کد خبر: ۱۰۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>سلامت> بیماری قلبی تنها برای بزرگسالان نیست و بسیاری از نوزادان یعنی حدود یک درصد از آنها با بیماری قلبی مادرزادی به دنیا می‌آیند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید بیماری قلبی کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود. دسته‌ اول بیماری مادرزادی قلب است. دسته‌ دوم بیماری اکتسابی قلب است. بیماری مادرزادی قلب یعنی نواقص قلبی در درون رحم مادر روی جنین ایجاد می‌شود و نوزاد با همان مشکلات قلبی به دنیا می‌آید. در بیماری اکتسابی قلب، قلب جنین در دوران بارداری سالم است و سالم به دنیا می‌آید ولی در طی دوره‌ به دلیل بیماری‌های دیگر دچار بیماری قلبی مبتلا می‌شود.

نارسایی دریچه پولمونر بیماری شایع قلب کودکان
       سید حسن وشتانی، فوق تخصص قلب کودکان درباره شایع‌ترین بیماری‌های قلب کودکان می‌گوید: «دو نوع بیماری قلب کودکان وجود دارد که شایع است. یک نوع بیماری که کبود دهنده نیست که شایع‌ترین این بیماری نقص دیواره بین دو بطن قلب است. نوع دوم بیماری که کبود دهنده بوده، در بین کودکان تترالوژی فالوت است.

 بعد از جراحی و پس از گذشت 5 یا 10 سال برخی از این بیماران دچار مشکلاتی می‌شوند که شایع‌ترین مشکلی که با آن مواجه شده‌ایم نارسایی دریچه پولمونر، نارسایی بطن راست و چپ قلب، نارسایی دریچه تری‌کوسپید، نارسایی دریچه آئورت و گشاد شدن شاخه بالا رونده آئورت نیز از جمله شایع‌ترین مشکلات قلب کودکان است. اما در این بین مهم‌ترین آنها نارسایی دریچه پولمونر است که با گذاشتن دریچه پولمونر بسیاری از مشکلات حل می‌شود. با این حال آریتمی‌ها ممکن است تا حدودی بهتر شود، اما این کودکان ممکن است باز هم مشکلاتی را داشته باشند.»

       وشتانی ادامه می‌دهد: «ما امیدوار هستیم با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی‌ها بتوانیم امید به زندگی این افراد را افزایش دهیم. ایران از نظر درمان این بیماری مطلوب است و می‌توان گفت از تکنولوژی‌های لازم هم برخوردار هستیم، البته برخی از کشورهای پیشرفته از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برخوردارند. شاید بتوان گفت امکاناتی که برای اینترونشن است به خوبی در دسترس نیست و این وسایل گران هستند. اما خوشبختانه دولت 95 درصد این هزینه‌ها را می‌پردازد که به ویژه برای بیماران بی‌بضاعت بسیار کمک‌کننده است. از دیگر مشکلات پزشکان این حوزه این است که بیمه‌ها هزینه‌ها را بسیار دیر پرداخت می‌کنند و مشکلاتی از این نظر وجود دارد. اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که همواره بیمار مقدم است. باید نگاه ما پیش از هر چیز درمان بیماران باشد. بیمارستان ها به دلیل اینکه بیمه‌ها پول را پرداخت نمی‌کنند، برای خرید وسایل و امکانات دچار مشکل هستند. یعنی بیمه‌ها باید هزینه‌ها را به موقع پرداخت کنند، تا بیمارانی که بیمه هستند بتوانند به خوبی در بیمارستان‌ها خدمات دریافت کنند.»

درمان VSD، نیاز به تیم دارد
       حسن زمانی، فوق تخصص قلب کودکان در گفت‌وگو با «سپید» درباره وی اس دی که یک بیماری شایع قلب کودکان است، می‌گوید: «وی اس دی در میان بیماری‌های قلب کودکان بیشترین شیوع را دارد. ارتباط بین بطنی، باز بودن مجرای شریانی، نارسایی مادرزادی دریچه دهلیزی و برخی بیماری‌های پیچیده نیز وجود دارد که آنها نادر بوده و کمتر دیده می‌شوند.

وی اس دی شیوع بیشتری دارد اما قابل درمان است و برخی از انواع آن به ویژه نقص‌های پایین یا بالای قلب یا دیواره‌های آن اگر کوچک باشد با گذر زمان خود به خود بهبود پیدا می‌کند. اما برخی از این بیماری‌ها نیاز به مداخله دارد. برخی از همکاران در حین آنژیوگرافی دستگاهی را در قلب قرار می‌دهند و نقص را برطرف می‌کنند. به ویژه در مجاری شریانی که باز است جراحی انجام نمی‌شود.»

       «زمانی» درباره مجرای شریانی می‌گوید: «مجرای شریانی در واقع یک رگ اضافی است که در جنین وجود دارد و باید هم وجود داشته باشد، یعنی جنین با این مجرای شریانی به حیات خود ادامه می‌دهد. بین دو شاهرگ اصلی که آئورت و رگ ریه است، ارتباط برقرار می‌کند. این مجرا پس از تولد باید بلافاصله بسته شود چون سیستم گردش خون پس از تولد تغییر می‌کند. اگر این مجرا پس از روز دوم یا سوم باز بماند، دیگر یک بیماری قلبی است. این بیماری با مداخلاتی که انجام می‌شود بهبود پیدا می‌کند. 90 در صد کودکانی که به این مشکل دچار شده‌اند با مداخلات آنژیوگرافی و با کاشتن یک وسلیه بهبود پیدا می‌کنند و از این طریق رگ بسته می‌شود و بیماری به پایان می‌رسد. اما برخی از استثناها هم وجود دارد، مثلاً شریان خیلی بزرگ باشد یا کودک خیلی کوچک باشد و امکان این کارها وجود نداشته باشد، بیماری با سختی رو به رو می‌شود و باید با روش جراحی رگ بسته شود.»

       «زمانی» با بیان اینکه بیمه‌ها خوشبختانه این خدمات را پوشش می‌دهند، می‌گوید:«با وجود پوشش بیمه‌ای، بیمه‌ها به افرادی که این خدمات را ارائه می‌دهند، کم لطفی می‌کنند. بیمه‌ها متاسفانه به گروهی که این کار را انجام می‌دهند، اجحاف می‌کنند. یعنی قوانینی را که در کشور وجود دارد اجرا نمی‌کنند. همان کار اگر در اتاق عمل صورت بگیرد، باید به نفر دوم 20 درصد هزینه پرداخت شود، اما برای قرار دادن دستگاه وقتی که دو نفر همکار این خدمت را انجام دهد، به نفر دوم دستمزدی پرداخت نمی‌شود. این در حالی است که گاهی نوزادان آن‌قدر بد حال هستند که می‌میرند، یعنی اگر پزشک مداخله نکند نوزاد از دست می‌رود. یک تیم چند نفره جمع می‌شوند و کاری دشوار را انجام می‌دهند، برای نجات یک نوزاد ولی برای آن افراد ارزشی قائل نمی‌شود. دولت این مسائل را دیده و طرح تحول نظام سلامت نیز قوانین خوبی برای پرداخت‌ها ایجاد کرده است، اما در محاسبات همواره می‌بینیم که این دستمزدها آب می‌رود. این مشابه از نظر روانی به پزشکان فشار وارد می‌کند.»

تعویض دریچه شریان ریوی با روش کاتتر
       عبدالرحیم قاسمی، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با «سپید» درباره بیماری تترالوژی فالوت می‌گوید: «تترالوژی فالوت، شایع‌ترین بیماری کبودی دهنده قلب کودکان است. اکثر بیماران تترالوژی فالوت 10 الی 15 سال بعد از جراحی نیاز به جراحی مجدد، جهت تعویض درچه شریان ریوی دارند. خوشبختانه در حال حاضر این کار در دنیا از طریق کاتتر انجام می‌شود، اما در ایران تا کنون به جز موارد اندکی که توسط میهمانان خارجی انجام شده، این روش مورد استفاده قرار نگرفته است. البته علت عدم استفاده از این روش عدم توانایی انجام این عمل نیست، ما تمرین‌های لازم را داشته‌ایم بلکه علت عدم ارائه این خدمت پزشکی این است که سازمان‌های بیمه، گذاشتن دریچه شریان ریوی برای اطفال را پوشش نمی‌دهند.

 البته آنها هم حق دارند، قیمت آن حدود 25 هزار یورو است که سازمان‌های بیمه نیز آن را پوشش نمی‌دهند و به همین دلیل بیماران باید عمل جراحی باز کنند. از سویی بیماری که در گذشته یک الی دو بار بیماری قلب باز را انجام داده است، ریسک بیشتری برای عمل‌های بعدی دارد و ممکن است این عمل‌ها با مرگ و میر بالا همراه شود. در حالی که گذاشتن دریچه از طریق کاتتر می‌تواند در یک بیمار بارها با فاصله 10 الی 15 سال انجام شود و ابزار آن نیز هم توسط سیستم علمی و بهداشتی اروپا و هم آمریکا تائیید شده است.»

       قاسمی ادامه می‌دهد:«تصور ما این است که با توضیحاتی که به سیتم بیمه‌ای کشور و به ویژه تامین اجتماعی ارائه کرده‌ایم، بتوانیم این کار را بدون نیاز به اینکه نیاز به آمدن پزشک از خارج باشد توسط پزشکان متخصص داخلی و تحت پوشش بیمه انجام دهیم. در بیماری تترالوژی فالوت کودکان از روزها یا هفته‌های پس از تولد دچار کبودی‌هایی می‌شوند و اگر درمان نشوند، دچار عوارض متعدد مانند سکته‌های مغزی یا حتی مرگ می‌شوند.

 این بیماری از چهار عارضه یا مشکل داخلی تشکیل شده است که مشتمل بر جابه‌جایی رگ اصلی، یعنی شریان آئورت به شکلی که از بطن راست خون غیر اکسیژنه و از بطن چپ خون اکسیژنه وارد آئورت می‌شود و خونی که وارد بدن می‌شود مخلوط است و به همین دلیل کودک دچار کبودی است. در این کودکان تنگی شدید شریان ریوی دیده می‌شود و دریچه‌های شریانی آنها تقریباً ناکامل است و اکثراً در هنگام جراحی قلب دریچه شریان ریوی را خارج می‌کنند و پس از 10 الی 15 سال ای بیماران نیاز به دریچه پیدا می‌کنند. تنگی زیر دریچه سومین عارضه است. یعنی عضلاتی که زیر دریچه رشد می‌کنند. به همین دلیل از واژه تترالوژی که واژه‌ای یونانی به معنای چهارگانه است برای این بیماری استفاده می‌شود و قالوت نیز نام فردی است که این بیماری را برای اولین بار توصیف کرده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: