کد خبر: ۱۰۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 19
عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور:
شفاآنلاین:جامعه پزشکی:عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: هم‌اکنون عده‌ای در سطح وزارتخانه می‌نشینند و برای کل نظام سلامت تصمیم می‌گیرند که این عدالت رویه‌ای نیست؛ در این شرایط پرستار احساس مناسبی نداشته و در تصمیم‌گیری مشارکت نخواهد داشت، چراکه نگاه تیمی به‌سلامت وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین : اصغر دالوندی با بیان اینکه در عدالت توزیعی نه منابع به‌درستی توزیع می‌شود و نه پرستار دریافتی مناسب خواهد داشت، گفت: متأسفانه وزارت بهداشت از پرستاران غفلت کرده و می‌کوشد تا تکنسین مراقبت طی آموزش یک تا دو ساله تربیت کند که قطعاً نمی‌توانند سواد و دانش لازم را در حد پرستار به جامعه تزریق کنند.

وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت نتوانستیم منابع را به‌درستی توزیع کنیم پس بار و فشار کاری حوزه پرستاری افزایش‌یافته است چون وضعیت بیمار پس از ترخیص از بیمارستان در جامعه پیگیری نمی‌شود و این اجازه و فضا وجود ندارد که پرستار به منزل بیمار مراجعه کند؛ هم‌چنین مراکز خدمات مشاوره‌ای پرستاری به دو علت فعال نیست، یکی آنکه به علت باورهای فرهنگی مردم مایل‌ هستند خدمات درمانی را در مراکز درمانی دریافت کنند و دیگر آنکه مبانی حقوقی امنیتی است که خدمات پرستاری در منزل به‌درستی تعریف‌نشده است.

دالوندی خاطرنشان کرد: مردم پرستار مرد را به‌راحتی به منزل راه نمی‌دهند و دوم آنکه پرستاران زن به علت مسائل امنیت شغلی به منازل نمی‌روند؛ پس خدمات پرستاری در منزل که از کارهای اساسی پس از ترخیص است انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به شعار کشورهای مترقی مبنی بر کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها گفت: چون متولیان نظام سلامت مسائل را به‌درستی تجزیه‌وتحلیل نمی‌کنند یا به دلایل سودآوری بیمارستانی به‌جای توجه به مقوله پیشگیری و ادامه ارائه مراقبت بیماران در منزل فقط قصد دارند با احداث بیمارستان نیاز سلامت جامعه را برطرف کنند در حالی که باید عدالت توزیعی در سه سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی انجام شود.

وی با بیان اینکه در نظام سلامت کشور به پرستار بها داده نمی‌شود، گفت: متاسفانه هم‌اکنون شمار زیادی از پرستاران در سطح کارشناسی ارشد در کشور تربیت می‌شوند و می‌توانند در جامعه کار کنند اما این مهم رخ نمی‌دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اعتقاد به این‌که برای افزایش قیمت خدمات پرستاری باید پرستاران در جامعه حضورداشته باشند، گفت: بدین ترتیب جامعه متوجه خدمات ارزنده پرستار می‌شود و ارزش پرستار خدمات افزایش می‌یابد اما اگر مدام پرستار در کنار پایه سرم و در زمان بیماری در بیمارستان‌ها دیده شوند، نتیجه‌ای برای سلامتی مردم حاصل نمی‌شود.

وی گفت: در عدالت توزیعی درآمدها هم باید به‌درستی توزیع شود چنانچه درآمدی هست باید بین همه توزیع شود تا فاصله‌های درآمدی کمتر شود. چرا عده‌ای احساس برتری برای توزیع منابع و مصرف می‌کنند. در عدالت توزیعی باید توزیع منابع و نیرو به‌درستی انجام شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره عدالت رویه‌ای گفت: اینکه فراگرد نیل افراد به نتایج عادلانه، باید عادلانه باشد، یعنی افراد حق ندارند و نباید بتوانند از روش‌ها و فراگردهای غیرعادلانه به نتایج عادلانه دست یابند. این نوع عدالت در کار گروهی مطرح می‌شود گفتمان‌ها در این‌باره آغازشده است اما هنوز بسترها فراهم نیست در عدالت رویه‌ای همه گروه‌ها باید در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکت داشته باشند. ظهور و بروز چنین فراگردی از رانت‌های نظام سلامت جلوگیری می‌کند.

دالوندی گفت: اما هم‌اکنون عده‌ای در سطح وزارتخانه می‌نشینند و برای کل نظام سلامت تصمیم می‌گیرند که این عدالت رویه‌ای نیست در این شرایط پرستار احساس مناسبی ندارد در تصمیم‌گیری مشارکت ندارد چون نگاه تیمی به‌سلامت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سلامت کالایی تیمی و همه‌جانبه است، افزود: ما معتقدیم اگر ما در سیاست‌گذاری در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در همه پروسه‌ها و پروسیجرها شرکت داشته باشیم عدالت رویه‌ای مراعات شده است. عدالت سازمانی را نباید صرفاً بر مبنای رفتارهای مدیر بلافصل بررسی کرد در حالی که بسیاری از تصمیمات تأثیرگذار بر درک عدالت سازمانی در پرستاران به مدیران و سیاست‌گذارانی است که ارتباط مستقیم با پرستار ندارند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: به‌عنوان‌مثال در کشور پرستاران از عدم اجرای نظام تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط مسئولان و سیاست‌گذاران وزارت بهداشت احساس نارضایتی و بی‌عدالتی زیادی دارند که می‌تواند یکی از منابع اصلی احساس بی‌عدالتی در پرستاران کشور باشد.

دالوندی افزود: در عدالت مراوده‌ای (بین فردی) باید همه مراودات و تعاملات افراد در مسیر نیل به نتایج عادلانه، باید عادلانه باشند، یعنی افراد حق ندارند در مسیر نیل به اهداف عادلانه، مراوداتی غیرعادلانه را میان خود و دیگران رقم بزنند.

وی در خصوص مصداق عدالت بین فردی هم گفت: در عدالت بین فردی در یک تیم افراد باید افقی کار کنند نه عمودی به‌عبارتی این نگاه افقی محترمانه همراه با گذاشتن ارزش افراد را به شکل تیم در می‌آورد اما اگر نگاه بالا به پایین باشد و به پرستار به عنوان نیروی دست دو نگاه شود مردم نقش و حضور پرستار را در سیستم درمانی به‌درستی درک نکنند عدالت بین‌فردی مراعات نشده است.
این عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: برای پرستار عدالت اطلاعاتی هم مهم است، یعنی این که توزیع اطلاعات درباره رویه‌ها، مراودات و توزیع نتایج باید عادلانه باشد.

دالوندی با تاکید بر اینکه امروزه، اطلاعات یکی از پر ارج ترین سرمایه‌های موجود برای توسعه سرمایه‌های انسانی و اقتصادی است، گفت: مردم هنوز اطلاعات درستی از پرستار ندارند و فرصتی هم برای معرفی پرستار به جامعه وجود نداشته است از این‌رو در بحث عدالت اطلاعاتی باید دسترسی به اطلاعات توسط پرستار و متقابلاً سیستم فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: پرستار محروم از اطلاعات نمی‌تواند در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مؤثر باشد.

دالوندی یادآور شد: از طرفی بیماران اطلاعات و آگاهی کافی را دریافت نمی‌کنند پس لود کاری بیمارستان‌ها با مراجعه مجدد بیماران افزایش می‌یابد و از طرفی در حوزه پیشگیری هم فعالیتی نمی‌شود پس باز هم با افزایش بیماری مواجه هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: