کد خبر: ۱۰۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 09
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>رییس جمهوری گفت: امیدواریم همه بتوانیم آرمان امام راحل را كه حل مشكل مسكن برای افراد كم درآمد بود، برآورده كنیم تا در سال اقتصاد مقاومتی، اقتصاد كشور را پرقدرت به پیش ببریم.
به گزارش شفاآنلاین : حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار با اعضای شورای مركزی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی ضمن تبریك سالروز حساب 100 حضرت امام(ره) و شروع فعالیت این بنیاد افزود: بنیاد مسكن در طول تاریخ فعالیتش موفقیت های خوبی در زمینه بازسازی، بهسازی و ساماندهی مسكن های روستایی و طرح های هادی داشته است.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه شاید با صرفه ترین كار در گذشته این بود كه به بافت فرسوده توجه بیشتر می شد گفت: تامین مسكن در داخل شهر یا اطرف آن با مسكن مهر در بیابان فرق دارد.
وی ادامه داد: دولت یازدهم در زمینه مسكن چند برنامه دارد كه از جمله آنها صندوق پس انداز جوانان است تا با پس انداز آنان در كنار كمك هایی كه بانك مسكن از طریق تسهیلات در اختیارشان قرار می دهد بتوانند صاحب مسكن شوند.
رییس دولت یازدهم اظهار داشت: وقتی در تاریخ می بینم یكی از نهادهایی كه در ماه های آغازین پس از پیروزی انقلاب حضرت امام دستور تشكیل آن را دادند، بنیاد مسكن بود ، این نشانگر نیاز جامعه به مسكن و اهمیت آن در زندگی مردم است.
روحانی گفت: حتی در دستور امام(ره) برای افتتاح حساب 100 قبل از تشكیل جهاد سازندگی و بسیاری از نهادهای انقلابی دیگر بوده است و در حكم امام(ره) هم روشن بود كه امام(ره) از این كه بخش‌های كم‌درآمد جامعه مسكن مناسب در اختیار ندارند، كاملا در رنج هستند و از همان فرمان برمی‌آید كه اراده ایشان بر این بوده كه در زمانی كوتاه افراد به شدت نیازمند را برای تامین مسكن یاری كنیم.
وی افزود: البته امام(ره) می‌خواست دولت در تامین زمین و از طرفی ثروتمندان جامعه در تامین مساله مالی و از سویی دیگر بنیاد مستضعفان در كنار یكدیگر قرار بگیرند و مساله مسكن را تا حد زیادی حل كنند.
رییس‌جمهوری گفت: مسكن همانند امنیت، سلامت و آموزش می‌ماند و جزو نیازهای فراگیر در جامعه است و در فرهنگ ایرانی مسكن در كنار این كه محلی برای زندگی بوده به‌عنوان پس‌انداز اصلی خانوار مطرح بوده است و یكی از مسائلی است كه افراد از جوانی برای تامین آن تلاش می‌كنند.
روحانی گفت: مسكن تنها به‌عنوان محل خوابگاه نیست و به تعبیر قرآنی كه بیت و خانه باید محل آرامش و سكون و سكونت باشد، مدنظر قرار دارد.
وی اضافه كرد: برخی از افراد جامعه اكثر عمر خود را در محیط خانه می‌گذرانند از جمله خانم‌های خانه‌دار و یا افرادی كه شغل آنها در درون خانه است، بنابراین مسكن تنها محل استراحت نیست بلكه محل عبادت و اشتغال مردم نیز می‌باشد.
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان كرد: تربیت هم از مسكن شروع می‌شود و آغاز تربیت فرزندان جامعه است. پس مسكن مكانی جمعی است برای یك مسلمان، و یك مكان مقدس است چرا كه در آن عبادت، تعلیم و تربیت و محبت والدین به فرزندان و فرزندان به والدین شكل می‌گیرد.
روحانی گفت: برغم این كه جهان خلقت همه عرصه وجودی خداوند است ولی بیتی را به نام خانه خدا در نظر گرفته است تا محل عظمت و عبادت مسلمانان و مردم باشد، پس خانه‌سازی و ساخت مسكن اقتدا به راه ابراهیمی است.
رییس‌جمهوری گفت: مسكن جزو نیازهای اولیه مردم است و حضرت امام(ره) بر آن تاكید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری به این مساله تاكید دارد منتها در سال‌های اخیر كلیت مسكن با فراز و فرودی مواجه شد و 30 تا 35 درصد سرمایه گذاری مسكن كه می‌بایست همیشه در بخش مسكن صرف شود، در اواخر دهه 80 به دو برابر رسید و بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری در مسكن صورت گرفت كه بخش بزرگی به خانه‌های مجلل و مراكز تجاری اختصاص یافت.
وی ادامه داد: از طرفی تورم افزایش یافت و سود پس‌انداز نیز به صورت دستوری كاهش یافته بود و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری برای تولید به دلیل واردات بی‌رویه با مشكل مواجه گردیده بود.
وی با اشاره به این كه سود بانكی باید متناسب با تورم باشد، اظهار داشت: در آن زمان یكی از راه‌هایی كه مردم پیدا كرده بودند و برایشان قابل اعتماد بود تا پول خود را پس‌انداز كنند، بخش مسكن بود و به همین جهت سرمایه عظیمی به سمت مسكن حركت كرد و قیمت مسكن به طور مداوم در حال افزایش بود و از سوی دیگر متقاضیان قدرت خرید نداشتند، بنابراین در سال 91 و اوایل 92 با شروع ركود و افزایش مسكن مواجه شدیم.
رییس‌جمهوری گفت: در دولت یازدهم تلاش شد تا تورم مهار شود برغم این كه دولت گذشته برای جبران شكاف مسیری را انتخاب كرد كه خطرناك بود و آن استفاده از پول بانك مركزی برای ساخت مسكن بود كه ریسك بسیار بزرگی به حساب می‌آید و به تعبیر من پول بانك مركزی صرفا باید در شرایط اضطرار و آن هم در حد محدود كه از خطر نجات پیدا كنیم، مورد استفاده قرار گیرد.
روحانی گفت: متاسفانه در آن دوران پول بانك مركزی وارد مسكن شد كه عامل بزرگ تورم گردید و این كار به نوعی برداشت از جیب مردان است چرا كه عامل اصلی تورم كسری بودجه می‌باشد.
روحانی افزود: ما برای كنترل تورم از آغاز دولت یازدهم مهم‌ترین راه را مساله پایه پولی و عدم بهره‌برداری از پول بانك مركزی در روزهای سخت قرار دادیم اگرچه بانك مسكن معضلی شد پیش پای دولت یازدهم ولی چون دولت قبل تعهداتی را به مردم ایجاد كرده بود، دولت یازدهم باید آن را به دوش می‌كشید.
وی تصریح كرد: مگر مسكن مهر قرار بود به صورت ساختمان دارای دیوار و سقف باشد؟ نیازمندی‌های طرح مسكن چطور تامین می‌شود؟ پلیس، بهداشت، آموزش، آب، برق و گاز هیچ‌یك از اینها در نظر گرفته شده بود؟ پس برای حل مسكن باید راه صحیح را انتخاب كنیم.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: بنیاد مسكن و اساس آن برای روستاها و شرایط خاص غیرقابل پیش‌بینی و برای افرادی كه شرایط درآمدی آنها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد روزی صاحب مسكن شوند، در نظر گرفته شده است و شاید در بسیاری از موارد درآمد فرد به گونه‌ای نیست كه بتواند پس‌انداز مكفی برای امر مهم مسكن داشته باشد كه دولت و بانك باید به كمك چنین افرادی بیایند و در كنار خیرین به بخش مسكن بپردازند.
روحانی گفت: البته ما در زمینه مسكن در كشور، بخش خصوصی توانمندی كه باری را به دوش بگیرد، زیاد نداریم و این مهم در بسیاری از كشورها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ضمن این كه نیازمند تحقیقات مفصل در زمینه حفظ انرژی و كاهش انرژی و بهره‌برداری از فضا در موضوع مسكن هستیم.
وی با اشاره به این كه نوع مصالح به كار رفته در مسكن در دنیا پیشرفت‌های خوبی را داشته است، گفت: در مسكن‌های جدیدی كه در برخی از شهرهای اروپایی ساخته می‌شود، دیوارهایی از كاه فشرده و ساقه گندم با مخلوط چسب به كار می‌رود كه در سرما و گرما و در مقابل زلزله موثر است.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: ‌انواع مصالح امروز در دنیا با شیوه‌های مختلف در حال تولید است و ما نیز باید در بخش تحقیقات بتوانیم مسكن ارزان و بهداشت بهتر را تامین كنیم تا در برابر حوادث غیرمترقبه و كاهش مصرف انرژی موثر باشد.
رییس جمهوری گفت: با مشكلاتی به نام مهاجرت های بی رویه در شهرهای بزرگ مواجه هستیم كه تصرفات غیرقانونی را ایجاد می كند و مسائل فرهنگی كه ریشه آن به مسئله اشتعال باز می گردد در آن موثر است.
روحانی افزود: در بسیاری از كشورها، بخش خصوصی خانه هایی را معامله می كند و در كنار فضای سبز و تفریحی، ورزشی و خدماتی، بخشی را به مسئله مسكن اختصاص می دهد و تجمیع می نماید و ما نیز باید مدلی برای مسئله مسكن پیدا كنیم.
وی تصریح كرد: اگر فكر كنیم با پول دولتی مشكلات جامعه حل می شود درست نیست. در اقتصاد مقاومتی نیازمند سرمایه هستیم و باید از بخش خصوصی و جذب سرمایه داخلی و خارجی در زمینه های مختلف از جمله مسكن بهره مند شویم.
رییس جمهوری افزود: ما در بافت فرسوده حركت خوبی نداریم و اگر بنیاد مسكن طرح هایی داشته باشد مشروط به جذب سرمایه توسط بخش خصوصی، دولت از آن حمایت خواهد كرد ولی باید هدف این باشد كه مشكلات مردم به بهترین شیوه از لحاظ مسكن حل شود.
روحانی تصریح كرد: نیازمندی جامعه زیاد و بافت فرسوده گسترده است و موضوع دیگر آماده كردن مكان هایی برای ساخت شهرك و شهر است. فرق دارد شهری كه از ابتدا با در نظر گرفتن تمام مسائل زیرساخت طراحی شود با شهری كه از ابتدا روستا بوده و سپس گسترش یافته است.
وی خطاب به مسئولان بنیاد مسكن گفت: اگر مكان های مناسب پیدا كنید كه آب آن قابل تامین باشد دولت سرمایه گذاری خواهد كرد تا مسكن از ركود خارج شود چرا كه حل این مشكل در جهت حل اشتغال است.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به این كه روستاها می توانند مراكزی به عنوان گردشگری به حساب آیند، گفت: اجرای طرح های مسكن از جمله طرح های هادی توسط بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در این زمینه موثر است اگرچه 30 درصد جمعیت كشور در روستاها زندگی می كنند ولی حل فضا و بهسازی و نوسازی مسكن روستایی از موضوعات مهمی است كه دولت امسال نیز بیش از گذشته به بنیاد كمك خواهد كرد.
روحانی با اشاره به اینكه همواره عملكرد بنیاد مسكن تحسین بر انگیز بوده است، افزود: در ساختمان سازی و بهسازی و نوسازی بناها باید فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شود و مسكن های ما باید همواره با تمدن و فرهنگ اسلامی همراه باشد.
وی اضافه كرد: در زمینه مسكن یكی از مسئولیت های مهم دولت در كنار حل مشكلات مسكن، خروج مسكن از ركود است و آخرین خبرها در روزهای اولیه سال جاری حركت در زمینه خروج مسكن از ركود است كه آغاز شده اگرچه كافی نیست و مسیر زیادی در پیش داریم ولی دولت اقدامات خود را انجام خواهد داد.
رییس جمهوری تصریح كرد: مسكن مهر را با هر مشكلی تكمیل خواهیم كرد و با كمك بیشتر به بنیاد مسكن برای طرح تغییر در بافت فرسوده اگر طرحی داشته باشید كه توسط بخش خصوصی قابل اجرا باشد، دولت از آن حمایت خواهد كرد.
روحانی گفت: تلاش دولت این است كه طرح های نیمه تمام را به مردم و بخش خصوصی واگذار كند حتی اگر حاضر باشیم پول نگیریم چرا كه اجرای آن می تواند تحول خوبی در ساخت و ساز و بخش مسكن به وجود آورد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: