 1) همه سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزاها، 2) تقریبا همه عفونت‌های سینوسی، 3) اغلب سینه‌پهلوها (برونشیت)، 4) اغلب دردهای گلو، خصوصا اگر همراه با سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی صدا یا زخم‌های دهانی باشند، می‌شوند.

       آنتی‌بیوتیک‌ها خطر دارند: آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند تعادل طبیعی باکتری‌های خوب و بد بدن را برهم زنند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث: 1) تهوع، استفراغ و اسهال حاد، 2) عفونت‌های دستگاه تناسلی خارجی زنانه، 3) صدمه به رشته‌های عصبی، 4) پارگی تاندون‌ها و 5) واکنش‌های آلرژیک تهدید کننده حیات شوند.

       استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها یک مشکل جدی است: استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها باعث پرورده شدن سوپرباگ‌ها (superbugs) می‌شوند. سوپرباگ‌ها باکتری‌هایی هستند که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. آنها باعث بروز عفونت‌های مقاوم به دارو و حتی ناتوانی و مرگ هم می‌شوند. این باکتری‌های مقاوم می‌توانند به اعضای خانواده و دیگران هم گسترش یابند.

       استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه زیادی در بر دارد: عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب نیاز به داروهای گران‌تر و مراقبت‌های ویژه و به خصوص پزشکی دارند. شاید بیمار نیاز به بستری شدن در بیمارستان هم پیدا کند. در آمریکا، این هزینه‌ها در سال به رقم نجومی 20 میلیارد دلار می‌رسد.

اگر شما به یکی از عفونت‌های زیر مبتلا شده باشید، شاید نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک پیدا کنید:
        شما مبتلا به عفونت سینوسی شده‌اید که طی 10 روز بهتر نشده باشد یا این وضعیت بهتر می‌شود، اما دوباره ناگهان بدتر می‌شود.

        شما تب 8/38 سلسیوس یا بالاتر دارید یا به مدت 3 روز یا بیشتر، تب 1/38 سلسیوس و بیشتر داشته‌اید، موکوس سبز یا زرد دارید یا درد صورت به مدت 3 روز یا بیشتر.

        شما مبتلا به پنومونی (سینه پهلو) باکتریایی شده‌اید: علامت‌های این وضعیت عبارتند از سرفه با موکوس رنگ‌دار، تب حداقل 1/38 سلسیوس، لرز، تنگی‌نفس و درد قفسه سینه در هنگام نفس عمیق کشیدن.

       تشخیص این وضعیت با معاینه بالینی و عکس ساده قفسه سینه داده می‌شود.

        شما مبتلا به سیاه سرفه شده‌اید: علایم اصلی این وضعیت عبارتند از سرفه‌های شدید و سریع. این سرفه‌ها ممکن است با صدای «ووپ» whoop تمام شوند.

       تشخیص باید با سوابی که از گلو گرفته می‌شود، چک شود.

       خانواده شما هم ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشید.

        شما مبتلا به عفونت استرپتوکوکی گلو شده‌اید: علایم این وضعیت عبارتند از درد ناگهانی گلو، درد هنگام بلع، تب حداقل 1/38 سلسیوس و غدد لنفاوی متورم. تشخیص باید با یک تست سریع استرپتوکوک داده شود که از سواب گلو استفاده می‌کند.

       اگر پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، از دستورات چگونگی مصرف آن به دقت پیروی کرده و همه داروی خود را مصرف کنید. این توصیه‌ها به پیشگیری از رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک می‌کنند.‌سپید
Choosing Wisely
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زینب ظهرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
سینوزیت دارم همیشه همراه با گلوی چرکین وگلودرد وگرفتگی صدا .آنتی بیوتیک هم جوابگو نیست از بس مصرف کردم .راه حل چیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: