کد خبر: ۱۰۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 05
شفا آنلاین>طب سنتی>رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی بر لزوم مکانیزه شدن تولید تا توزیع گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: تمام مراحل تولید، فرآوری و بسته بندی حداقل هشت گونه گیاهی دارویی استرانژیک باید به صورت مکانیزه در کشورانجام شود.
به گزارش شفا آنلاین،محمد باقر رضایی افزود: گل محمدی، نعناع، بابونه، زعفران، زیره، آویشن و رازیانه از مهمترین گیاهی دارویی هستند که باید بستر مناسب برای این کار مهم در کشور فراهم شود.
وی، اقتصادی شدن محصولات، افزایش راندمان و کاهش هزینه ها را از جمله مزایای مکانیزه شدن گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: اگر این اقدام اساسی در کشور صورت نگیرد، تولید محصولات کاهش یافته و امکان ورود به بازارهای جهانی را نخواهیم داشت.
رضایی تاکید کرد: به اشتباه نباید فکر شود که مکانیزه شدن فقط استفاده از ماشین در برداشت محصولات است بلکه از ابتدا تا انتهای روند تولید یک محصول کشاورزی اعم ازآماده کردن زمین زراعی، کاشت، برداشت، فروآوری و بسته بندی آنها باید توسط ماشین و با مدیریت انسان انجام شود.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی بیان کرد: با ادامه روند فعلی نمی توانیم وارد رقابت جهانی در حوزه گیاهان دارویی شویم و حضور موثر در بازار بین المللی داشته باشیم.
رضایی بر لزوم اقدامات جدی و برنامه ریزی مناسب در این حوزه تاکید کرد و گفت: متولیان اعم از دولتی و خصوصی باید اهتمام جدی نسبت به سرمایه گذاری مناسب در این زمینه داشته باشند تا شرایط برای مکانیزه کردن گیاهان دارویی فراهم شود.
وی، سطح کشت مکانیزه گیاهان دارویی در کشور را بسیار محدود دانست و گفت: در حال حاضر برداشت گندم و ذرت هم به صورت نیمه مکانیزه انجام می شود که این روند باید تغییر یابد.
رضایی برلزوم بسته بندی مناسب گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: بسته بندی مکانیزه گیاهان دارویی در کشور نداریم. این کار به صورت ابتدائی ترین شیوه انجام می شود که با این روند، ورود به بازار جهانی امکان پذیر نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تولید و صادرات گیاهان دارویی در برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: اغلب تولید و صادرات گیاهان دارویی توسط چند کشور آسیائی مانند مصر، عراق، هند ، افغانستان و یمن انجام می شد که اغلب این کشورها دچار جنگ یا اغتشاش هستند.
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی تاکید کرد که این موضوع سبب شده تا این کشورها امکان تولید یا صادرات گیاهان دارویی را نداشته باشند.
وی این دوره را بهترین زمان برای جایگزینی ایران به جای آنها اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بهترین فرصت برای توسعه صادرات گیاهان دارویی کشور است اما این کار نیاز به سرمایه گذاری لازم و برنامه ریزی مناسب دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: