کد خبر: ۱۰۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت> بیش از ٨٠‌درصد از خدمات سرپایی درمان در بخش خصوصی انجام می‌شود. ویزیت سرپایی بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمانی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،هزینه‌هایی که بیش از ٩٠‌درصد آن را مردم مستقیم از جیبشان پرداخت می‌کنند. به همین دلیل وزارت بهداشت از همان روزهای آغاز طرح تحول سلامت، کاهش هزینه‌ها دراین بخش را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه عنوان کرد و توسعه خدمات درمان سرپایی و افزایش کیفیت این خدمات را درقالب توسعه کلینیک‌های ویژه وعده داد. وعده‌ای که به گفته معاون درمان وزیر بهداشت امسال با بهره‌برداری از بیش از ٢٥٠ پلی‌کلینیک رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

کلینیک‌هایی که به گفته آقاجانی قرار است با ٦‌هزارو٦٠٠ مطب تخصصی و فوق‌تخصصی، همراه با بخش‌های پاراكلینیك آزمایشگاهی، تصویربرداری و دارویی علاوه بر کاهش هزینه‌های خدمات سرپایی درمان، کیفیت این خدمات را هم ارتقا دهد.

آقاجانی با اعلام خبر تكمیل ٢٥٢ پلی‌كلینیك ویژه در ‌سال‌جاری، می‌گوید: «این کلینیک‌ها در قالب بسته هفتم از گام نخست طرح تحول نظام سلامت و با هدف ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های خدمات ویزیت سرپایی به بهره‌برداری می‌رسد.»

او با اشاره به بخش‌های مختلف این کلینیک‌ها می‌گوید: «٦‌هزارو٦٠٠ مطب تخصصی و فوق‌تخصصی همراه با بخش‌های پاراكلینیك آزمایشگاهی، تصویربرداری و دارویی در این كلینیك‌ها فعال خواهد بود.»
او ادامه می‌دهد: «با توجه به افزایش ظرفیت خدمات سرپایی در مراکزدرمانی دولتی و کاهش هزینه‌ها در این بخش، امسال، ‌سال طلایی برای توسعه خدمات سرپایی در كلینیك‌های ویژه تخصصی خواهد بود.»
محمد حاجی آقاجانی با اشاره به شروع برنامه توسعه كلینیك‌های ویژه دركشور از اواخر‌ سال ٩٣ می‌گوید: «درحال حاضر بیش از ٨٠‌درصد خدمات بستری در بخش دولتی انجام می‌شود، حال آن‌که این نسبت در بخش سرپایی معکوس است. یعنی بیش از ٨٠‌درصد خدمات‌درمانی در بخش سرپایی یا همان ویزیت بیمار توسط پزشکان در بخش خصوصی انجام می‌شود که این موضوع هزینه سنگینی را به بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل می‌کند. به همین علت هم بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمانی درجامعه به بخش درمان سرپایی اختصاص دارد که ما از همان ابتدا برای کاهش این هزینه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.»

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت با افتتاح این کلینیک‌ها در سال‌جاری علاوه بر افزایش ٢٠‌درصدی ظرفیت خدمات سرپایی در بیمارستان‌های دانشگاهی وزارت بهداشت، زمینه اشتغال پزشكان تمام‌وقت جغرافیایی- كه به جز دربخش دولتی (بیمارستان‌ها) در جای دیگر فعالیت نمی‌كنند- را فراهم می‌آورد و افزون برآن بیماران می‌توانند از خدمات ارزان‌قیمت و سرپایی فقط با پرداخت فرانشیز دولتی از این مراكز استفاده كنند.

او افزايش كيفيت و زمان ويزيت را از دیگر دستاوردهای توسعه خدمات سرپایی دولتی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «کاهش استفاده غیرضروری از اقدامات پاراکلینیک و كاهش بستري‌ها و اعمال جراحي غيرضروري، یکی دیگر از اهداف وزارت بهداشت برای توسعه خدمات پاراکلینیکی درکشور است.»

آقاجانی استانداردسازی خدمات سرپایی درکشور را از دیگر دستاوردهای توسعه خدمات عنوان می‌کند. او دراین‌باره می‌گوید: «استانداردسازی درحال حاضر بیشتر به زمانی که پزشک به ویزیت بیماران اختصاص می‌دهد، تمرکز دارد اما در ادامه با مواردی چون ایجاد پرونده پزشکی بیماران و ثبت موارد ارجاعی این استانداردها گسترش می‌یابد، ولی درحال حاضر ما در کلینیک‌های دولتی بیشتر بر زمان اختصاص‌یافته به بیماران توسط پزشک معالج تمرکز داریم.»

به گفته معاونت درمان وزارت بهداشت افزایش سهم ويزيت سرپایی و درآمد پزشکان خصوصا برای متخصصين رشته‌هاي مختلف جراحي، باعث تغيير رفتار پزشكان و ایجاد تمایل به سمت فعالیت در کلینیک‌های ویژه دولتی می‌شود. به این منظور وزارت بهداشت برای پزشکان شاغل در این کلینیک‌ها مابه‌التفاوت استاندارد ویزیت درنظر گرفته است. آقاجانی درباره اختصاص این مابه‌التفاوت به پزشکان شاغل در این کلینیک‌ها می‌گوید: «این مابه‌التفاوت با توجه به مدرک دانشگاهی پزشکان و نوع همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌عنوان مبلغ تشویقی ارتقای ویزیت درنظر گرفته شده است. این مبلغ براساس گزارش تعداد ویزیت انجام‌شده در ماه و تأیید رعایت استانداردهایی که قبلا به آن اشاره شد، توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌شود.»

او به ازدحام و نوبت‌های طولانی در پلی‌کلینیک‌های ویژه دولتی هم اشاره می‌کند: «با توجه به کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران در این بسته خدماتی پیش‌بینی می‌شود، مشابه آنچه در ابتدای طرح تحول در بیمارستان‌های دولتی رخ داد، در این کلینیک‌ها هم شاهد باشیم، به همین دلیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی از روش‌هایی چون افزایش تعداد پزشکان، افزایش مدت زمان حضور متخصصان در کلینیک‌ها و نرم‌افزارهای نوبت‌دهی الکترونیک استفاده می‌شود، اما به هرحال ازدحام و مراجعه بالا به این مراکز تا چند ماهی ادامه خواهد داشت، البته این مشکل با توسعه این مراکز به تدریج برطرف می‌شود.»

آقاجانی با اشاره به اعتبار مورد نیاز راه‌اندازی این كلینیك‌ها می‌گوید: «اعتبار اولیه احداث این كلینیك‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشكی اختصاص یافته اما برای تكمیل آنها باید منتظر اعتباری باشیم كه در قالب بودجه‌ سال ٩٥ و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «حدود ٤٠‌درصد اعتبار لازم را برای احداث این كلینیك‌ها اختصاص داده‌ایم و امیدواریم حدود ٦٠‌درصد باقی‌مانده را امسال اختصاص دهیم.»

آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در قالب طرح تحول نظام سلامت می‌گوید: «طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت‌ سال ٩٣ با استفاده از اعتبار حدود ٦‌هزارو٨٠٠‌میلیارد تومانی مصوب مجلس از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها و سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش‌افزوده در سراسر كشور آغاز شد و در گام اول بهبود كیفیت و كاهش هزینه‌های مردم در بخش خدمات بستری در بیمارستان‌های دولتی را هدف قرار داد، البته درخلال این دو‌سال ٣٥‌میلیون بیمار در کلینیک‌های دولتی ویزیت شده‌اند. امسال قرار است با توسعه خدمات سرپایی و کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در این بخش، ‌سال طلایی ارتقای خدمات سرپایی باشد.»شهروند

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: