کد خبر: ۱۰۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
هفتم آوریل (19 فروردین) روز جهانی سلامت نام گرفته است. سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع جهانی یک بیماری در هرسال شعاری را برای این روز درنظر می‌گیرد.
سال هاست که در کشور ما هم هفته‌ای با  این عنوان انتخاب می‌شود. در هفته سلامت، موضوع‌های مرتبط با شعار سازمان بهداشت جهانی در همان سال مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. امسال هم وزارت بهداشت براساس شعار روز جهانی سلامت،‌ هفته سلامت را با شعار «غلبه بر دیابت»  نامگذاری کرده است.

  بر اساس آمار اعلام شده حدود 422 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند و این آمار تا 15 سال آینده به بیش از یک میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. از این رو آشنایی با بیماری دیابت و رعایت شیوه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری می‌تواند از اپیدمی آن طی سال های آینده جلوگیری کند.

دکتر محمد هاشمی با تأکید بر اهمیت آشنایی با بیماری دیابت به روزنامه ایران می‌گوید: امروزه بیماری دیابت به عنوان یک بیماری پیچیده، مزمن و همچنین ضعیف کننده در  بهداشت و سلامت  اهمیت ویژه‌ای یافته است بطوری‌که حتی سازمان‌های مهم جهانی مانند سازمان ملل نیز به آن پرداخته و دیابت را عاملی برای نابودی سلامت و رفاه مردم جهان معرفی کرده است.

  دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان  اینکه دیابت می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا و خانواده او را با مخاطره روبه‌رو کند، می‌افزاید: آمارها نشان می‌دهد به‌طور متوسط در هر 10 ثانیه یک نفر در جهان جان خود را براثر ابتلا به دیابت از دست می‌دهد. متأسفانه این آمارهای ناخوشایند از قطع یک پای دیابتی در هر 30 ثانیه خبرمی دهد و این به معنای از دست دادن کیفیت زندگی و تحمیل هزینه‌های هنگفت به خانواده است. دکتر هاشمی در ادامه خاطرنشان می‌کند: مهم ترین چالش در کنترل بیماری دیابت آموزش صحیح و استفاده درست از آموخته‌ها است. در حقیقت اگر فرد مبتلا به دیابت بتواند  مهارت کافی برای به کار‌گیری توصیه‌های متخصصان را بیابد قطعاً در کنترل بیماری دیابت موفق خواهد بود و احتمال گرفتاری او به عوارض خطرناک این بیماری در حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.وی با اشاره به نقش کلیدی فرد مبتلا در کنترل بیماری  و پیشگیری از بروز عوارض دیابت تصریح می‌کند: سازمان  بین‌المللی بهداشت جهانی، کنترل بیماری دیابت را یک وظیفه گروهی می‌داند که در مرکز این گروه فرد مبتلا قرار گرفته است.


این موضوع بدان معناست که کمکی که بیمار دیابتی به خود می‌کند بسیار اساسی تر و کارسازتر از کمک دیگران است. البته نمی‌توان از نقش اطرافیان در پیشگیری از بروز بیماری چشم پوشی کرد. به گفته دکتر هاشمی، طبق استاندارد فدراسیون جهانی دیابت، هر فرد دیابتی به حداقل 15 ساعت آموزش در خصوص اهمیت دیابت و  راهکارهای کنترل و جلوگیری از بروز عوارض آن نیاز دارد.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران با تأکید بر آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول کنترل پایدار دیابت اظهار می‌کند: هر فرد دیابتی باید بداند که در کنار توجه به کنترل سطح قند خون باید میزان چربی‌های خون خود را از طریق آزمایش‌های لازم پایش و کنترل کند. از سوی دیگر این بیماران ضمن کنترل فشار خون باید در فواصل زمانی معین عملکرد کلیه هایشان را هم تحت نظر متخصص مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند از پیشرفت بیماری و بروز عوارض آن در امان بمانند.  این متخصص بهداشت عمومی در ادامه می‌افزاید: دریافت قندهای ساده، دوری از فعالیت‌های بدنی و دخانیات به عنوان عوامل زمینه ساز بروز بیماری شناخته شده‌اند از این رو توجه و دقت در رعایت این موارد به بیماران و اطرافیان آنها توصیه می‌شود.  
وی در خاتمه توصیه می‌کند: این دسته از بیماران باید اصول اولیه برنامه غذایی را رعایت کرده و نحوه تنظیم برنامه صحیح تغذیه خود را بیاموزند.

  دکتر محمد هاشمی
دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

برچسب ها: آموزش ، مهار ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: