کد خبر: ۱۰۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>سلامت>بی خوابی علل مختلفی دارد اما اصلی ترین می تواند مشکل در اتصالات مغزی و برهم خوردن سلول های عصبی مغزی باشد.
به گزارش شفا آنلاین،بر اساس جدید ترین تحقیقات بی خوابی این قدرت عظیم را دارد تا زندگی یک فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است، یافته های جدید نشان می دهد ریشه های بی خوابی در ماده سفید مغز واقع شده است.

تغییرات در ماده سفید جدید ترین علت ابتلای افراد به بیماری بی خوابی، بد خوابی و سایر مشکلات خواب است.

بررسی ها نشان می دهند، مشکلات خواب انواع مختلفی دارد از جمله بی خوابی، سبک بودن خواب، خواب ماندن و عدم کنترل ساعت بیولوژیک بدن و حتی مشاهده خواب های آشفته در این رده بندی قرار می گیرند.

مشکلات خواب باعث مواردی چون کاهش سطح انرژی بدن، تغییرات در خلق و خو، افت شاخصه های سلامت، کاهش سطح هوشیاری و حتی افت کیفیت روابط کاری درسی و بروز خطراتی چون تصادف و سقط و حتی بزه می شود.

به گزارش انجمن خواب ایالات متحده ، از هر سه فرد بزرگسال یک نفر در طول عمر خود دچار بی خوابی می شود و بر همین اساس از هر ده نفر یک نفر با مشکل بی خوابی مزمن مواجه است.

بر اساس همین تحقیق زنان بیشتر از مردان دچار بی خوابی می شوند و این مشکل همزمان با افزایش سن در آنها تشدید می شود.

از جمله علل بی خوابی مزمن می توان افزایش سطح استرس، مصرف کافئین و یا مشکلات و شرایط پزشکی چون سکته مغزی و یا تیروئید بیش از حد فعال را نام برد.

از دیگر عوامل بروز بی خوابی وجود درد در بخشی از بدن، اضطراب و افسردگی است.

پژوهشگران ریشه های بی خوابی را در مغز افراد می دانند، تکنیک های تصویر برداری از مغز از جمله MRI  به محققان اجازه داده است تا به بررسی تغییرات متابولیسمی مرتبط با بی خوابی در مناطق خاصی از مغز مانند آمیگدال و تالاموس بپردازند.

بر همین اساس یک تیم از محققان در بیمارستانی در کشور چین بر روی بیماران مطالعه انجام داده و دریافته اند اختلال در اتصال بین بخش های مهم مغز بویژه بین منطقه سفید و خاکستری مغز در افرادی که دچار بی خوابی هستند شدت بیشتری دارد.

در این مطالعه در کشور چین 23 نفر  که دچار بی خوابی و 30 فرد سالم که مشکل بی خوابی نداشته اند در دو گروه مورد آزمایش تصویر برداری از مغز توسط دستگاه MRI قرار گرفته اند و حرکت مایع مغزی و اتصالات ماده سفید و خاکستری مغز آنها مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگران دریافته اند نوعی اختلال در آکسون ها(نوعی سلول های عصبی در مغز ) در بروز بی خوابی نزد 23 فرد مبتلا به بی خوابی وجود دارد.

پژوهشگران براین اساس امیدوار هستند بتوانند شیوه های جدیدی برای درمان مشکل بی خوابی و بد خوابی در افراد پیدا کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: