کد خبر: ۱۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 25
شفا آنلاین>اجتماعی>کویر لوت در آستانه جهانی شدن در فهرست یونسکو؛ شاهد حضور ورزشکاران 20 کشور دنیا برای برگزاری نخستین ابر ماراتن کویری جهان(ماراتن جاده ابریشم ایرانی) در ایران خواهد بود.
به گزارش شفا آنلاین،این ابرماراتن از دل پیشنهاد سفیر ایتالیا در ایران به «پائولو بارگینی»، قهرمان ماراتن‌های کویری شکل گرفت. پیش از آنکه بارگینی دوندگان چالشی(دویدن در کویر یا برف) جهان را به کویر لوت بیاورد این «پرسپولیس»(تخت جمشید) فارس بود که شاهد حضور دوندگانی از 30 کشور جهان برای ماراتن «پارس» با شعار «من در ایران می‌دوم» بود!

رویدادی خلاقانه که از سوی بخش خصوصی ایرانی – هلندی و با حمایت وزارت وزرش وجوانان شکل گرفت اما بهره‌برداری ای که می‌توانست از آن برای معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری ایران - باتوجه به حضور رسانه‌های خارجی شکل گیرد - صورت نگرفت. ماراتن کویری لوت با توجه به اینکه مسیری به اندازه سه استان کویری کرمان، سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی را پیش روی علاقه‌مندان به کویر می‌گشاید؛ فرصتی است که هنوز می‌توان از آن به نفع معرفی طبیعت‌گردی ایران استفاده برد و تهدید کویر را به فرصت تبدیل کرد. چنین رویداد‌هایی در گردشگری جهان به نام «گردشگری خلاق» خوانده می‌شود که نگاه بسیاری از گردشگران را به مناطق تازه و مقصدهای جدید گردشگری جلب می‌کند.

زوم لنزهای جهانی روی کویر لوت
نزدیک به 4 دهه پیش دویدن در مناطق کویری جهان به رسمیت شناخته شد. اولترا ماراتن کویری در جهان به عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری ورزشی همواره برگزار می‌شود و قدمت برگزاری این رویداد ورزشی در برخی کشورهای جهان همچون مراکش به 30 سال نیز رسیده است. دویدن در مناطق کویری جهان و سختی‌هایی که این شیوه از دویدن نسبت به ماراتن‌های معمولی دارد این شاخه از توریسم ورزشی را به اولترا ماراتن جهانی تبدیل کرده است.

یعنی چیزی فراتر از یک ماراتن معمولی که دربرخی شهرها و کشورهای جهان برگزار می‌شود. محمد جهانشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در گفت‌و‌گو با <ایران> برگزاری این ابرماراتن را با توجه به نامزد شدن کویر لوت در فهرست آثار جهانی در سال 2016 دارای اهمیت خواند و از پوشش خبری این رویداد بزرگ توسط شبکه جهانی «اسکای اسپورت» و «رای تی وی»(تلویزیون دولتی ایتالیا) خبر داد. به گفته او مدیر شرکت ایتالیایی که به همراه یک شرکت ایرانی مسئولیت برگزاری ابرمارتن کویر لوت را به عهده گرفته پیش از این، ماراتن کویری را در کشورهای مصر و مراکش برگزار کرده و در صحرای کویر اردن، بیابان‌های امریکای شمالی و کویرهای امریکای جنوبی دویده است. آن‌طور که «پائولو بارگینی» قهرمان دو کویری می‌گوید: «بیش از 159 دونده جهان برای شرکت در این ماراتن اعلام آمادگی کرده‌اند.»
اما جهانشاهی می‌گوید: «چون این ماراتن برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود، مسیر آن شهری نیست و پیش‌بینی کردن اتفاقات کویری مشکل است سقف آن را تا 50 نفر محدود کرده‌ایم.» شرکت‌کنندگان در این ماراتن قرار است که رکورد 240 کیلومتری این مسابقه را هم بشکنند و به گفته جهانشاهی 20 کیلومتر بیشتر از آنچه دویده اند؛ در ایران بدوند.

همچنین این رویداد بین‌المللی به گفته او در 6 روز برگزار می‌شود و هر روز یک شعار خواهد داشت. جهانشاهی محور شعارها را «محیط زیستی» می‌خواند و می‌گوید: «این حرکت بر محور توسعه پایدار و مشارکت محلی خواهد چرخید.» به گفته او جوامع محلی شهداد که به منطقه سبز شهرت دارد در پذیرایی از شرکت‌کنندگان خارجی نقش کلیدی خواهند داشت.

این منطقه بخشی از راه ابریشم است که این روزها بحث جهانی شدن آن به عنوان یک پرونده مشترک میان ایران، چین و یونان روی میز مذاکره است و بزودی هم اجلاس آن در ارومیه برگزار می‌شود. پائولو بارگینی شعار اصلی این مسابقه را «با ما در گرمترین نقطه جهان بدوید» اعلام می‌کند و کویر لوت را کارت پستال تمام کویرهای جهان می‌داند که تاکنون دیده است. او البته قبل از ورود به ایران به پیشنهاد سفیر ایتالیا در ایران به دیده تردید نگریسته بود اما بعد از حضور در ایران، کویر لوت را در صدر تمام کویرهایی که تا به امروز دیده نشانده است.

امنیت کویر لوت، کویرهای مصر را کنار زد
 به گفته او کسانی در کویر لوت خواهند دویدکه سلامت آنها تأیید شده باشد. بنابراین دونده‌ها باید نوار قلب و تأییدیه پزشکی که در محل سکونت خود تهیه کرده‌اند به همراه داشته باشند. بارگینی همچنین از کسانی صحبت به میان می‌آورد که دوست نداشتند این مسابقه در کرمان برگزار شود. توضیح بیشتری نمی‌دهد اما می‌گوید: «کویر کرمان در منطقه سبز قرار گرفته و هیچ مشکلی برای برگزاری این مسابقات وجود ندارد.» او یکی از دلایل برگزاری این ماراتن بین‌المللی در کرمان را امنیت کویر این استان می‌داند و می‌گوید: «مسابقات ماراتن صحرا در مصر به دلیل نبود امنیت حذف شد.

 مسیر مسابقه ماراتن کرمان از نظر امنیتی از سطح بالایی برخوردار است و تدابیر لازم در نشستی که با استاندار کرمان داشتیم در نظر گرفته شده است.»

این ماراتن هم مثل ماراتن شیراز در دو شکل انجام می‌گیرد. در شیراز دو بخش حرفه‌ای و تفریحی بود و در کرمان به گفته «بارگینی» یک مسیر به مسافت 250 کیلومتر و مسیر دیگر با مسافت 150 کیلومتر خواهد بود. ایرانی‌های شرکت‌کننده در این مسابقه هزار یورو و دونده کشورهای دیگر دو هزار و 500 یورو پرداخته‌اند.او می گوید: «مسیر مسابقه را با استفاده از امدادگر، پزشک، پرستار به همراه آمبولانس و بالگرد پوشش خواهیم داد.> در ماراتن کرمان دونده‌های شاخصی از ایتالیا، انگلیس، چین، فیلیپین، لبنان، کانادا، استرالیا و آلمان خواهند دوید. البته مارتن کویر کرمان یک تفاوت اساسی و بزرگ با مارتن پارس فارس دارد و آن بسیج همگانی نهادها و سازمان‌های دولتی برای کمک به بخش خصوصی برای برگزاری یک ایده خلاقه گردشگری است که باعث وضوح بیشتر کویر ایران در اذهان طبیعت گردان جهان می‌شود.

در ماراتن فارس علاوه بر اینکه ممانعت از حضور زنان در این مسابقه به واکنش‌های مختلفی در رسانه‌های داخلی وخارجی منجر شد؛ حضور نداشتن مسئولان میراث فرهنگی استان هم یکی از سؤال‌های بی‌پاسخ بود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس درگفت‌و‌گو با <ایران> این رویداد را مربوط به سازمان متبوع خود ندانست و مسئولیت آن را به عهده سازمان ورزش و جوانان استان گذاشت. در این رویداد گردشگری سازمان ورزش و جوانان با دوندگان بود و از آنها حمایت می‌کرد اما آن چیزی که باعث تعجب همگان از پاسخ مسئولان میراث فرهنگی استان شده، این موضوع است. ماراتنی در شکل و شمایل مسابقه؛ یک مسابقه صرف ورزشی نیست بلکه ایده‌های خلاقانه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ملل مختلف است!

اخراج از ماراتن
مسابقه در6 روز برگزار می‌شود و به گفته جهانشاهی هر روز یک شعار بر محور محیط زیست دارد. به گفته او براساس قوانین مسابقه اگر دونده‌ای به اشتباه زباله‌ای را روی زمین بیندازد از مسابقه اخراج خواهد شد. ابرماراتن‌های جهان در برخی کویرها حتی تا هزار و 500 نفر دونده را هم به خود دیده‌اند. براساس قرارداد 5 ساله‌ای که بین این دو شرکت خصوصی ایتالیایی و ایرانی بسته شده؛ کویر لوت در سال‌های آتی شاهد حضور گام‌های دوندگان بیشتری از کشورهای جهان خواهد بود.

به گفته بارگینی با خصوصیاتی که این ماراتن دارد در آینده استانداردهای ابرماراتن‌های دنیا از ماراتن کرمان الگو‌برداری خواهند کرد. همچنین برنده‌های این ماراتن مدالی از جنس مس و طرح کلوت‌های کرمان را با خود به خانه خواهد برد. کلوت‌های کرمان را بزرگترین شهر «کلوخی دنیا» می‌دانند. شهری افسانه‌ای که ماحصل سال‌ها فعالیت باد و باران و خورشید و فلک است. کلوت‌ها که رقص باد در کویر آنان را به وجود آورده در دنیا بی‌نظیر هستند و شهرتی جهانی دارند و شاید از معدود سازه‌های بی‌نظیر طبیعت باشند که انسان در ساخت آنها هیچ تأثیری نداشته و به دلیل وجود فرسایش دائمی همچنان در حال تغییر و تحول هستند.

پذیرایی بومی از دونده‌های جهانی
بومگردی در کرمان هرچند در نگاه اول راهی اورژانسی برای حل معضل کمبود هتل در این استان گردشگر پذیر است اما همین «میان راه» که با شعار «کرمان میهمانخانه بزرگ» شروع شد، باعث ایجاد بومگردی گسترده بویژه در کویر کرمان شد. مسیری که به نظر می‌رسد در درازمدت و اگر برنامه‌ریزی‌ها دقیق و اصولی باشد نیاز به ساخت هتل را به طور کامل از ذهن بسیاری خط بزند.
 به گفته جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کرمان اقامتگاه‌های بومگردی استان در حال حاضر آمادگی پذیرایی از ۵ هزار نفر را دارند. اقامتگاه‌هایی که بخشی از آنها در کویر شهداد و تعدادی از آنها در روستای تاریخی و ثبت جهانی شده «میمند» قرار دارند. معین افضلی دبیر اجرایی نخستین ابرماراتن بین‌المللی راه ابریشم ‌ایران هم اولویت به کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز در برگزاری این ماراتن را با افراد بومی می‌داند و می‌گوید: برای آموزش و فرهنگ‌سازی به این افراد کلاس‌هایی برگزار شده و تأکید ما بر این است که جوامع محلی را درگیر این رویداد کنیم. او جایزه بزرگ این مسابقه را «تکه سنگی از گندم بریان» اعلام می‌کند و می‌گوید: «نشان‌‌ها و تندیس‌های اهدایی به شرکت‌کنندگان این مسابقه از جنس مس و منقوش به نشانه‌های فرهنگی و سنتی کرمان است.»
ماراتن از یک کاروانسرا در کویر لوت شروع می‌شود و در باغ فتح آباد کرمان به پایان می‌رسد. آن‌طور که مسئولان برگزاری این مسابقه می‌گویند، نیاز نیست شرکت‌کنندگان حتماً حرفه‌ای باشند؛ فقط باید بتوانند یک کوله‌پشتی پنج، شش کیلوگرمی را به مدت یک هفته با خود حمل کرده و با آن راه بروند، بدوند و زندگی کنند. به گفته بارگینی در این مدت دوندگان جهان در مسیر جاده ابریشم ایرانی تنها می‌توانند از آب و مواد غذایی که ازهمان ابتدای دویدن همراه خود برداشته‌اند استفاده کنند. ضمن آنکه اولترا (ابر)ماراتن کویری ایران یکی از سخت‌ترین ماراتن‌های جهان و البته از زیباترین آنها به دلیل برخورداری کویر لوت از چشم ‌اندازهای بکر و جاذبه‌های طبیعی است.

همچنین علاقه‌مندان ایرانی دارای آمادگی برای دویدن در این ماراتن سخت کویری قادر به رقابت در اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی با رقبای خارجی هستند سهل‌ترین مسیر برگزاری ماراتن کویری ایران که در 20 کیلومتری آخر این مسیر و در خود شهر کرمان است برای حضور علاقه‌مندان ایرانی و خانواده‌هاآزاد اعلام شده و علاقه‌مندان ایرانی می‌توانند با ثبت‌نام برای حضور در 20 کیلومترنهایی این ماراتن در کنار دوندگان مطرح ماراتن‌های کویری جهان بدوند.


محسن کوشکی، مسئول طرح ابرماراتن کویر لوت هم می گوید: شرکت ایرانی بخش خصوصی در این ماجرا برای برگزاری این ماراتن قرار داد پنج ساله‌ای با پائولو بارگینی دارد. به گفته او برای نخستین بار در ماراتن‌های جهان، تفکیک زباله از مبدأ انجام خواهد شد:« حتی در بازدیدی که برای شناسایی مسیر داشتیم، زباله‌‌ها را از مسیر جمع‌آوری کردیم و پس از پایان این ماراتن نیز چیزی جز رد پا به جا نخواهد ماند.» همچنین به گفته او به تعداد دونده‌‌ها درخت گز شاهی که یک گونه بومی مقاوم در مناطق خشک است، در جنگل نبکاها  لوت کاشته می‌شود.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: