کد خبر: ۱۰۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 11
رئیس مرکز تحقیقات حلال ایران تشریح کرد
شفاآنلاین:جامعه>رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی‌ها شبهه وارد کرده بودند که چرم وارداتی به دلیل عدم ذبح شرعی حلال نیست و چون پا عرق می‌کند مشکل ایجاد می‌شود که در این رابطه رهبر معظم انقلاب با ارائه حکمی این مسئله را پاسخ دادند.
به گزارش شفاآنلاین : بهروز جنت - رئیس مرکز رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هرگونه مواد غذایی، آشامیدنی و دارویی که وارد کشور می‌شود و مجوزهای رسمی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را می‌گیرد از لحاظ حلیت و طهارت کنترل‌های لازم بر آن صورت می‌پذیرد، اظهار داشت: مجوز‌های شرعی برای حلیت‌ این مواد از دو مأخذ کسب می‌شود نخست گواهی‌های شرعی است دال بر اینکه این محصول طی فرایند حلالی تهیه شده و دیگر اینکه فتوایی است که در مورد یک موضوع صادر می‌شود، ما در مورد فتواهایی که در مورد موضوعات مختلف است با همکاری مؤسسه موضوع شناسی فقهی در قم کار کارشناسی آن صورت می‌پذیرد سپس به فتوای دفتر استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب عمل می‌کنیم. سازمان غذا و دارو یک ارگان حاکمیتی بوده و فقط حکم حاکم شرع را قبول داشته و اجرا می‌کند.

مدعیان ورود ژلاتین غیر حلال مستند ارائه کنند

جنت افزود: اینکه ادعا شده مؤسسه موضوع شناسی فقهی و دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب استعلام و استفتا وزارت بهداشت را تکذیب کردند، در صورت واقعیت، تکذیبیه را منتشر کنند کما اینکه ما متن استفتاها و مجوز‌های مذکور را داریم اما فردی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌ است هیچ گونه مستندی را ندارد.

وی عنوان کرد: اگر ادعا می‌شود که ژلاتین خوکی وارد کشور می‌شود یک گزارش مستند از آن باید ارائه می‌شود، این موضوع بر اساس چه سند متقنی گفته‌ می‌شود؟ صحبت کردن بدون سند امر پسندیده‌ای نیست.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو تأکید کرد: وزارت بهداشت نمی‌خواهد خود را وارد بحث‌های جدلی در این موضوع کند زیرا باید حرمت حلال و حرام نگه و جایگاه‌های مختلف حاکمیتی در جمهوری اسلامی نگه‌ داشته شود.

وی بیان کرد: از ما سؤال و درخواست صدور پروانه بهداشتی واردات ژلاتین گاوی شده است؛ برای صدور پروانه نخست باید حلیت آن بررسی شود به همین منظور بلافاصله در خواست ارسال مستندات (منشأ بافت ژلاتین گاوی، پوست یا استخوان) و نمونه جنس (ژلاتین) وارداتی را کردیم، در صورت استفاده از پوست، گواهی ذبح اسلامی از دفتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه الزامی است. همچنین نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های خود ارسال کرده و فورمولاسیون آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم تمام این فرایند سیستماتیک انجام می‌شود تا زمانی که این مراحل طی نشوند هیچگ‌ونه مجوز ورودی داده‌ نمی‌شود.

قانون ذبح شرعی ارتباطی با ورود ژلاتین گاوی ندارد

جنت در رابطه با قانون ذبح شرعی نیز اظهار کرد: این قانون فقط در رابطه با ذبح است و چیز دیگری در رابطه نظارت بر واردات ژلاتین ندارد، در واقع این قانون تصریح کرده که ذبح شرعی چگونه اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای نسبت به پیچیده کردن فرایند واردات ژلاتین هشدار داد و اظهار کرد: در مورد واردات چرم، برخی از دوستان شبهه وارد کردند که چرم وارداتی به دلیل عدم ذبح شرعی حلال نیست و چون پا عرق می‌کند مشکل ایجاد می‌شود اما در این رابطه رهبر معظم انقلاب دستور داد وارد کننده‌ اگر تأیید کند احکام شرعی در مورد پوست رعایت شده کفایت می‌کند و نیاز به پیچیدگی نیست.

وزارت بهداشت در امر نظارت بر واردات گوشت دخالت ندارد اما صنایع غذایی گوشتی چرا!

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: واردات گوشت خام تحت نظارت سازمان دامپزشکی است؛ در نتیجه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان و ناظرین آنها بر امر واردات گوشت نظارت دارند، در مورد صنایع گوشتی و پروتئینی سازمان غذا و دارو مسؤل نظارت است؛ اگر گوشت وارداتی باشد باید تأییدیه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی را داشته باشد، اگر تولید داخل باشد تأییدیه کشتارگاه‌های مربوط به سازمان دامپزشکی که در حقیقت زیر نظر نماینده ولی فقیه است را باید داشته باشد.

به گزارش ایفدونا - جنت تأکید کرد: ما کاملاً به حوزه سازمان دامپزشکی احترام گذاشته و هیچگاه در این مورد دخالت نداشتیم. برعکس آن اما صادق نیست، بسیاری دوست دارند که در حوزه نظارتی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و دخالت کنند در حالیکه هیچگونه تخصصی در آن ندارند. ما نباید با پیش کشیدن این گونه بحث‌ها نخست به نهادهای حاکمیتی خدشه وارد کرده و دوم اینکه موجب تشویش مردم شویم.

رئیس مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به انتقاد نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی مبنی بر بی‌اطلاع نگهداشتن در رابطه با واردات ژلاتین گاوی اظهار کرد: اینکه برخی افراد عنوان کردند که وزارت بهداشت نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی را دور زده‌ است شاید به این دلیل است که ما وی را به جلسات مرکز تحقیقات حلال دعوت نمی‌کنیم بلکه حجت‌الاسلام دغاغله را دعوت می‌کنیم زیرا وی از سوی آقای عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت کشاورزی به سازمان غذا و دارو معرفی شدند.

تشریح مراحل صدور گواهی حلال

وی در ادامه به تشریح مراحل صدور گواهی حلال پرداخت و عنوان کرد: برای ارائه گواهی حلال، مرکز تحقیقات حلال تجزیه‌ و تحلیل‌های علمی آن را انجام می‌دهد سپس در مؤسسه موضوع شناسی فقهی کارشناسی فقهی آن صورت پذیرفته و پس از مدون کردن هر دو جنبه، سند آن به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال می‌شود و استفتاء آن صورت می‌پذیرد.

جنت خاطرنشان کرد: تمامی استفتائات ما یا به طور مستقیم از جانب سازمان غذا و دارو به دفتر رهبر معظم انقلاب یا از سوی مؤسسه موضوع شناسی فقهی ارسال می‌شود و توسط دفتر رهبر معظم انقلاب توشیح شده است. پس از آن موادی که وارد می‌شوند را بر فتوای صادر شده منطبق می‌کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: