کد خبر: ۱۰۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 16
مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان درگفتگو باشفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین :مدیرعامل انجمن اهداء عضو ایرانیان گفت: روزی ایران به پیوند از اهداء کننده زنده نیازی نخواهد داشت اما این اتفاق در کشور امریکا رخ نمی دهد

دکتر کتایون نجفی زاده درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین ضمن بیان این مطلب در پاسخ به این که آیا در کشور ما خرید و فروش کلیه انجام می شود یاخیر گفت: نباید این روند را خرید و فروش کلیه بنامیم .

وی ادامه داد:امروزه دنیا به سمتی می رود که برای اهدا کننده عضو یک جبران و تشویق داشته باشند. یعنی برای وقتی که اهداء کننده می گذارد؛ رفت و آمدها؛ رنج و عدم توانایی کار کردن برای حدود یک ماه یا حتی از دست دادن شغل ؛ مبلغی به اهداء کننده بدهند.

وی اظهارکرد: اخیرأ در کنگره ای در امریکا ، در جامعه پیوند امریکا یک رأی گیری کردند و اکثریت موافق بودند که در آنجا هم برای اهدای کلیه جبران قرارداده شود زیرا تاکنون جبران وجود نداشته است.

وی ادامه داد: یعنی تاکنون جبرانی برای اهداء کننده انجام نمی شده است.حال از آنجا که روزانه 13بیمار دچار نارسایی کلیه در آمریکا به دلیل تعداد کم افراد داوطلب و نرسیدن کلیه فوت می کنند به این فکر افتاده اند که یک جبران و تشویقی بگذارند تا تعداد اهدا کنندگان داوطلب افزایش یابد.

این کارشناس پیوند بیان کرد: به دلیل انتقاد آنها از مدل ایرانی پیوند کلیه به آنها گفته شد که این مشکل دقیقاً 30 سال پیش در ایران وجود داشت. در زمان جنگ در ایران دستگاه های دیالیز کافی وجود نداشت و در نتیجه تعداد زیادی از بیماران نیازمند پیوند کلیه فوت می کردند.بنابراین برای نجات جان بیماران، متخصصین و مسئولان مربوطه طرح مدل ایرانی پیوند کلیه را پایه ریزی کردند.

وی افزود :در این طرح به عنوان تشویق و جبران از طرف دولت به اهدا کننده مبلغی تحت عنوان هدیه ایثار داده میشد. پس افزایش آمار اهدای کلیه با این روش توانست از مرگ بیماران نارسایی کلیه جلوگیری کرده و تا حدود 20-15 سال لیست انتظار پیوند کلیه را خالی نگه دارد.
نجفی زاده خاطرنشان کرد :با افزایش هزینه ها بتدریج این مقدار برای جبران هزینه های اهدا کننده زنده داوطلب کافی نبود و به تدریج اهدا کنندگان و گیرندگان با یکدیگر وارد صحبتهای مالی شدند. ضمن اینکه جهت کنترل تبادلات انجام شده مسولان وزارت بهداشت وقت انجمن حمایت از بیماران کلیوی را مسئول کنترل ارتباط مالی بین اهدا کننده و گیرنده نمود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمار مرگ مغزی در کشور ما بالاست. با توجه به تلاشهای انجام شده در سالهای اخیر با افزایش تعداد واحدهای فرآهم آوری اعضا و آموزشهای داده شده به تیم های اهدای عضو کشورو همچنین با تلاش و همکاری بی نظیر رسانه ها در فرهنگ سازی در امر مقدس اهدای اعضای افراد مرگ مغزی تعداد موارد اهدای عضو به سرعت رو به افزایش است. به نحوی که در 6 ماه اول سال جاری 56% از کلیه های پیوند شده به بیماران از افراد مرگ مغزی تامین شد.
نجفی زاده تأکید کرد: متاسفانه تعداد موارد مرگ مغزی بسیار بالاست . از طرفی مردم ما بحدی ایثارگر هستند که به طور قطع آمار اهداء روز به روز افزایش خواهد یافت تا حدی که طی سالهای آینده  به اهداء از فرد زنده نیازی نخواهیم داشت.
وی افزود :سالانه در کشورما 2 هزار و 700 پیوند کلیه انجام می شود و در حال حاضر سالانه 700 اهداء از مرگ مغزی داریم که هر اهداء کننده دو کلیه دارد بنابراین حدود هزار و 400 کلیه از افراد مرگ مغزی تأمین می شود.

وی اذعان کرد: ما به آنها گفتیم ایران یک روزی دیگر به پیوند از اهداء کننده زنده احتیاج نخواهد داشت اما آنها هرچه بیشترنیاز خواهند داشت و همانطورکه امروز به این نتیجه رسیده اند، برای افزایش تعداد داوطلبین اهدا و جلوگیری از مرگ بیماران کلیوی نیاز به استفاده از مشوق و جبران خواهند داشت .

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
0
0
بادرود و سپاس،مژده نوروزی بزرگی است که بامید روزی باشیم که نگذاریم اندام های عزیزان ما زیر خاک از میان برود. ین ،ین ،اندام های درگذشتگان میتواند به بیماران دردمند زندگی ببخشد. در آستانه بهار این خبر خوش ، نیز نوید زندگی میدهد. بامید آن روز ،ایدون باد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: