کد خبر: ۱۰۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور، اظهارداشت: دیابت مخاطرات زیادی برای افراد و جامعه دارد و دولت ها را با چالش های جدی مواجه می سازد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر هدایت حسینی با اشاره به هفته سلامت و شعار «غلبه بر دیابت»، گفت: روند رو به افزایش دیابت در سراسر جهان به ویژه در کشورهایی با درآمد کم و متوسط و البته قابل پیشگیری بودن درصد بالایی از موارد این بیماری، از جمله دلایلی است که موجب شده تا تمرکز سازمان جهانی بهداشت در سال جاری بر بیماری دیابت قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا از ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ به ۴۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ رسیده است، افزود: موارد ابتلا به دیابت در افراد بالای ۱۸ سال بیشتر از سایر سنین است که نشان دهنده روند رو به گسترش این بیماری در جهان است.

حسینی، دیابت را یک بیماری مزمن ناتوان‌کننده و پرهزینه به همراه عوارض شدید معرفی کرد و گفت: دیابت مخاطرات زیادی برای افراد، خانواده ها و کل جامعه به همراه داشته و دولت ها را با چالش های جدی برای دستیابی به شاخص های پیشرفت و توسعه‌یافتگی پایدار در جامعه بویژه در حوزه سلامت و بهداشت عمومی، مواجه می‌سازد.

وی ادامه داد: در کشور ما نیز متأسفانه حدود ۴.۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که پیش بینی می شود تا ۲۰ سال آینده این تعداد به ۶ میلیون نفر برسد.

حسینی افزود: تلاش برای پیشگیری و درمان دیابت به منظور دستیابی به هدف توسعه جهانی و کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا حد یک سوم تا سال ۲۰۳۰، اهمیت و نقش مهم بخش های زیادی از جامعه شامل سیاستگذاران، کارفرمایان، آموزش‌دهندگان، بخش خصوصی، رسانه ها و خود افراد را در این زمینه، نمایان می‌سازد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، با تاکید بر ضرورت برقراری تعاملات نزدیک بین تمامی دست‌اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت عمومی کشور، تصریح کرد: دیابت بیماری غیرواگیری است که در اثر ترشح ناکافی انسولین و یا عدم استفاده موثر بدن از آن ایجاد می‌شود.

وی با اعلام اینکه مصرف بیش از حد مواد غذایی به ویژه اقلام غذایی پُرچرب و شیرین و نوشیدنی های پرکالری به همراه سبک زندگی از جمله علل اصلی چاقی و در نهایت ابتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ هستند، گفت: به منظور پیشگیری هرچه بیشتر از بروز دیابت، لازم است تغذیه سالم را همراه، کاهش مصرف چربی، شکر و شیرینی و نمک و افزایش مصرف میوه و سبزی و داشتن فعالیت بدنی داشته باشیم.

حسینی با بیان این مطلب که انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به عنوان عضوی از نظام سلامت جامعه، بر خود لازم می‌داند در راستای سیاست های بهداشت و سلامت کشور و در تعامل با سایر سازمان ها، در زمینه بهبود وضعیت تغذیه و سلامت آحاد جامعه و ارتقاء آگاهی در این زمینه گام بردارد، گفت: از جمله رسالت های این مجموعه، ارتقاء سطح فرهنگ و سواد تغذیه‌ای افراد از طریق آموزش تغذیه همگانی، آشنایی با روش های بهره‌مندی از تغذیه سالم، انجام پژوهش های علمی در زمینه بررسی و بهبود وضعیت تغذیه جامعه، بهبود صنایع غذایی کشور با بکارگیری یافته‌های تحقیقاتی و افزایش ارتباط با صنعت غذا است.

وی در پایان افزود: ما اولویت های پژوهشی خود را در قالب اجرای برنامه های تحقیقاتی در زمینه بیماری های مزمن غیرواگیر مرتبط با تغذیه، اختلالات وزن و همچنین تأمین امنیت غذایی، ارتقاء ایمنی مواد غذایی، تولید غذاهای فراسودمند و غنی‌سازی‌شده قرار داده ایم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: