کد خبر: ۱۰۴۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت> یک ماده شیمیایی خاص در مغز ممکن است به افراد مبتلا به نشانگان تورت در سرکوب تیک که مشخصه این اختلال است کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین، مبتلایان به نشانگان تورت حرکات غیرارادی-که معمولا به‌عنوان تیک شناخته می‌شود-بروز می‌دهند. محققان تصور می‌کنند تورت ناشی از به هم خوردن تعادل فعالیت «تحریک‌کنندگی» و «مهارکنندگی» مسیرهای عصبی مغزاست.

       اولین نشانه‌های تورت معمولا در دوران کودکی بروز می‌کند؛ اما برخی از بیماران در نهایت موفق به سرکوب تیک خود می‌شوند. استفن جکسون، استاد دانشگاه ناتینگهام در انگلستان با تیم خود در این زمینه به فعالیت‌های تحقیقاتی مشغول‌اند.

       تیم جکسون اسکن مغز 15 نوجوان مبتلا به اختلال تورت و یک گروه از نوجوانان سالم را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند که مبتلایان به اختلال تورت میزان بالاتری از ماده شیمیایی GABA را در منطقه‌ای از مغز که مسئول برنامه‌ریزی برای حرکت است دارند.

       GABA فعالیت سلول‌های مغزی را مهار می‌کند، بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که بتوان از آن برای مبتلایان به اختلال تورت استفاده کرد.

       اما جکسون معتقد است که در مبتلایان به تورت، سطح GABA در منطقه خاصی از مغز که مرتبط با فعالیت‌های حرکتی است، افزایش می‌یابد. محققان تیم فعالیت مغزی نوجوانان را در حین حرکت دادن انگشتان دست مانیتورینگ کردند. در میان نوجوانان مبتلا به اختلال تورت، غلظت GABA بالاتر در مناطقی از مغز که فعالیت حرکتی کمتر را مدیریت می‌کردند ثبت شد. به گفته جکسون، براساس این نتایج به نظر می‌رسد که افزایش سطح GABA در تورت باعث بهبود علائم خواهد شد و دوز اضافی GABA، به نوبه خود تحریک‌پذیری اضافی در مغز را کاهش می‌دهد. تیم جکسون در حال آزمایش تکنیکی جدید به نام تحریک مستقیم از خلال جمجمه (TDCS) است که در آن سرعت فعالیت‌های طبیعی مغز بالا می‌رود، اما تیک‌های مرتبط با نشانگان تورت مهار هستند. با استفاده از دستگاه TDCS ، الکترودها پالس‌های الکتریکی خفیفی را به مناطق خاصی از مغز می‌فرستند. از این تکنیک می‌توان برای درمان انواع مختلفی از اختلالات مغزی و صدمات عصبی، مانند بیماری پارکینسون و آسیب مغزی ایجاد شده در نتیجه سکته مغزی استفاده کرد. تیم تحقیقاتی جکسون معتقدند که نتایج به دست آمده در نهایت می‌تواند به درمان‌های جدید منجر شود.PRNewswire
سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: