کد خبر: ۱۰۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>صبح اولین روز اردیبهشت ماه 1395، وقتی پرسنل بیمارستان پنجم آذر گرگان وارد بیمارستان شدند از حضور یک سلامت‌یار خانم با روپوش سفیدمتعجب شدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   در ذهن همه پرسنل یک سوال وجود داشت: «وقتی بیمارستان‌ها از جذب پرستار جدید خودداری می‌کنند، قرار است سلامت‌یار چه مسئولیتی را انجام دهد؟»
مریم نخ‌ساز، معاونت جذب و سازماندهی هلال احمرمی‌گوید: «طرح سلامت‌یار از 17 اردیبهشت شروع می‌شود اما در برخی استان‌ها فعلا این افراد دوره آموزش و پایش سلامت را می‌گذرانند.»

       به گفته مریم نخ‌ساز « آذر ماه سال 94 طرح تفاهم‌نامه داوطلبان سلامت‌یار با همکاری جمعیت هلال‌احمر و معاونت درمان وزارت بهداشت، کلید خورد. طرحی که داوطلبان ارشد جمعیت هلال‌احمر در آن بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی مورد‌نیاز و آشنایی با شرح وظایف و قوانین خاص بیمارستان‌ها برای خوشحال کردن بیماران تنهایی که همراه ندارند و دوره اقامتشان در بیمارستان شروع شده در بیمارستان‌ها مستقر می‌شوند. آنها با این بیماران گفت‌گو می‌کنند، برای آنها کتاب می‌خوانند و این بیماران را از تنهایی درمی‌آورند.»

       نخ‌ساز در این‌باره توضیح‌می‌دهد: « این طرح قرار بوده در 10 تا بیمارستان به‌صورت پایلوت در اردیبهشت ماه شروع شود. چندی پیش یک بیمارستان در لرستان هم مجوز ورود سلامت‌یار را دریافت کرد و با این حساب تعداد استان‌های پایلوت به 7 عدد رسید.» به گفته این عضوسازمان هلال احمر «استان، تهران، البرز، اصفهان، گلستان، خوزستان، تبریز، خراسان‌رضوی از دیگر استان‌هایی هستند که در این طرح قرار است مشارکت داشته‌باشند.»

       با وجود ترس پرستاران گرگان از اضافه‌شدن نیروهای جدید « فعلا قرار است در این استان‌های پایلوت بیمارستان‌ها برای اجازه ورود از سلامت‌یاران تست سلامت می‌گیرند و بعد از پایش سلامت، یک دوره تور ویزیت دارند که الان سلامت‌یاران در حال طی کردن این روند هستند.» نخ‌ساز با بیان این مطلب ادامه‌ می‌دهد: «در تهران 3 بیمارستان جزء پایلوت این طرح هستند. »

       با وجود اینکه به‌گفته فرح‌ناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر «قرار نیست سلامت‌یاران در امور پرستاری دخالت کنند»، پرستاران از ورود سلامت‌یاران نگرانی دارند و این نگرانی را بارها به وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند.

یکی از پرستاران بیمارستان گرگان به سپید می‌گوید:
       « من متوجه نمی‌شوم که چرا سلامت‌یاران در پشت میز تریاژ ارائه خدمات می‌کنند و چرا با روپوش سفید خود را طوری نشان می‌دادند که گویی پرسنل جدید بیمارستان هستند؟»

       نخ‌ساز در این‌باره جواب می‌دهد:« لباس سلامت‌یاران طرح ویژه‌ای دارد. پوشش آنها ضمن اینکه با پرستاران و پزشکان هم‌خوانی دارد، دارای نشانه‌های هلال احمر هم هست. از این لباس از تاریخ هجدهم اردیبهشت استفاده خواهد شد.»

طرح هایی که «پرستاری» را تضعیف می‌کند
       وزارت بهداشت در سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری داشته که به دنبال جایگزینی به‌جای پرستار باشد.

       از حدود دو سال پیش مسئولان وزارت بهداشت کمبود نیروی پرستاری را برجسته‌ و موضوع جذب کمک پرستاری و بهیاری یک ساله را مطرح کردند. همواره وزارت بهداشت از تعداد کم پرستاران گله دارد و نظام پرستاری معتقد است هزاران نیروی بیکار پرستار در انتظار ورود به بیمارستان‌ها هستند. این تفاوت عقیده بین این دو نهاد همواره با چالش‌هایی همراه بوده که منجر به اعتراض پرستاران شده‌است. سلامت‌یار نیز یکی دیگر از طرح‌های مورد حمایت وزارت بهداشت است که تا امروز منجر به مخالفت سازمان نظام پرستاری شده‌است. چنانچه پیش از این علی‌محمد آدابی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، با انتقاد از اجرای این طرح‌، این اقدام را غیر‌موجه و مصداق آشکار نقض حقوق بیمار دانسته بود.

       به اعتقاد رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بیماران در واکنش به این سلامت‌یاران باید با درخواست کارت‌شناسایی از پزشک و یا پرستار بودن آنان مطمئن شوند و از حضور و احوالپرسی افراد غیر‌موجه بر بالین خود خودداری کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
راضيه
|
-
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
طرح بهياري يكساله بهترين تصميم ممكن جهت ارائه خدمات ميباشد چرا بعضيها به اين طرح حسادت ميكنن خدا ميدانه بنده پرستار هستم با كارآموزان كمك پرستاري در بيمارستان ارتباط دارم واقعا روحيه مضاعفي براي خدمت دارند
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
0
خانم راضیه، برای اینکه ثابت کنید پرستار هستید لازم نیست قسم به خداوند بخورید، مطمئنم شما پرستار نیستید چون هیچ دلیل علمی و منطقی وجود ندارد نا افرادی غیر متخصص بر بالین بیمار حاضر شوند، سلامت یار و کمک بهیار طرحی برای ضعیف کردن پرستاری و به تدریج حذف کردن آن است، وزارت بهداشت میخواهد بگویند به کارشناس پرستاری نیازی ندارد ، اما بیماران افراد با سواد و سطح علمی دانشگاهی و بالا میخواهند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: