کد خبر: ۱۰۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>سلامت>رئيس دفتر اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي گفت: 2.9 درصد افراد 12ساله در كشور داراي دو دندان پوسيده هستند.
به گزارش شفا آنلاین، دكتر حميد صمدزاده روز چهارشنبه در آيين آغاز به كار نخستين همايش كشوري داندانپزشكي و طب در استان يزد افزود: اين رقم در سن 15 سال به 3.2 درصد مي رسد و تعداد دندانهاي پوسيده افراد افزايش مي بايد.
وي با بيان اينكه بالاترين بروز و شيوع بيماريهاي دهان و دندان مربوط به پوسيدگي دندان است اظهار كرد: ارتقاي سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدايي در مدارس كشور مورد توجه وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.
رئيس دفتر اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي اضافه كرد: در سال تحصيلي جاري 60 هزار مدرسه ابتدايي در قالب هفت ميليون دانش آموز زير پوشش پوشش طرح تحول سلامت دهان و دندان قرار گرفته اند.
صمدزاده اضافه كرد: بر اساس اين طرح، براي هر يك از دانش آموزان مقطع ابتدايي كشور شناسنامه الكترونيك سلامت دهان و دندان صادر مي شود.
وي يادآور شد: طرح ياد شده با همكاري وزارتخانه هاي بهداشت و آموزش و پرورش با هدف پيشگيري و كاهش ميزان پوسيدگي دندان اجرا شده است.
صمدزاده با بيان اينكه اطلاعات پزشكان در حوزه دندان بسيار پايين است اظهار كرد: همچنين به رابطه علم پزشكي و دندانپزشكي خيلي كم توجه شده است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: نياز است كه مباحث اين دو مقوله بطور جدي نگاه شود كه در شاخص سلامت جامعه موثر است.
وي در ادامه تعداد دندانپزشكان كشور را 25 هزار نفر اعلام كرد و گفت: سه هزار نفر از اين تعداد با وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشكي همكاري دارند.
*** بي عدالتي در نظام توزيع دندانپزشكان
دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به بي عدالتي در نظام توزيع دندانپزشكان گفت: توزيع دندانپزشك به جمعيت در كشور يك به هزار نفر است.
سعيد عسكري اظهار كرد: در برخي از مناطق چون تهران داراي بيشترين دندانپزشك اما در برخي مناطق اين خدمات بسيار پايين است كه براي بهرمندي همه مردم از خدمات دندانپزشكي از سال گذشته 30 درصد پذيرش دانشجويان به شكل بومي گزينش مي شوند.
وي با بيان اينكه تعهدات اين دانشجويان طول دوره آموزشي در رشته ملاك عمل تعهدات افراد بعد از خدمات است گفت: انتظار داريم دانش آموختگاني كه با اين شيوه پذيرش شدند خروجي در خدمات دندانپزشكي اين افراد براي سال 1400 باشد.
وي اظهار كرد: سالانه حدود 1500 تا 1600 دانشجو دندانپزشكي وارد دانشكده دندانپزشكي مي شوند كه تعداد دانشكده هاي دندانپزشكي از پنج دانشكده قبل از انقلاب به 60 دانشكده افزايش يافته است.
عسكري در ادامه با بيان اينكه كشور ايران در سال 2014 در توليد علم رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است افزود: همچنين در علم پزشكي در دنيا رتبه 14 را دارد و در شاخص مجلات علمي دندانپزشكي در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است .
در مجموع 89 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده بود كه از اين تعداد 59 مقاله توسط هيات داوران پذيرفته شد كه 25 مقاله ان بصورت سخنراني و مابقي بصورت پوستر ارائه مي شود.
علوم پايه و دندانپزشكي باليني، علوم سلولي- مولكولي و دندانپزشكي، ناهنجاري هاي تكاملي دهان ، فك و صورت، كيست هاي و تومورهاي دهان و فك و صورت و بيماريهاي سيستميك و دندانپزشكي بيمارستاني از محورهاي اين همايش سه روزه اعلام شد.
در اين همايش بيش از 400 نفر از اساتيد، دانشجويان و پزشكان رشته هاي دندانپزشكي از سراسر كشور حضور داشتند.
هدف از همايش ياد شده انتقال تجربيات و ارائه اخرين دستاوردهاي علمي در بخش دندانپزشكي اعلام شد.
در استان يزد يك دانشكده دندانپزشكي وجود دارد كه 400 دانشجو در رشته هاي مختلف دندانپزشكي در اين دانشكده تحصيل مي كنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: