شفا آنلاین : تصادف جادهاي باز حادثه آفريد.بيستم شهريور ماه امسال بود كه تصادف دو اتوبوس در جاده تهران،قم جان 44 نفر را گرفت.هنوز يك هفته از آن تصادف مرگبار نگذشته بود كه باز در محور اراك به بروجرد،يك اتوبوس واژگون شد و 16 نفر از زائران عراقي در ته دره جان باختند.حالا ماهها از آن حوادث گذشته است و اين بار صبح ديروز حوالي ساعت 7:50 دقيقه،يك دستگاه مينيبوس كه از دزفول به شوشتر در حال حركت بود با يك دستگاه تريلي كه در مسير مقابل در حال تردد بود در يك كيلومتري صالح شهر دزفول برخورد كرد.سرهنگ همايون اسفندي،رئيس اداره تصادفات پليسراه كشور،درباره اين حادثه و تعداد كشتهشدگان به تهران امروز ميگويد: «كساني كه فوت كردهاند، غالبا دانشجو بودهاند و دليل حادثه انحراف به چپ مينيبوس بوده است.»
به گزارش شفا آنلاین ، از سويي ديگر، هوشنگ محمدپور،فرماندار گتوند تصادف را در محور صالح شهر،شوشتر اعلام كرده است و در گفتوگو با خبرگزاري فارس،تعداد كشتهشدگان را 11 نفر و از احتمال افزايش تلفات خبر داده است. سيدمحمدسادات ابراهيمي،نماينده شوشتر و گتوند درباره علت اين حادثه به تهران امروز ميگويد: «متاسفانه اكثر جادههاي استان خوزستان ايمن نيستند و استاندارد جادهاي ندارند.استان خوزستان در رتبه ترافيكي سوم است،اما به استناد نظر كارشناسان رتبه استان در برخورداري از جادههاي مناسب در رتبه چهاردهم قرار گرفته است.اما در مورد اين اتفاقي كه در محور گتوند،شوشتر افتاده است،بايد بدانيم در جاده فرعي نبوده است،بلكه جزو جادههاي اصلي و ترانزيت كشور بوده است،ولي متاسفانه بهرغم سفري كه هيات دولت در سال 1388 به اين منطقه داشته است،از چهار باند كردن اين منطقه خودداري كردهاند.حالا برخي از آقايان آمدهاند و دليل تصادف را انحراف به چپ اعلام ميكنند،كه واقعا بيربط است،زيرا اين جادهاي كه ترانزيت است و 7 متر هم عرضش است،واقعا بايد چهار باند ميشده است.بايد گفته شود احتمال اتفاق تصادف در چنين جادهاي بسيار بالاست.حداقل بايستي اين جاده به صورت چهار باند در ميآمد كه متاسفانه مسئولان در اين زمينه قصور و كوتاهي كردهاند.»ابراهيمي،تاكيد ميكند: «من به عنوان نماينده مردم اين ناحيه بارها درخواست اعتبار براي اين منطقه كردهام و حالا هم به همراه اولياي دم جزو شاكيان هستم و مداركم را به صورت مكتوب به دادگاه خواهم داد.در اين تصادف از دانشجو،دانشآموز تا مردم عادي قرباني شدهاند و بايد بدانيم اين افراد انسان بودهاند و جان انسان بايد براي ما كه مسئولان اين كشور هستيم،مهم باشد.»
قربانيان از همه قشري بودند از دانشآموز تا كارمند
«چهار نفر از مجروحان حادثه به بيمارستان خاتمالانبياي شوشتر منتقل شدند كه يك نفر از آنها به صورت سرپايي معالجه شد و سه نفر ديگر به دليل وخامت حال به اهواز اعزام شدند،كه يكي از آنها فوت كرد.»اين گفتههاي هوشنگ محمدپور،فرماندار گتوند است. وي اضافه كرد: «هشت نفر از مجروحان نيز به بيمارستان گنجويان دزفول منتقل شدند كه متاسفانه يكي از اين مجروحان به دليل وخامت حال فوت كرد.»محمدپور،در رابطه با اينكه خبرها مبنيبر دانشآموز بودن سرنشينان مينيبوس است،عنوان كرد: «اين مينيبوس علاوه بر دانشآموز حامل افراد ديگري مانند دانشجو،كارگر و كارمند نيز بوده است و آمار دقيق و خاصي از كشتهشدگان دانشآموز هنوز در دسترس نداريم.اجساد 9 نفر از كشتهشدگان در سردخانه گتوند،يك نفر در اهواز و يك نفر در دزفول نگهداري ميشوند.»
اسامي مصدومان تصادف خونين مشخص شده است
اين حادثه هشت مصدوم را برجاي گذاشته است كه دانشكده علومپزشكي دزفول اسامي مجروحان حادثه را اعلام كرد.بر اين اساس بهروز يوسفي،مهدي مختاري،محمد نبوتي،امير شريفزاده،معصومه عباسزاده،پرگل جمالپور،مريم عليمحمدي و گلافروز مختاري هشت مصدوم اين حادثه دلخراش هستند.علاوه بر آن دو مجروح ديگر اين حادثه نيز تاكنون مجهولالهويه هستند كه يكي از آنها در بيمارستان درگذشت و مصدوم ديگري نيز در وضعيت وخيمي قرار دارد.
دﺭﻣــﻮﺭد ﺣــﻮﺍدﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔــﯽ ﻋﻮﺍﻣﻞﺍﻧﺴــﺎﻧﯽ ﻧﻘﺶ ﺑﺴــﺰﺍﻳﯽ دﺍﺭد. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ ﺍﺳــﻤﺎﻋﻴﻠﯽ،ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎﺕ ﻋﻠﻤﯽ دﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ۷۰ ﺗﺎ ۹۰ دﺭﺻﺪ ﺗﺼﺎدﻓﺎﺕ دﺭ ﺍﺛﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻧﺴــﺎﻧﯽ ﺭﺥ ﻣﯽدﻫﺪ.ﻣﺪﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﭘﮋﻭﻫﺸــﻲ ﭘﮋﻭﻫﺸــﻜﺪﻩ ﺣﻤﻞﻭﻧﻘﻞ چندي پيش اعلام كرده بود: «ﺗﺤﻘﻴﻘﯽ دﺭﻣــﻮﺭد ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﺪﻝ ﻣﻄﻠــﻮﺏ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ حملونقل ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷــﺪﻩ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﭼﺎﭖ ﻧﺸــﺪﻩ ﺍﺳــﺖ.دﺭﺍﻳﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﯽ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳــﺖ.ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ:ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺯ ﭼﻪ ﻃﻴﻔﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺤﺼﻴﻼﺗﺸﺎﻥ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ؟دﺭ ﭼﻪ ﺭدﻩﺑﻨﺪﯼ ﺳﻨﯽ ﻗﺮﺍﺭ دﺍﺭﻧﺪ؟» ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﺍﻫﺪ،ﺗﺎﮐﻴﺪ ﮐﺮد: «ﻫﻤﻴﻦﻃﻮﺭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﻳﻦ ﻋﻮﺍﻣــﻞ ﺑﺎ ﻧﻮﻉ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﻓﺮد ﺍﺭﺗﺒــﺎﻁ ﻧﺰدﻳﮏ دﺍﺭد.ﺍﺯ ﺳــﻮﯼ دﻳﮕﺮ ﺍﻋﺘﻴﺎد ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺗﺼﺎدﻓﺎﺕ ﺍﺳــﺖ ﮐﻪ دﺭ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﯽ،ﺑﺎﺭﯼ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮﯼ دﺭﺻﺪﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.»
دانشجو بودند يا دانشآموز؟
هنوز اطلاعات كاملي از تعداد كشتهشدگان و هويت آنها وجود ندارد.فريدون جعفريان،مسئول روابطعمومي دانشگاه علومپزشكي دزفول،با بيان اينكه كشتهشدگان حادثه تصادف در جاده گتوند،شوشتر در نزديكي صالحشهر به 10 نفر رسيدهاند و امدادرساني در اين زمينه ادامه دارد،اظهار كرده است: آمبولانسهاي امدادي دانشگاه علومپزشكي شهرستان دزفول به محل حادثه اعزام شدهاند و در حال امدادرساني هستند.وي افزود:شهرستان دزفول با اعزام پنج آمبولانس،گتوند سه آمبولانس و شوشتر يك آمبولانس به محل حادثه اعزام كرده است و امدادرساني نيز در حال انجام است.وي با اشاره به اينكه امدادرساني در اين زمينه ادامه دارد،افزود: «12 نفر زخمي به مراكز درماني شوشتر،گتوند و دزفول اعزام شدهاند.»
چند ماه پيش اتوبوسي كه از تهران به اصفهان ميرفت،در محور قم آتش گرفت و چند دانشجوي اصفهاني را به كام مرگ فرستاد.به فاصله يك هفته اتوبوس زائران عراقي،با 16 كشته به ته دره افتاد.در روز شنبه 29مهرماه سال 1391،اتوبوس حامل دانشآموزان اردوي راهياننور شهرستان بروجن در مسير بازگشت در محور لردگان،دهدز خوزستان،دچار سانحه رانندگي شد و به درهاي سقوط كرد كه بهدنبال اين حادثه دلخراش 26دانشآموز كشته و 18 نفر نيز مصدوم و مجروح شدند.تصادف ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﻴﺴــﺖ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻪﺭﺍﺣﺘﯽ ﮔﺬﺷﺖ.
ﺳﺎﻝ ۱۳۸۶ در ﻳﮑــﯽ ﺍﺯ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱﻫﺎﻳــﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﺎﻟﻮﺱ ﺑﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺮﻣﯽﮔﺸــﺖ ﻭﺍﮊﮔﻮﻥ ﺷــﺪﻩ ﺑﻮدﻡ. ﺁﻥ ﻫﻢ دﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﭼﻴﺰﯼ ﮐﻪ دﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻳﺎدﻡ ﻣﯽﺁﻳﺪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺯﻧﯽ است ﮐﻪ دﺳــﺘﺶ ﻟﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮد ﻭ ﺯﻥ دﻳﮕﺮﯼ ﺑﭽﻪﺍﺵ ﺭﺍ ﺳﻘﻂ ﮐﺮدﻩ ﻭ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺁﺭﺍﻡ ﺑــﻪ دﻧــﺪﻩ ﭼﭗ ﮐﻒ ﺟــﺎدﻩ ﺁﺭﻣﻴﺪﻩ ﺑــﻮد. دﻟﻴﻞ ﺣﺎدﺛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳــﺖ: «ﺭﺍﻧﻨﺪﻩ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻣﻴﺎﻧﺴﺎﻝ ﺑﻮد،ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺗﻮﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺧﻮد ﮐﺎﺭ ﮐﺸﻴﺪﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﮑﻪ ﮐﻞ ﺭﻭﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ ﮐﺮدﻩ ﺑﻮد،ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻮﻣﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﻮﺱ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮد ﺗﺎ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺒﺮد.ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﻟﺤﻈﻪ دﺭ ﺍﺛﺮ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻣﺎﻫﻴﭽﻪﻫﺎﻳﺶ ﻗﻔﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ،ﺟﺎدﻩ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺑﻮد ﻭ ﺍﻭ ﻧﭙﻴﭽﻴﺪﻩ ﺑﻮد ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺻﻨﺪﻟﯽ ﺟﻠﻮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﭼﺮﺧﺎﻧﺪ ﺣﺎﻻ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﭼﺎﻟﻮﺱ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺭﺍﻫﻴﺎﻥ ﻧﻮﺭ ﮐﺮﻣــﺎﻥ ﻭ ﺁﻣﻞ،ﻣﺜﻞ ۴۳ ﻧﻔﺮ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﻗﻢ، ۱۶ ﻧﻔﺮ ﺍﺗﺒﺎﻉ ﻋﺮﺍﻗﯽ ﺍﺗﻮﺑﻮﺱ ﺯﺍﺋﺮﺍﻥ و حالا 11 كشته مينيبوس گتوند،قرباني مرگ در جادهها شده بودند. نمايندگان مجلس و مسئولان هنوز نتوانستهاند از ميزان تصادفات جادهاي كم كنند و جادهها قبرستان آرزوهاي مسافران شدهاند.