کد خبر: ۱۰۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
مديركل دفتر طب سنتي:
شفاآنلاین:طب سنتی>مديركل دفتر طب سنتي، ايراني- اسلامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: پيشگيري و مهار ديابت بر اساس آموزه‌ هاي طب سنتي راهي براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي است.
به گزارش شفاآنلاین : دكتر محمود خدادوست اظهار اميدواري كرد: با پيروي از سبك زندگي ايراني اسلامي كه بخشي از نتايج آن در كاهش ابتلا به بيماري ‌هاي متابوليك از جمله ديابت بروز مي كند، در واقع اقدامي در راستاي اقتصاد مقاومتي صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه از ديدگاه طب ايراني، ديابت يك بيماري چند عاملي است كه براي ريشه كني آن، اصلاح عوامل زمينه ساز اين عارضه ضروري است، گفت: نمي توان انتظار داشت كه تنها با مصرف دارو (اعم از شيميايي يا گياهي) از اين بيماري رهايي يافت، اگرچه مصرف منظم دارو و كنترل بهينه بيماري در تقليل علائم و يا عوارض بيماري بسيار مهم است.
خدادوست افزود: طب ايراني بر اين باور است كه درمان ريشه‌ هاي بيماري‌ ها، بدون حذف و يا اصلاح عوامل ايجادكننده آن دست يافتني نيست و براي رفع اين بيماري بايد عوامل زمينه ساز آن را اصلاح كرد.
وي، پرخوري، درهم خوري و بدخوري مانند مصرف بيش از حد موادغذايي همچون گوشت گاو و گوساله، سوسيس، كالباس، برنج، سيب زميني، آرد بدون سبوس، ماكاروني، كله پاچه و ژله و همچنين تعدد موادغذايي در يك وعده غذايي، جويدن ناكافي، نخوردن صبحانه، مصرف سرخ كردني‌ها، كاهش مصرف سبزي ها و ميوه ها را از عوامل زمينه ساز اين بيماري برشمرد.
خدادوست اظهار كرد: خواب كافي و منظم شبانه و اجتناب از خواب طولاني، فعاليت فيزيكي و ورزش، توجه به عملكرد مناسب و طبيعي دستگاه ‌هاي دفعي بدن و دوري از اختلالات عارض شده بر نفس، روح و روان از جمله اندوه، نگراني، ترس، اضطراب از ديگر عوامل زمينه ساز اين بيماري است.
وي با بيان اينكه بيماري ديابت يكي از شايع ترين بيماري‌ هاي روبه رشد در جهان و ايران است، افزود: گزارش‌ ها حاكي از ابتلاي حدود هشت ميليون نفر از جمعيت كشور به بيماري ديابت و يا ورود به مرحله قبل از ديابت است كه درمان آنها سالانه بالغ بر چهار هزار ميليارد ريال براي سيستم بهداشت و درمان كشور هزينه بر جاي مي گذارد.
خدادوست گفت: اين درحالي است كه اگر هزينه‌ هاي غيرمستقيم و هزينه‌ هاي نامحسوس اين بيماري و عوارض متعدد آن نيز برآورد شود، اهميت توجه به اين بيماري بيش از پيش مشخص مي‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: