کد خبر: ۱۰۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 31
شفا آنلاین>سلامت>اقدام خلاف عرف از سوی جامعه ی پزشکی دور از انتظار است اما حقیقتا چه مشکلی در این میان وجود دارد که زیر میزی گرفتن، از جمله ی این اقدمات، در میان پزشکان مطرح رایج می شود.
به گزارش شفا آنلاین،بیماری از هر نوعی که باشد به محض ورودش در هر خانواده ای تنش و اضطرابی وصف نشدنی به پا می کند. وضعیتی غیر عادی که تا بخواهد ترکمان کند هم جونمان را می گیرد هم مالمان را.

وای به حال روزی که بیماری صعب العلاج باشد و گریبان یکی از عزیزانمان را بگیرد. آنجاست که دست به دامان دوست وآشنا می شویم تا حاذق ترین پزشک مربوطه را پیدا کنیم . فلان دکتر در فلان خیابان، بیشتر از نیم قرن است که معجزه می کند .درس خوانده ی فلان دانشگاه خارجی با کلی مدارکی که از حق نگذریم برخی پزشکان زحمت های زیادی برای گرفتنش کشیده اند.

از طاقچه بالا گذاشتن منشی که بگذریم، با چنان عجله و امیدی از دکتر وقت گرفتم و رفتم برای ویزیت. بعد از کلی معاینات جورواجور و بررسی مدارک، این فرشته ی نجات ، جراحی را تنها راه درمان دانست. منتظر هماهنگی های لازم و اعلام تاریخ جراحی از زبانش بودم که متوجه شدم به جای زبانش دستانش از زیر میز این هماهنگی ها را صورت می دهد. 

دستانی که در واقع از زیر میز درخواستی نداشتند اما شرط قبول زحمت، نوازش اسکناس های بی زبانی بود که دریافتش هیچ دلیلی نداشت.

پرونده هایی که به نتیجه می رسند
کار خلاف قانون بود اما باید عملی می شد. درخواست کرد پول به حساب منشی ریخته شود.اینطور که اطرافیان می گفتند گویا پنجه طلایی برای ساختن ساختمان هایش پول نیاز داشت.

شاهرخی، پدر خانواده حاضر بود زندگیش را تقدیم کند تا این قسم خورده ی سرشناس سلامتی فرزندش را به او هدیه کند. شرایط را پذیرفت، تا 10 صبح روز چهارشنبه مهلت داشت پول را واریز کند تا اتاق عمل به موقع رزرو شود.

یک ربع تأخیر ،تغییر بیمارستان مورد نظر را موجب شد. ام سرانجام کارها انجام شد.
شاهرخی می گوید: مشکل دخترم رفع شد اما هزینه ی دست به چاقو شدن متخصص، توان پرداخت هزینه های بیمارستان و وسایل اتاق عمل را از من گرفت تا اینکه با در میان گذاشتن موضوع با یکی از پرسنل، متوجه شدم، پرداخت این هزینه ی نابجا قابلیت پیگیری دارد.

با متر کردن راهروهای مجتمع قضایی و راه و چاه را جستجو کردن، پرونده ای تشکیل شد و پزشک متخصص متهم شناخته شد.

این در حالی است که بسیاری از اقشار متوسط و پایین جامعه که با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند، نتوانستند به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنند.

دور زدن قانون یا ایجاد تبصره ای برای پزشکان متعهد
اما فرشید فرهان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پزشکاه را جامعه ای متعهد می داند و می گوید: خیلی از جراحان و پزشکان سرشناس کشور که در بخش خصوصی فعالیت دارند اقدام به دریافت زیرمیزی می کند اما موضوع اینجاست که پزشکان راهی جز انجام این کار ندارند.
وی موارد محدود که از روی بی وجدانی مبالغ نامتعارف نعیین می کنند را از دسته پزشکان متعهد جدا می کند و ادامه می دهد: با توجه به تعرفه های پایین پزشکی ،بدقولی بیمه ها و هزینه ی جراحی در بخش های خصوصی، پزشک چاره ای جز دریافت پولی که به اشتباه زیر میزی نامیده می شود ندارد.

مقصر نه مردم نه پزشکان، چه کسی در این میان موش می دواند
جامعه ی پزشکی جامعه ای زحمتکش و قابل اعتمادی است پس کجای کار می لنگد که این جمع ایرانی حاذق و زبان زد در دنیا ،به قول خودشان "حقشان" را نه از دولت بلکه از مردم می گیرند؟
چند سالی است که برخی کم و کاستی های درمانی در کشور پزشکان مطرح را دچار بیماری با عنوان "زیر میزی بگیری "کرده است.خرج دست به چاقو شدنشان را بیمه ها نمی دهند بنابراین یا ارتباطشان را با بیمه ها قطع می کنند یا پولی را که قرار است از بیمه ها بگیرند، بلکه بیشتر از آن را ،از خود مردم می گیرند. البته حق هم دارند. این همه درس خوانده اند تا رفاه داشته باشند.

به میدان آمدن طرح تحول سلامت
وقتی زیر میزی گرفتن به نقطه نقطه کشور سرایت کرد و پزشکان با این بیماری خو گرفتند ،مثل همیشه نوبت ،نوبت حل این مشکل است!

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،در اردیبهشت 93 طرح تحول نظام سلامت را تدوین کرد. این طرح با هدف "محافظت مالی" مردم در قبال هزینه های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی شروع ه کار کرد. 

همانطور که از رویکرد این طرح مشخص است، فعالیت های لازم مسئولین حول موارد مالی است که یکی از پیامدهای مشکلات مالی همه گیر شدن زیر میزی گرفتن توسط پزشکان است، در نتیجه تاثیر مثبت طرح تحول سلامت در ریشه کن کردن این فرهنگ غلط مورد انتظار است.

این مشکل عواملی زنجیره وار دارد
طرح تحول سلامت خطوط قرمز را تعیین کرده اما همواره با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.یکی از مشکلات عدم تغییر تعرفه های پزشکی در 11 سال گذشته است که مانع بزرگی بر سر راه ریشه کن سازی زیر میزی گرفتن توسط پزشکان به نظر می رسد.

زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشورمی گوید: با سرکوب تعرفه‌ها نمی‌توان واقعیت‌های اقتصادی را کتمان کرد که اگر چنین رویه‌ای شکل بگیرد، دوباره موضوع زیرمیزی اتفاق می‌افتد.
وی با اعلام اینکه در سال جاری شاهد تخصیص حداقلی اعتبارات حوزه سلامت هستیم، افزود: اگر در سال آینده نیز چنین وضعیتی را داشته باشیم، حوزه سلامت با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

با این تفاسیر نتیجه چه شد؟
با وجود این مشکلات نمی توان منکر این موضوع شد که با اقدامات وزارت مربوطه کمتر شاهد زیاده خواهی پزشکان هستیم. طرح تحول سلامت و راه اندازی سامانه ی اطلاع رسانی این دست تخلفات تاثیر گذار بوده اند اما تا نتیجه ی صد درصدی راه بسیار است.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است:خوشبختانه با همکاری‌های نظام پز شکی، دولت و جامعه پزشکی که واقعی شدن تعرفه‌ها را به همراه داشت توانستیم تا حد زیادی از تخلفات پزشکی کم کنیم. به طوری که در شهرستان‌ها پرداختی‌های غیرقانونی به صفر رسیده است و شکایات تنها در حد تخلفات نادر است.

حریرچی ادامه داد: میزان تخلفان در تهران بیش از 90 درصد کاهش داشته است اما مانند شهرستان‌ها نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که به صفر رسیده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: