کد خبر: ۱۰۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>سلامت>تیمی از محققان دریافته اند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های جدی کبد قرار دارند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان بریتانیایی در مطالعات اخیر خود دریافته اند که اکثر نمونه های ابتلا به بیماری کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد.

کریس بایرن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوتامپتون انگلستان، در این باره می گوید: «ما برای اولین بار دریافتیم که دیابت نوع ۲ فاکتور پرخطر مهم و جدیدی است که موجب افزایش شمار افراد بستری در بیمارستان و تعداد مرگ و میرها در افرادی می شود که مبتلا به بیماری های مزمن کبدی هستند.»

محققان در این مطالعه به بررسی نمونه های ابتلا به بیماری کبد در بین افراد مبتلا به دیابت، گزارشات بیمارستانی و گزارشات مربوط به نرخ مرگ و میر در اسکاتلند در طول یک دوره ۱۰ ساله پرداختند.

آنها دریافتند اکثر نمونه های بیماری کبدی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ارتباطی با الکل ندارد بلکه ناشی از تشکیل چربی در اطراف سلول های کبد است؛ این حالت به بیماری کبد چرب غیرالکلی معروف است.

بیماری کبد چرب غیرالکلی معمولا با چاقی مرتبط است و چاقی هم فاکتور پرخطری در ابتلا به دیابت نوع ۲ است. اکثر افراد می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم از بروز چنین شرایطی جلوگیری کنند.

سارا وایلد، عضو دیگر تیم تحقیق از دانشگاه ادینبرگ، در این باره می گوید: «پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی از طریق جلوگیری از سبک زندگی ناسالم هم در افراد مبتلا به دیابت و هم افراد سالم بسیار حائز اهمیت است چراکه درمان عوارض این شرایط دشوار است.»

این تیم تحقیق همچنین دریافت که مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با مردان فاقد این بیماری، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب غیرالکلی قرار دارند.

نمونه های ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری کبد در بین زنان بسیار کمتر است اما ابتلا به دیابت نوع ۲ در بین زنان، ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را تا ۵ برابر افزایش می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: