کد خبر: ۱۰۱۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 18
شفا آنلاین>اجتماعی>ایران بازیگر اصلی فعالیت فرهنگی در منطقه است
به گزارش شفا آنلاین،مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان از آغاز تهیه پرونده ثبت جهانی بازی چوگان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور همزمان با برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه اصفهان خبر داد. غروب روز سه‌شنبه بازی نمادین چوگان نیز با پرتاب گوی چوگان از سوی مسعود سلطانی فر آغاز شد. معاون رئیس جمهوری در این مراسم گفت: غنای فرهنگی و تاریخی باعث شده تا ایران به‌عنوان بازیگر و محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی در منطقه محسوب شود

 پیش از  ایران کشور آذربایجان پرونده ثبت جهانی «چوگان» را به یونسکو برد اما با اعتراض ایران رو به رو شد.  آذربایجان چوگان قره باغ را به ثبت جهانی رساند.  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره چوگان نیز گفت: تلاش می‌کنیم این رشته را با محوریت ایران و به‌عنوان یک طرح مشترک با دیگر کشورها ثبت جهانی کنیم.معاون رئیس جمهوری گفت: یک «ایران جغرافیایی» و یک «ایران فرهنگی» وجود دارد و خیلی از کشورها با ایران فرهنگی تشابه دارند و حتی قرن‌ها پیش نیز جزئی از خاک ایران محسوب می‌شدند.

 سلطانی فر گفت: غنای فرهنگی و تاریخی باعث شده تا ایران به‌عنوان بازیگر و محور اصلی فعالیت‌های فرهنگی در منطقه محسوب شود.

به گفته سلطانی فر هم اکنون فعالیت مشترک با کشورهایی که اشتراکات فرهنگی زیادی با ایران دارند، بخوبی در جریان است.

او گفت: کشورهای متعددی در منطقه آیین‌های مشترک ملی، مذهبی و فرهنگی با ایران دارند و در این پیوند، فعالیت گسترده ای برای ثبت میراث ملموس و ناملموس این اشتراکات انجام شده است.به گفته سلطانی فر برای مثال نوروز چند سال قبل با طرح مشترک چند کشور و با محوریت ایران در یونسکو به ثبت رسید.او گفت: آداب و سنن، رسوم و آیین‌هایی که در ایران در حوزه فرهنگی اجرا می‌شده است هم اکنون به‌صورت مجزا در برخی کشورها دنبال می‌شود و ما می‌توانیم با همین کشورها این مقولات فرهنگی را به ثبت جهانی برسانیم.

سلطانی فر در ادامه افزود: البته در این بین صحبت‌های متناقضی از سوی برخی کشورها درباره میراث ناملموس ایران انجام گرفته و برخی بحث‌های غیر کارشناسی نیز توسط افراد غیر مرتبط در باره این موضوع‌ها مطرح شده است که به آنها نمی‌پردازیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، همچنین به برگزاری ورزش چوگان در مجموعه جهانی میدان امام اشاره کرد و گفت: همزمان با رویداد فرهنگی نوروزگاه اصفهان با همکاری فدراسیون چوگان ایران، نمایشگاه ادوات بازی چوگان در مکان موزه هنرهای تزئینی ایران برگزار شده و همچنین در طول مدت رویداد فرهنگی نوروزگاه، ورزشکاران به صورت نمادین، این بازی را در میدان امام اجرا خواهند کرد.

  به گفته او با توجه به آغاز روند تهیه پرونده ثبت جهانی بازی چوگان، رژه ورزشکاران همراه با تمامی ادوات این ورزش از راه شاهی (منتهی الیه بخش غربی کاخ عالی قاپو) با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، انجام پذیرفته و همزمان کار تهیه پرونده ثبت جهانی بازی چوگان رسماً با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی رقم خواهد خورد.

میدان نقش جهان یکی از استانداردترین و تاریخی ترین مکان‌های انجام این بازی است. این میدان از زمان تیموریان برای انجام بازی چوگان مورد استفاده قرار می‌گرفته و در زمان صفویان بازسازی شده است. ورزش کهن چوگان ایران زمین که به‌دلیل رواج در بین پادشاهان به «بازی شاهان» معروف بوده، امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است و بیش از 77 کشور مسابقات و برنامه‌های ویژه چوگان را برگزار می‌کنند.در کتب تاریخی آمده است که روزهای تعطیل، بازی چوگان در میدان نقش جهان برگزار می‌شده و پادشاهان صفوی با حضور در ایوان کاخ عالی قاپو، نظاره گر این بازی می‌شدند. اصفهان مهد چوگان ایران و جهان شناخته می‌شود و همین عامل موجب شده است تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فعالیت خود را برای ثبت جهانی بازی چوگان به نام ایران از این شهر تاریخی آغاز کنند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: