کد خبر: ۱۰۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 14
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشجويان دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي موفق به ساخت دوچرخه هيبريدي با الگوبرداري از يوزپلنگ ايراني به نام 'چيتا' شدند.

  به گزارش شفا آنلاین، محمود كريمي مسئول تيم 'بادپاي نصير' روز پنجشنبه در نخستين كنفرانس مهندسي مكانيك و هوافضا در مراسم رونمايي از اين دوچرخه گفت: آلودگي هوا يكي از مشكلات اصلي كلان شهرها به ويژه تهران است كه براي كاهش آن استفاده از دوچرخه مي تواند بسيار موثر باشد.
وي اظهار كرد: يكي از مشكلات شهري مانند تهران و البته بيشتر شهرهاي كشور شيب در خيابان ها و معابر است كه دوچرخه سواري را با مشكل مواجه مي كند از اين رو شايد افرادي كه تمايل به استفاده از دوچرخه دارند، به دليل سختي كار منصرف شوند.
كريمي ادامه داد: بر اين اساس ايده طراحي و ساخت دوچرخه اي دومنظوره شكل گرفت و اين كار با كمك تعدادي از دانشجويان دانشگاه خواجه نصير در قالب تيم بادپاي نصير انجام شد.
وي گفت: دوچرخه اي كه توسط اين تيم طراحي و ساخته شده، برگرفته از يوزپلنگ ايراني و دومنظوره است به اين معنا كه هم پدالي است و هم در شيب ها مي توان از سيستم برقي آن براي ادامه مسير استفاده كرد.
كريمي افزود: در مكان هاي مسطح كه از پدال براي حركت دوچرخه استفاده مي شود، باتري نيز همزمان شارژ مي شود كه مي تواند با هر بار شارژ تا 10 كيلومتر را طي كند و اگر از باتري هاي باكيفيت استفاده شود تا 20 كيلومتر مسافت را نيز مي توان با استفاده از آن طي كرد.
وي ادامه داد: اگر به طور برنامه ريزي شده هم از پدال و هم سيستم برقي دوچرخه استفاده شود، باتري آن تا 40 كيلومتر مسافت دوام مي آورد، البته تمام اين ها به مشخصات باتري، سرعت و شرايط جاده اي بستگي دارد.
مسئول تيم بادپاي نصير اظهار كرد: همچنين سيستمي طراحي شده است كه فرد دوچرخه سوار مي تواند سرعت، ميزان شارژ باتري و نقشه راه را روي تلفن همراه خود مشاهده كند كه قرار است اين سيستم در قالب يك سايت توسعه يابد.
كريمي گفت: درنظرداريم با مذاكره و رايزني با شهرداري تهران چيتا را به توليد انبوه برسانيم.
نخستين كنفرانس مهندسي مكانيك و هوافضا با ارايه 300 مقاله، رونمايي از سه طرح ملي و تجليل از پيشكسوتان مهندسي مكانيك و هوافضا در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: