کد خبر: ۱۰۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 06
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت، یکی از محورهای این کنفرانس را پوشش همگانی سلامت عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی جعفریان در نشست خبری نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت با بیان اینکه این نشست برای نخستین کنفرانس توسعه پایدار سلامت و به بهانه 50 سالگی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود، گفت: قانون دانشگاه تهران در سال 1313 تصویب شد که در آن زمان همه علوم پزشکی در دانشکده پزشکی قرار داشتند و به تدریج این دانشکده به صورت دپارتمان گسترش یافته و سپس به دانشکده های بهداشت، دندانپزشکی و ... تقسیم شد.

وی با بیان اینکه دانشکده بهداشت به عنوان اولین دانشکده بهداشت در کشور در سال 1345 تاسیس شد، افزود: از مهم‌ترین اقدامات این دانشکده راه‌اندازی بحث مبارزه با مالاریا بود که دانشکده بهداشت به عنوان پیشتاز، مبارزه با مالاریا را آغاز کرد و در این زمینه انستیتوی مالاریالوژی تشکیل شد. بعد از آن بود که اداره مبارزه با مالاریا در وزارت بهداشت تشکیل شد که در حال حاضر اداره بیماری‌های واگیر نام گرفته است. بنابراین آغاز این حرکت از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت‌ در حوزه بیماری‌های واگیر، انگل‌شناسی و ... را از جمله فعالیت‌های این دانشکده دانست و گفت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه‌هایی چون آموزش، پژوهش و همکاری‌های منطقه‌ای نیز گام برداشته است؛ به طوریکه در حوزه آموزش برای همه دانشکده‌های بهداشت کشور نیرو تربیت کرده و در حوزه پژوهش نیز پایه‌گذار موسسه تحقیقات بهداشتی بوده است که این موسسه در 10 تا 12 منطقه کشور پایگاه زده است و اکنون با تغییر شکل و ساختار به موسسه تحقیقات ملی سلامت تبدیل شده است. همچنین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه منطقه‌ای نیز فعال بوده؛ به طوریکه زمانی که هنوز همکاری‌های بین‌المللی مطرح نبود، این دانشکده در منطقه در زمینه مالاریا آموزش‌هایی ارائه می‌کرد و اکنون نیز با سازمان بهداشت جهانی و دانشکده‌های بهداشت منطقه ارتباط خوبی دارد.

جعفریان با بیان اینکه در حال حاضر دانشکده بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران 45 دانشجوی بین‌المللی جذب کرده است، گفت: همچنین این دانشکده دارای 12 گروه، 116 هیات علمی و 1850 دانشجو است که 1500 نفر از دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و برخی قسمت‌های این دانشکده از جمله ویروس‌شناسی آن رفرنس کشوری است.

وی در ادامه گفت: زمانی مشکل اول کشور ما بیماری‌های واگیری مانند مالاریا بود، اما اکنون با بحث بیماری‌های غیرواگیر در کشور درگیریم و این بیماری‌ها از مشکلات اصلی جامعه ماست؛ بطوریکه شاید از پنج عامل اول مرگ و میر در کشور، سه عاملش جزو بیماری‌های غیرواگیر باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت بحث سلامت جهانی و ضرورت توجه به این مساله، گفت: زمانی که کشورهای همسایه ما از نظر سلامت با مشکلات جدی مواجهند ما نمی‌توانیم فقط برای خودمان تصمیم بگیریم. وقتی 20 مورد جدید جذام در کشور شناسایی می‌شود و پنج مورد آن خارجی هستند ، نشان می‌دهد که باید به اطراف‌مان بیشتر توجه داشته باشیم.

جعفریان ادامه داد: زمانی که بیماری زیکا از برزیل شیوع پیدا می‌کند و از طریق حشرات منتقل می‌شود با اینکه کشور برزیل از ما دور است، اما نگران می‌شویم؛ چرا که دنیا کوچک شده و نمی‌توان به دلیل فاصله‌های موجود بگوییم که خیال‌مان راحت است؛ چرا که انتقال بیماری می‌تواند به سرعت اتفاق افتد. زمانی که بیماری چون ابولا به سرعت منتشر شده و چالش‌های زیادی در حوزه سلامت و حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ایجاد می‌کند به معنای آن است که ما نیز باید نگاهی جهانی به سلامت داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار سلامت که در پنجم و ششم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: این کنفرانس به مساله توسعه پایدار سلامت و اهدافی که سازمان بهداشت جهانی در این زمینه تعریف کرده، نگاه می‌کند و بررسی می‌کنیم که باید چه کاری انجام دهیم تا این توسعه پایدار سلامت در کشور رخ دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از محورهای این کنفرانس را پوشش همگانی سلامت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر جمعیت بیمه شده ایران حدود 98 درصد است که این اتفاق پله مهمی است و به این معنی است که هر کس که نیاز به مراجعه داشته باشد، از یک حمایت مالی برخوردار است. در حال حاضر 10 میلیون نفر در کشور طی یک سال بیمه شدند و این کار بزرگی است به طوریکه در کشورهای منطقه چنین چیزی رخ نداده است.

جعفریان با بیان اینکه یک قسمت از این پوشش، حمایت مالی است، گفت: قسمت دیگر آن بحث دسترسی به خدمات است که این موضوع برای کشوری با شرایط جغرافیایی ایران دشوار است. برای مثال نمی‌توان گفت که در یک منطقه با جمعیت 700 نفر درمانگاه بزنند؛ بلکه باید از طریق امداد هوایی دسترسی در آنجا گسترش یابد.

وی در پایان گفت: قسمت دیگر این پوشش نیز کیفیت خدمات است، یعنی باید کاری کنیم که همه مردم یک کیفیت استاندارد از خدمات را دریافت کنند که این موضوع به آموزش و ارائه گایدلاین‌های درست بازمی‌گردد. مردم باید خیال‌شان راحت باشد که به هر کجا که مراجعه می‌کنند حداقلی از خدمات را دریافت می‌کنند. بعد از آن هم باید سیستم ارجاع تعریف شود که خوشبختانه اکنون در تهران تقریبا چنین چیزی اتفاق افتاده و تعریفی از استاندارد خدمت ارائه شده است.

برچسب ها: کنفرانس ، توسعه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: