کد خبر: ۱۰۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016March 24
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره جامعه دندان سازان ایران با بیان اینکه طرح ساماندهی لابراتوارهای دندان سازی غیرمجاز در سال 1389 تدوین شده اما تاکنون عملیاتی نشده است، خواستار اجرایی شدن این طرح در راستای نظارت و کنترل فعالیت این مراکز شد.

 به گزارش شفا آنلاین،حسین چاقری اظهار کرد: طی این طرح با معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هماهنگی هایی صورت گرفت اما با تغییر مدیریت ها این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.
وی گفت: عزم جدی برای حل این معضل وجود ندارد و حساسیت های مدیریتی بیشتر به دخالت افراد غیرمجاز و غیرمتبحر در امور دندان پزشکی معطوف است که البته منطقی و به جا است اما نباید به این معنا باشد که امور مربوط به لابراتوارها مورد غفلت قرار گیرد چراکه علاوه بر لطمه وارد کردن به سلامت جامعه، امنیت شغلی دندان سازان مجاز را نیز با تهدید مواجه می کند.
چاقری خاطرنشان کرد: این لابراتوارها، مجوز دندان سازی ندارند بلکه افراد فعال در این مراکز تنها به صورت تجربی برخی موارد را یادگرفته اند و کلینیک های دندانپزشکی نیز بنا به منافع خود با اینگونه مراکز همکاری دارند و نظارتی نیز در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: هدف از این طرح این بوده که دندان سازی غیرمجاز نداشته باشیم و همه لابراتوارها قانونمند باشند و تحت نظارت و کنترل فعالیت کنند بنابراین اگر بتوانیم این مجموعه را ساماندهی کنیم، می توان نظارت کامل بر عملکرد آنها داشته باشیم.
عضو هیات مدیره جامعه دندان سازان ایران اظهار کرد: رشته دندان سازی جزء رشته های گروه پزشکی یا پیرادندانپزشکی است و وقتی بحث درمان پیش می آید، اخذ مجوز جزء الزامات است تا یک مرکز بتواند به عنوان یک موسسه پزشکی فعالیت کند؛ این قانون است و نباید استثنا داشته باشد.
چاقری گفت: به هر حال دندان ساز و لابراتوارهای دندان سازی تجربی وجود دارند بنابراین باید فعالیت آنها ساماندهی شود زیرا در غیر این صورت علاوه بر ارایه خدمات غیراستاندارد، امنیت شغلی افراد واجد شرایط چه آنهایی که به صورت تجربی از وزارت بهداشت مجوز فعالیت گرفته اند و چه اغلب فارغ التحصیلان این رشته (درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان این رشته با معضل نبود بازار کار مواجه هستند) را به خطر انداخته است.
عضو هیات مدیره جامعه دندان سازان ایران در مورد تعداد لابراتوارهای مجاز دندان سازی در کشور گفت: نزدیک به هزار لابراتوار مجاز در سراسر کشور داریم و چندین برابر این تعداد لابراتوار غیرمجاز در کشور مشغول فعالیت هستند.
چاقری افزود: معاونت درمان وزارت بهداشت به عنوان مسئول اصلی اجرای طرح ساماندهی باید با ورود به این قضیه این روند معیوب را اصلاح کند و با تصویب قوانینی با استفاده از نظر صاحب نظران و کارشناسان این حوزه و افزایش نظارت ها این موضوع را عملیاتی کند.
وی تاکید کرد: لازم است در این خصوص کارگروهی متشکل از تمام افراد دست اندرکار این حوزه شامل دندان پزشکان، دندان سازان و تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم دندان پزشکی تشکیل شود تا با همکاری معاونت درمان و تدوین یک برنامه زیربنایی طی چند سال بتوان طرح ساماندهی لابراتوارها را اجرایی کرد.
برچسب ها: درمان ، بهداشت ، آموزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: