کد خبر: ۱۰۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس تحقیقات جدید، امکان دارد داروهای رایجی که برای درمان اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) تجویز می‌شوند، تراکم استخوان را تحت تاثیر قرار دهند.
به گزارش شفا آنلاین،   پژوهشگران پی بردند نوجوانانی که داروهای محرکی مثل متیل فنیدات (ریتالین) و آدرال مصرف کردند، تراکم استخوانی کمتری نسبت به هم سن و سالان خود دارند. این موضوع می‌تواند سبب مشکلات جدی در آینده شود.

       دوران نوجوانی و جوانانی، زمانی بسیار حیاتی برای شکل‌گیری حداکثر توده استخوانی است. ناتوانی در به دست آوردن توده استخوانی کافی در ابتدای بزرگسالی، به احتمال زیاد منجر به افزایش خطر شکستگی یا حتی ابتلا به پوکی استخوان در آینده می‌شود.

       محققان اثرات داروهای بیش فعالی را بر تراکم استخوان افراد 8 تا 20 ساله بررسی کردند. از میان بیش از 6400 شرکت‌کننده، 159 نفر داروهای محرک مصرف می‌کردند.

       برای سنجش تراکم استخوان آنها از روش dual-energy X-ray absorptiometry استفاده کردند. در این آزمایش محتوای مواد معدنی استخوان (وزن استخوان) این افراد نیز اندازه‌گیری شد که معیار دقیق‌تری برای سنجش سلامت استخوان در کودکان است.

       میانگین محتوای مواد معدنی استخوان در ناحیه کمر در افرادی که از این داروها استفاده کرده بودند، 1/5 درصد نسبت به سایرین کمتر بود. همچنین در ناحیه باسن نیز 3/5 درصد کاهش وجود داشت. در ضمن تراکم ماده معدنی استخوان در ستون فقرات و باسن حدود 4 درصد در آنها کمتر بود.

       مطالعات پیشین داروهای بیش فعالی را با کاهش میزان رشد مرتبط دانسته بود، اما تاثیرشان بر استحکام استخوان نامشخص بود. این تحقیق نشان داد که سلامت استخوان در کودکان و نوجوانانی که از داروهای محرک استفاده می‌کنند، باید در حین و پس از درمان بررسی شود.

       بر طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، شش میلیون کودک در این کشور مبتلا به اختلال کم‌توجهی بیش فعالی هستند. تمرینات تحمل وزن و تغذیه مناسب که به‌ویژه دارای کلسیم و ویتامین D کافی باشد، می‌تواند به محافظت از سلامت استخوان در طول مصرف این داروها کمک کند.سپید
Health Day

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار