کد خبر: ۱۰۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>همین چند ماه پیش بود که خبرهایش در رسانه‌ها پیچید؛ همه جا صحبت از سوختگی مادر دوقلوهایی بود که درپی خطای پزشکی، با گاز co٢ دچار سوختگی شدید شد، یا آن نوزاد ٤٥روزه‌ای که به دلیل مشابهی جانش را در بیمارستان از دست داد.
به گزارش شفا آنلاین، همه اینها درکنار پرونده‌هایی است که با شکایت خانواده قربانیان، در دادسراهای پزشکی با موضوع قصور پزشکی درحال پیگیری است. بازتاب همین گزارش‌ها هم سبب شد تا وزیر بهداشت درچند روز اول‌ سال ٩٥، دستوری دهد تا کمیته‌ای برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تشکیل شود. این خبر را روز گذشته قائم‌مقام وزیر بهداشت اعلام کرد. به گفته او این دستور وزیر بهداشت، درپی گزارش‌هایی است که از خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های کشور اعلام شده. حالا براساس آنچه ایرج حریرچی گفته، قرار است برای پیشگیری از این خطاها، تمام قصورهای پزشکی ثبت شده و گزارش‌دهی شود.

او درعین حال که تأکید می‌کند، آمار دقیقی از میزان خطاهای پزشکی درکشور وجود ندارد. به ایرنا گفت: «این خطاها از تشخیص اشتباه بیماری گرفته تا تجویز یا تحویل داروی اشتباه برای بیمار مانند استفاده از گازهای خطرناک به جای گاز اکسیژن که مواردی از آن ‌سال گذشته درکشورمان نیز گزارش شد.» به گفته او، خطاهای پزشکی به علت‌های مختلف ازجمله اشتباه پزشک یا کادرپزشکی، خستگی و خطای ناشی از حجم کاری زیاد، اشکالات ساختاری مراکزدرمانی یا ضعف در گرفتن شرح حال بیمار رخ می‌دهد و تقریبا درتمام کشورهای دنیا و ازجمله کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد و سالانه هزاران نفر در این کشورها به علت اشتباه، خطا و قصور کادرپزشکی حتی جان خود را از دست می‌دهند. به اعتقاد حریرچی، یکی از روش‌های کنترل این خطاها، ثبت خطاهای پزشکی و آگاهی از خطاهایی است که تکرار بیشتری دارند.

بدهی بیمه‌ها  خطاهای پزشکی را افزایش می‌دهد
تشکیل کمیته پیشگیری از خطاهای پزشکی، اما درحالی قرار است در وزارت بهداشت تشکیل شود که سازمان نظام پزشکی از سال‌ها قبل، از طریق شورا و مراکزی با این موضوع، قصور و جرایم پزشکی را دنبال می‌کند. با این همه محسن خلیلی که قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی است، معتقد است که تشکیل این کمیته منافاتی با عملکرد سازمان ندارد. او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: «در سازمان نظام پزشکی شورای پیشگیری از قصور پزشکی که ترکیبی از حقوقدانان و روسای انجمن‌های علمی و قضات است، وجود دارد. این شورا هر‌ سال چندین جلسه تشکیل می‌دهد، درکنار آن هم یک مرکز پیشگیری از قصور و جرایم پزشکی هم وجود دارد که درهمین زمینه فعالیت می‌کند.» او ادامه داد: «ما در سازمان نظام‌پزشکی شورای پیشگیری از قصور پزشکی داریم که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهیم و جلسه‌هایی با حضور افراد شاخص در جامعه پزشکی و اساتید دانشگاه تشکیل می‌دهیم.» به گفته خلیلی، پیگیری قصور و جرایم پزشکی جزو وظایفی است که در سازمان نظام‌پزشکی تعریف شده و جزو اختیارات قانونی این سازمان به شمار می‌رود.


با همه اینها اما قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی معتقد است که ریشه قصور پزشکی تنها به خود پزشک مربوط نمی‌شود: «ما در سازمان نظام‌پزشکی درحال حاضر به دنبال حل مشکلات بزرگ‌تری هستیم، موضوعی که درحال حاضر درگیر آن هستیم، تأمین منابع مالی است، اکنون سازمان‌های بیمه‌گر، ٧، ٨ماه به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی بدهکار هستند، بیمه‌های پایه به بیمارستان‌های دولتی و بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی. با این میزان بدهی‌های بیمارستان‌ها قادر به ادامه حیات نیستند، همین موضوع سبب می‌شود تا درنهایت خطای پزشکی رخ دهد.»


این مسئول در سازمان نظام پزشکی درباره نحوه تأثیر افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و خطاهای پزشکی  هم توضیح داد: «زمانی که پرداخت‌ها به خوبی صورت نگیرد، نیروی انسانی متناسب با استاندارد هم نمی‌توان به کار برد.» او تأکید کرد: «خطای پزشکی مربوط به یک نفر نیست، یک تیم درمان در وقوع آن دخیل است، اگر تیم درمانی کامل و استاندارد نباشد، خطای پزشکی هم رخ می‌دهد.» خلیلی افزایش خطاهای پزشکی را یک هشدار  دانست و گفت: «پرداخت نکردن به موقع به سیستم درمان ازسوی بیمه‌ها، این مشکلات را هم همراه خواهد داشت، به‌ هرحال درنهایت همه این اتفاقات می‌تواند منجر به بالارفتن موارد خطاهای پزشکی شود.»

او به مشکل دیگری هم اشاره کرد. او معتقد است که در سال‌های اخیر میزان شکایت‌های مردم از جامعه پزشکی بالا رفته است اما بر این موضوع تأکید دارد که این اتفاق به‌ دلیل بالارفتن میزان آگاهی مردم و افزایش دیه رخ داده است: «با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دسترسی مردم به اطلاعات بالا رفته، همین هم شده تا میزان شکایت‌ها از جامعه پزشکی افزایش پیدا کند، درکنار این موضوع به ‌دلیل افزایش دیه، معمولا شکایت‌ها، با پرداخت دیه همراه می‌شود و کمیسیون‌های انتظامی به نفع بیمار رأی صادر می‌کنند، زمانی که مشکلات اقتصادی بیشتر می‌شود، مردم بیشتر به حقوقشان آگاه می‌شوند.» آمارهای این سازمان از میزان شکایت‌ها هنوز نامعلوم است.

به گفته قائم‌مقام معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی، آمار سال ٩٤ هنوز جمع‌آوری نشده اما به نظر می‌رسد شکایت‌ها بالا رفته است. او همچنان، شکایت از رشته جراحی، زنان و زایمان و ارتوپدی را  در بخش بستری و دندانپزشکی و عمومی را در بخش سرپایی در صدر جدول شکایت‌ها اعلام کرد. حالا براساس همین آمارها، سازمان نظام‌پزشکی با انجمن‌های تخصصی هر رشته، جلسه‌هایی تشکیل داده است. او تأکید کرد: «ما از ‌سال گذشته، با انجمن زنان و ارتوپد جلسه‌هایی تشکیل داده‌ایم تا آمار خطاها در این رشته‌ها را کاهش دهیم.»ایران

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: