کد خبر: ۱۰۵۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>اجتماعی>پلیس راهور هم به فراخوان «بین خطوط برانیم» پیوست. بنابراین از این پس برچسب (هشتگ) «بین خطوط برانیم» که پیش از سال جدید، سر و صدای زیادی در فضای مجازی براه انداخته بود، در پشت شیشه خودروهای پلیس راهور هم نصب می‌شود

به گزارش شفا آنلاین،  چراکه حالا پلیس هم به این نتیجه رسیده که بهترین شیوه برای ارتقای فرهنگ رانندگی استفاده از همین ظرفیت‌های مردمی و آموزش مردم به مردم است. برای همین گذرتان که به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌افتد، می‌بینید هر کس به سهم خودش بدون آنکه بخواهد به دیگری امر و نهی کند تنها یک توصیه دارد: «بین خطوط برانیم» هم من و هم تویی که پیش از این، اهمیت بین خطوط راندن را کمتر درک کرده بودیم، حتی دو سال پیش که شهرداری تهران با ارائه طرح «خط سفید» و پلیس راهور با کلید زدن طرحی به نام «ایست به نام زندگی» سعی داشتند رانندگان را مجاب کنند تا به یاد خاطرات کودکی شان، خودرو را در بین دو خط قالی (خیابان) برانند. نتیجه البته هرچه بود، آنچه که می‌خواستند نشد، تا اینکه اواخر سال گذشته فضای مجازی با طرح یک موضوع جدید که همان «بین خطوط برانیم» نام گرفت، به کمک نهادهای مسئول آمد.


چند ماه نگذشته، ایده خیلی زود و اتفاقی جایش را در دل کاربران باز کرد و حالا خیلی‌ها در «اینستاگرام»، «تلگرام»، «توییتر» و «رسانه‌های رسمی» این طرح را  دنبال می‌کنند. ماجرای راه‌اندازی هم ساده بود، چند جوان که دغدغه بد رانندگی کردن برخی از مردم را داشتند، از فرصت فضای مجازی برای راه‌اندازی فراخوانی استفاده کردند که خیلی‌ها پیش از این حتی اسمش را هم نشنیده بودند. سیاوش کشمیری به عنوان ایده پرداز این طرح معتقد است که همه کسانی که حالا در این فراخوان عضو هستند، یک درد مشترک دارند، آنها هم از وضعیت بد فرهنگ رانندگی در شهرشان خسته شده‌اند و دلشان می‌خواهد برای این درد، چاره‌ای بیندیشند!

سیامک انصاری، رضا کیانیان و خیلی‌های دیگر حالا به این فراخوان پیوسته‌اند، آنها هم دلشان می‌خواهد در این تغییر بزرگ سهم کوچکی داشته باشند، شاید خیلی‌ها به این بهانه، چرخ‌های اتومبیلشان را از بین خطوط بیرون نرانند.

رئیس پلیس راهور تهران هم که دیروز دیداری با طراح فراخوان «بین خطوط برانیم» داشت، با اعلام پیوستن پلیس به این فراخوان، از قابلیت شبکه‌های اجتماعی در سالهای اخیر یاد می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه در سالهای اخیر قابلیت شبکه‌های اجتماعی نیز به کمک ما آمده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

سردار تیمور حسینی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده وضعیت رانندگی تهرانی‌ها در بین خطوط بهتر شده است، می‌گوید: اقداماتی نظیر همین فراخوان موجب شده تا حساسیت رانندگان برای رانندگی بین خطوط افزایش یابد و این نشان می‌دهد که مشارکت‌های اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی چه تأثیر زیادی در فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم دارد.

او ادامه می‌دهد: برچسب‌هایی با شعار « من #بین_خطوط می‌رانم» روی خودروهای پلیس هم نصب خواهیم کرد، چرا که خودروهای پلیس هم باید همیشه بین خطوط رانندگی کنند، اما نباید برای استفاده از این برچسب زور و تحکم وجود داشته باشد.

از طرفی معتقدم اگر فردی این برچسب را روی خودرو‌یش نصب کرده و خود حاضر به رانندگی بین خطوط نباشد طرح جذابیت و تأثیرگذاری خود را از دست می‌دهد.
سردار حسینی درباره تعداد خودروهایی که هم‌اکنون بین خطوط رانندگی می‌کنند هم می‌گوید: هنگام حرکت در مسیر و در شرایطی که خودروها در حال حرکت باشند می‌توان گفت که بیش از 90 درصد از خودروها در بزرگراه‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند اما با سنگین شدن ترافیک متأسفانه اوضاع کمی تغییر کرده و برخی از خودروها بین خطوط حرکت نمی‌کنند که در این زمینه باید اقداماتی انجام بگیرد.  او البته به جریمه 40 هزار تومانی حرکت نکردن بین خطوط هم اشاره کرده و می‌گوید: دوربین‌های ثبت تخلف هم در بزرگراه‌های پایتخت فعال بوده و متخلفان را جریمه می‌کند.

سیاوش کشمیری بار دیگر بر خودجوش بودن این فراخوان تأکید کرده و می‌گوید: «تا کنون بیش از 10 هزار برچسب با این شعار در سراسر کشور به چاپ رسیده است. علاوه بر این متقاضیان می‌توانند این برچسب‌ها را از طریق کانال تلگرام دریافت کرده و چاپ کنند، همچنین با برخی از شعبات شهر کتاب و ناشران نیز صحبت کرده‌ایم که این برچسب‌ها را در اختیار مردم قرار دهد.

به گفته پلیس، ‌به طور متوسط 10 درصد از کل تصادفات رانندگی به علت همین حرکت نکردن بین خطوط اتفاق می‌افتد و رعایت این نکته می‌تواند 30 درصد از بار ترافیکی را کاهش دهد.
فراخوان خـــــط در توئیتر، اینستاگرام و تلگرام با شناسه کاربری khatcampaign@ فعالیت می‌کند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: