کد خبر: ۱۰۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۴ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 27
شفا آنلاین>سلامت>ماهی یکی از انواع غذاهای بسیار پر خاصیت و مفید می باشد.که در کشور ما بیشتر افراد آنرا یک غذای زمستانی می دانند و با شروع فصل گرم سال رغبت خانواده ها به خوردن غذاهای پرکالری کم می شود.و متاسفانه برخی از افراد نیز بخاطر بوی زخم ماهی هیچ گاه از خوردن این غذای دریایی لذت نمی برند.
به گزارش شفا آنلاین،ماهی در حین سرخ شدن به میزان زیادی مواد مغذی و مفید خود را از دست می دهد و احتمال بروز امراض قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد.

ماهی قزا آلا انواع مختلفی دارد که می توان به قزل خالدار، قزل رنگین کمانی، قزل خال قرمز و قزل دریاچه خزر اشاره کرد.که قزل خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی می باشد.
قزل رنگین کمانی به دلیل سازش بهتر با محیط از نظر اقتصادی در جایگاه بالایی قرار دارد و هم اکنون به صورت پرورشی تکثیر می شود.این ماهی کمی لاغرتر و کم بنیه تر از انواع قزل دریایی است.قزل خال قرمز رودخانه ای نیز کوچک تر و ارزان تر از انواع قزل دریایی است ولی گوشتی بسیار لذیذ و خوش خوراک دارد.
جالب است بدانید که براساس تحقیقاتی که روی ۳۰ نوع ماهی برای نخستین بار در شیراز انجام شد، بیشترین میزان امگا۳ درماهی قزل آلا یافت شد و همین امر سبب شد که قزا آلا به بمب امگا ۳ معروف شود.

این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود.

قزل آلا به عنوان منبعی سرشار از پروتئین، در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود.عنصر « روی » موجود در آن در رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر به سزایی دارد و مصرف آن در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد می شود.بد نیست بدانیم بیشترین میزان امگا۳ در سر و کبد این ماهی وجود دارد.

قزل آلا را کبابی کنید

متاسفانه یکی از عادت های غلط غذایی ما ایرانی ها سرخ کردن ماهی می باشد.بهترین شیوه طبخ قزل آلا قرار دادن آن در فر، یا کبابی کردن آن است.گفته می شود، بهتر است بدانید که ماهی زمانی که سرخ می شود به اندازه چیپس برای سلامت قلب خطرناک است.ماهی در حین سرخ شدن به میزان زیادی مواد مغذی و مفید خود را از دست می دهد و احتمال بروز امراض قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد و به دلیل جذب روغن موجب اضافه وزن می شود.

به خانم های باردار و همچنین خانم هایی که قصد دارند به زودی باردار شوند و کودکان زیر ۶ سال توصیه می شود از قزل آلای رودخانه ای استفاده نمایند زیرا همچنین قزل آلای پرورشی در مقایسه با انواع رودخانه ای و دریایی، ید کمتری دارد ولی به دلیل سطح پایین جیوه، مصرف آن برای این دسته از افراد می تواند خطرناک باشد.الف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: