کد خبر: ۱۰۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفا آنلاین>سلامت>مدیر كل تعرفه و استاندارد خدمات پزشكی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: وزارت بهداشت امسال برای رشد تعرفه‌های پزشكی عدد خاصی را پیشنهاد نداده و خواهان مبنا قرار گرفتن قیمت تمام شده خدمات است كه مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا اولیایی منش افزود: شورای عالی بیمه زمستان 94، قیمتهای واقعی و تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی را كه وزارت بهداشت برای سه بخش مراكز دولتی، عمومی غیر دولتی و خصوصی پیشنهاد داد، تایید و تصویب كرد و اكنون خواهان این است كه همین مصوبه، مبنای تصمیم گیری درباره تعرفه های پزشكی در سال 95 باشد.
وی گفت: وزارت بهداشت امسال پیشنهاد عددی برای رشد تعرفه‌های پزشكی به شورای عالی بیمه ارائه نكرده است. نظر وزارت بهداشت این است كه قیمت تمام شده و تعرفه های واقعی مبنای تصمیم گیری دولت قرار گیرد.
مدیر كل تعرفه و استاندارد پزشكی وزارت بهداشت افزود: همه می‌دانیم كه دولت امسال با مشكلات جدی بودجه‌ای مواجه است و بیمه‌ها نیز با كسری و عقب ماندگی مالی جدی مواجه هستند،بنابراین انتظار نداریم، تمام قیمت‌های واقعی خدمات پزشكی به عنوان تعرفه در سال جاری تصویب شود،بلكه بخشی از آن می‌تواند در قالب تعرفه تصویب شود و بخشی دیگر در قالب كسری بودجه جبران شود.
اولیایی منش گفت: قیمتهای تمام شده خدمات پزشكی در آخرین جلسه شورای عالی بیمه در زمستان سال 94 مورد تایید اعضای این شورا قرار گرفت و قرار شد برای نحوه پیگیری آن در سال 95 با توجه به مشكلات بودجه‌ای دولت از مراجع ذی صلاح اقتصادی دولت استعلام شود.
وی افزود: اكنون منتظر پاسخ استعلام از دولت هستیم تا شورای عالی بیمه بتواند بر اساس نظر رسمی دولت درباره تعرفه‌های پزشكی سال 95 تصمیم گیری كند.
مدیر كل تعرفه و استاندارد پزشكی وزارت بهداشت گفت: در تمام سالهای گذشته بین تعرفه‌های پزشكی مصوب و قیمت تمام شده خدمات پزشكی فاصله بوده است و این مسئله مشكلات جدی را برای مراكز ارائه كننده خدمات به وجود آورده است.

**تعرفه‌های پزشكی روی تیغ دو لبه
وی در پاسخ به این پرسش كه بیمه ها ظاهرا با افزایش تعرفه موافق نیستند و مشكلات مالی جدی دارند، توضیح داد: بله، بیمه‌ها كسری دارند و اگر تعرفه های پزشكی رشد پیدا كند، كسری بودجه آنها بیشتر می‌شود ولی از آن طرف اگر تعرفه‌های پزشكی رشد پیدا نكند، بیمارستانها و وزارت بهداشت دچار كسری می‌شود.
اولیایی منش درباره رقم احتمالی رشد تعرفه‌ها نیز گفت: هیچ عددی را درباره رشد تعرفه ها نمی توانیم اعلام كنیم و تغییرات تعرفه ای خدمت به خدمت فرق می‌كند اما نظرات و سناریوهای مختلف برای تعرفه بخشهای مختلف اعم از ویزیت پزشكان عمومی، متخصص، روانپزشكان، خدمات دندانپزشكی، خدمات هتلینگ بیمارستانی، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و حق الزحمه جراحان مشخص شده است و در هر یك از سناریوها معلوم است كه این تعرفه‌ها چقدر باید رشد كنند.
وی در پاسخ به این پرسش كه بر اساس مصوبه اخیر مجلس آیا جزء فنی تعرفه خدمات در بخش دولتی و غیر دولتی یكسان خواهد بود و تفاوت فقط در سود سرمایه و استهلاك بخش خصوصی لحاظ می شود، گفت: از مصوبه مجلس خبر ندارم اما در برنامه پنجم توسعه و سیاستهای كلان سلامت چنین بندی وجود دارد.
تعرفه خدمات پزشكی كه شامل تعرفه خدمات بستری و سرپایی در سه بخش دولتی، عمومی غیر دولتی و خصوصی است. مطابق قانون باید قبل از شروع سال با مصوبه شورای عالی بیمه ابلاغ و اجرایی شود با گذشت یك ماه از سال هنوز این قانون اجرا نشده است.ایرنا
برچسب ها: درمانی ، بهداشت ، خصوصی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: