کد خبر: ۱۰۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 03
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >آمار چاقی و اضافه وزن نگران‌کننده است. تخمین زده می‌شود حدود 641 میلیون نفر در دنیا دچار مشکل چاقی هستند که از این تعداد ٢٦٦میلیون نفر آن را مردان و ٣٧٥ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.
 این آمار گواه این است، زنان در چاقی از مردان پیشی گرفته‌اند و با افزایش وزن و چاقی در معرض بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر هم قرار می‌گیرند.

به گزارش شفاآنلاین ؛پیش‌بینی می‌شود  در صورت ادامه روند چاقی و اضافه وزن، میزان چاقی دنیا در ١٠ سال آینده، ١٨ درصد در مردان و ٢١ درصد در زنان افزایش خواهد یافت. یعنی نزدیک به یک چهارم جمعیت زنان و مردان جهان در پی اضافه وزن در معرض بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر قرار می‌گیرند و این پدیده برای نظام های سلامت هزینه ساز خواهد بود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش روند چاقی در دنیا و همچنین ایران از اجرای برنامه مراقبت غذا و تغذیه در سراسر کشور خبر داد و گفت: معاونت غذا و تغذیه سازمان غذا و دارو به منظور مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر قرار است از امسال برنامه مراقبت غذا و تغذیه را در خانه‌های بهداشت در حداقل مدت سه سال اجرا کند. 

دکتر هدایت حسینی با اشاره به اینکه برنامه مراقبت غذا و تغذیه در چهار محور اجرا می‌شود، اظهار داشت: در این برنامه مصرف مواد غذایی، تن سنجی و بیوشیمی خون افرادی که در این برنامه شرکت می‌کنند و همچنین کمبود ریز مغذی‌ها بررسی می‌شود و قرار است بر اساس تعیین وضع موجود و شواهد امکان مداخلات بهداشتی دقیق فراهم شود.


دکتر حسینی با بیان اینکه برنامه مراقبت غذا و تغذیه بیشتر معطوف سیاست‌های وزارت بهداشت است، گفت: با توجه به تعریف امنیت غذایی در پروتکل‌های جهانی، این برنامه علاوه بر دسترسی مردم به غذای سالم و کافی به دسترسی اقتصادی، فرهنگی و فیزیکی غذا نیز کمک می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براین که آیا وزارت بهداشت برای ایجاد امنیت غذایی و دسترسی مردم به غذای سالم برنامه جدیدی را با دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت جهادکشاورزی طراحی کرده است، گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور نتایج نمونه‌برداری و بررسی‌ها را در اختیار سازمان‌های سیاستگذار قرار می‌دهد و آنها با شاخص‌های به دست آمده برای دسترسی به غذای سالم و کافی برنامه‌ریزی می‌کنند.

حسینی در ادامه اضافه کرد: در اجرای برنامه مراقبت غذا و تغذیه گروه‌هایی به صورت نمونه‌های تصادفی و روش‌های علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند و بخش بررسی تن سنجی با هدف کنترل اضافه وزن، چاقی و چاقی شدید و نیز کمبود وزن ایرانیان صورت می‌گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در بخش ارزیابی وضعیت مصرف مواد غذایی نیز بررسی می‌شود که در ایران از هر گروه غذایی چه مقدار مصرف می‌شود؛ به عنوان نمونه میزان مصرف روغن یا میوه و سبزی در کشور چقدر است.
حسینی با اشاره به اینکه نمونه‌ها به تفکیک گروه سنی و جنسی انتخاب می‌شوند، افزود: کمبود ریزمغذی‌ها مانند کلسیم، آهن و ویتامین دی از مواردی است که در بخش بررسی شاخص‌های بیوشیمیایی بررسی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به محور تن سنجی و تعیین وزن در اجرای این برنامه گفت: طبق آخرین مطالعات بین‌المللی انجام شده روی حدود ٢٠میلیون نفر از ١٨٦ کشور جهان، وزن ساکنین جهان در ٤٠ سال اخیر رو به افزایش است؛ به طوری که چاقی یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی بشر در قرن حاضر محسوب می‌شود و زمینه ساز ایجاد بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر است.

حسینی با بیان اینکه چاقی هزینه زیادی بر نظام سلامت جهانی در کشور‌های مختلف وارد می‌کند، افزود: بررسی‌ها نشان داده است در زمان حاضر 8/10 درصد مردان و 9/14 درصد زنان در دنیا مبتلا به چاقی و 3/2 درصد مردان و 5 درصد زنان چاقی شدید دارند که بیانگر آن است، افزایش وزن و چاقی در دنیای امروز مشکلات سلامتی بیشتری را نسبت به کمبود وزن برای سلامت جوامع بشری در بردارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز شاخص دقیقی از میزان چاقی و اضافه وزن ایرانیان در دست نیست و نتایج دقیق تا آخر امسال اعلام خواهد شد، عنوان کرد: ایران نیز در چاقی کم و بیش از همین الگوی جهانی پیروی می‌کند اما مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد، شاخص چاقی، اضافه و کمبود وزن در ایران نسبت به کشورهای عربی و ترکیه وضعیت بهتری دارد.

وی در پایان به خودمراقبتی و تحرک بدنی مستمر و روزانه تأکید کرد و یادآور شد کم تحرکی و بی‌توجهی به میزان مصرف غذا و کالری دریافتی یکی از علل افزایش وزن و چاقی است از این‌رو توصیه می‌شود، ایرانیان به میزان غذا و کالری دریافتی از طریق مواد غذایی و فعالیت بدنی کافی روزانه برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی، توجه داشته باشند.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: