کد خبر: ۱۰۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 18
رییس ستاد برگزاری هفته سلامت اعلام کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>رییس ستاد برگزاری هفته سلامت ضمن اعلام آمار 11.37 درصدی ابتلا به دیابت در کشور، نسبت به ایجاد اپیدمی این بیماری طی 10 تا 15 سال آینده در کشورهای در حال توسعه هشدار داد.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر عباس زارع‌نژاد در نشست خبری هفته سلامت درباره آخرین آمار ابتلا به دیابت در دنیا گفت: دیابت در سال 2013 عامل پنج میلیون مرگ بود. همچنین در سال 2015 رقم مبتلایان به این بیماری در دنیا به 415 میلیون نفر رسید. به همین میزان نیز در دنیا افراد در معرض خطر دیابت هستند و تا 15 سال آینده حدود یک میلیارد نفر یا به آن مبتلا می‌شوند یا در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند.

به گفته وی، رقم ابتلا به دیابت در کشورهای منطقه 15 تا 17 درصد و در ایران 11.37 درصد است. همچنین 15 درصد بودجه سالیانه کشورهای منطقه صرف هزینه‌های این بیماری می‌شود.

رییس ستاد برگزاری هفته سلامت افزود: نیمی از مرگ‌های زودهنگام در منطقه مدیترانه شرقی به علت دیابت است. در ایران نیز حدود 5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که تقریبا نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

مشاور وزیر بهداشت ضمن هشدار در خصوص اپیدمی دیابت طی 10 تا 15 سال آینده از احتمال دو برابر شدن نرخ افراد مبتلا به این بیماری در کشور ابراز نگرانی کرد.

زارع‌نژاد، توجه به پیشگیری و تغییر در سبک زندگی را از عوامل اصلی جلوگیری از دیابت عنوان کرد و گفت: داشتن فعالیت بدنی به میزان 150 دقیقه در هفته و همچنین کاهش 10 درصد از وزن بدن برای افراد چاق، می‌تواند عوارض دیابت را برای بیماران به تاخیر اندازد و از ابتلا به آن در موارد جدید پیشگیری کند.

وی، همچنین مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم سالیانه دیابت در کشور را 70 تا 80 میلیارد دلار معادل 234 هزار میلیارد تومان خواند و به دو پایش انجام شده در استان یزد برای اطلاع از آمار دیابت اشاره کرد و گفت: طبق بررسی اول، آمار دیابت در این استان 17 درصد و در بررسی دوم 22 درصد بود که خبر از آمار بالای دیابت در این استان می‌دهد.

مشاور وزیر بهداشت درخصوص برنامه‌های شهرداری تهران در هفته سلامت نیز گفت: قرار است در 110 مدرسه و پنج منطقه محروم تهران، پایگاه‌های پیشگیری و درمان دیابت مستقر شوند. همچنین پنج دهکده سلامت در پنج منطقه استان تهران با محوریت آموزش و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در این هفته فعالیت می‌کنند. در تمام بوستان‌ها و خانه‌های سلامت تهران نیز اطلاع‌رسانی این هفته انجام می‌شود.

  رییس ستاد برگزاری هفته سلامت درخصوص برنامه‌های این هفته شعار "غلبه بر دیابت" برای آن انتخاب شده است، اظهار کرد: امسال عزم ملی برای تحقق اهداف سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد که ابلاغ آن در سال جدید اتفاق می‌افتد. بر همین اساس نیز روزهای هفته سلامت نامگذاری شدند.

رییس ستاد برگزاری هفته سلامت درخصوص رویدادهای اختصاصی این هفته از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه گفت: قرار است در روز سه‌شنبه 31 فروردین‌ماه، جلسه‌ای نمادین برای معرفی سفیران سلامت با حضور 1000 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار شود.

زارع‌نژاد ادامه داد: دیدار با مراجع عظام تقلید در قم در روز دوم اردیبهشت‌ماه، برگزاری مراسم پیاده‌روی خانوادگی با حضور وزیر بهداشت در میدان مشق و همچنین معاون بهداشت و رییس ستاد برگزاری هفته سلامت در نماز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها از برنامه‌های روزجمعه سوم اردیبهشت‌ماه است.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، برگزاری همایش ملی سلامت در شهر یزد، رونمایی از داروهای جدید، برگزاری مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت و رونمایی از بر چسب اصالت دارو و همچنین برگزاری مسابقه فوتبال هنرمندان پیشکسوت با کودکان بیمار بستری در مرکز طبی کودکان از جمله رویدادهای هفته سلامت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: