کد خبر: ۱۰۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 11
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> طرح تحول دو ساله شد. در این مدت تغییرات در تعرفه خدمات درمانی به عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین بخش های این برنامه شناخته شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید موضوعی که رئیس سازمان نظام پزشکی سابقه آن را به قبل از طرح تحول نظام سلامت برد. علی رغم اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی درخصوص وفاق در روش تعیین تعرفه اما گویا هنوز به وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر به روش واحدی برای احصای قیمت تمام شده خدمات درمانی نرسیده اند.

       با علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی درمورد مهم‌ترین مشکلات صنفی جامعه پزشکی و روند تغییر تعرفه‌ها درسال جاری به گفتگو نشستیم و از او پرسیدیم که وضعیت سال آینده را چطور ارزیابی می‌کند.

مهم‌ترین مشکلی که جامعه پزشکی در سال جاری با آن مواجه بود، چیست؟
       شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکل جامعه پزشکی موضوع عدم انطباق تعرفه خدمات نظام سلامت با هزینه تمام‌شده واقعی آن باشد.

البته در سال‌های گذشته با فرار از واقعیت‌های اقتصادی و‌ کتمان مولفه‌های اقتصادی تاثیرگذار در تعیین قیمت تمام‌شده خدمات درمانی و با طرح این دلیل که منابع کافی برای خرید خدمت نداریم، به سمتی رفته‌ایم که یارانه پنهان از جیب پزشکان پرداخت می‌شود و من نگران این موضوعم. این درحالی‌ است که تامین منابع مالی برای خرید خدمات درمانی وظیفه جامعه پزشکی نیست.

       سال جاری در حالی به پایان می‌رسد و ما درحال پیگیری فرایند تعرفه گذاری خدمات سلامت برای سال آینده هستیم که شاغلین بخش خصوصی و دولتی و برخی از موسسات مهم مثل آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری با حجم قابل‌توجهی از دیرکرد در پرداخت مواجه هستند و این باعث شکل‌گیری موج مهمی از نارضایتی شده است. بخشی از این مشکل در اسناد بین‌راهی هم وجود دارد. به‌این‌ترتیب که برخی اسناد از سوی بیمارستان‌های خصوصی وجود دارد که به بیمه‌های بازرگانی ارسال‌شده اما هنوز به قطعیت نرسیده‌اند. مشابه این موضوع را در بخش‌های دولتی هم داریم. بخش مهمی از پرداخت‌های بیمارستان‌ها به‌صورت علی‌الحساب بوده است. معدل کسورات در بخش خصوصی نیز روبه فزونی است.

مگر در سال جاری تعرفه خدمات درمانی تغییر نکرد؟ حتی در مواردی تعرفه‌ها افزایش یافت؟
       بله. همین‌طور است. اما در خیلی از موارد تعرفه تعیین‌شده درنهایت اجرا نشد. برای مثال علی‌رغم تصویب تعرفه سرپایی در شورای عالی بیمه، در هیئت‌وزیران تصویب نشد اما نتیجه آن، آسیب دیدن جدی و بحران اقتصادی در مراکز پاراکلینیکی است. درکل هرچه در شورای عالی بیمه به‌عنوان رشد متوسط تعرفه‌ای تصویب شد، از سوی هیئت‌وزیران رد شد و ما اوایل سال جاری نیز نامه‌ای در اعتراض به این موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور فرستادیم و این موضوع را به اطلاع آنها رساندیم.

       در سال‌های اخیر سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت هزینه خدمات درمانی مراکز دولتی و خصوصی که تحت پوشش بیمه است، قیمت تعیین‌شده خدمات درمانی بخش دولتی را معیار قرار می‌دهند، درحالی‌که این خدمات در بخش خصوصی با هزینه متفاوت و اغلب بالاتر ارائه می‌شود. این موضوع آثار اجتماعی زیادی برجا می‌گذارد که یکی از آنها فشار آمدن بر مردم است. سازمان‌های بیمه‌گر باید یک‌بار برای همیشه مبنای پرداخت خود در بخش خصوصی را قیمت تمام‌شده خدمات در بخش خصوصی قرار دهند.

سپید: درمورد خدمات درمانی پاراکلینیک و تعرفه‌های سرپایی کمی بیشتر توضیح دهید. چرا به تعرفه‌های این بخش از خدمات بی‌توجهی شد؟
       ازآنجاکه در اسناد ما ویزیت تعریف متودولوژیک و قدیمی دارد، تعریف از انواع ویزیت و تعرفه خدمات سرپایی که در کتاب تعرفه گذاری وجود دارد، تلاش ما این بود بتوانیم خدمات مربوط به پزشکان عمومی، متخصصان کودکان، عفونی، داخلی که بدون پروسیجر هستند، تعرفه ترجیحی در نظر بگیریم. این طرح با عنوان تعرفه ترجیحی برای گروه‌های آسیب‌پذیر پزشکی نام‌گذاری شده بود، در شورای عالی بیمه نیز تصویب شد اما متاسفانه در هیئت‌وزیران وتو شد و اجرا نشد و مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

سازمان نظام پزشکی برای تعیین تعرفه‌های خدمات پاراکلینیکی چه برنامه‌ای دارد؟
       کتمان واقعیت‌های اقتصادی اول به جامعه صدمه می‌زند و بعد به پزشکان. نظر ما در تعیین تعرفه پاراکلینیکی نظیر رادیولوژی آزمایشگاه بر همگون‌سازی و همگن‌سازی است تا درآمد پزشکانی که براساس ویزیت است، مثل پزشکانی که درآمدشان از پروسیجرهایی نظیر جراحی‌ تامین می‌شود، ‌به هم نزدیک باشد.

آیا نهادهای مسئول در تعیین تعرفه به روش مشترکی برای تعیین تعرفه رسیده‌اند؟
       وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه روی این نکته که احصای قیمت واقعی باید شاقول تعرفه گذاری باشد،‌ توافق دارند اما ممکن است در روش ها و سلیقه‌ها تفاوتی وجود داشته باشد ولی این سلیقه‌ها قابل‌جمع بندی است.

پیشنهاد شما برای سال آینده چیست؟
       پیشنهاد ما این است که آن بخش از کتاب تعرفه گذاری که اجرا نشده، در سال آینده دست‌کم در برخی از نقاط کشور اجرایی شود تا بتوانیم راحت‌تر به سمت قیمت‌های واقعی حرکت کنیم. امیدواریم هیئت‌وزیران نیز این طرح را برای سال آینده بپذیرد تا از این مشکلات در آینده جلوگیری شود. نظام پزشکی با ارسال به موقع بسته تعرفه پیشنهادی خود به وزارت بهداشت تمام تلاش خود را کرده است.

فکر می‌کنید در سال آینده مشکلات مربوط به کمبود بودجه رفع شود؟
       خبرهای خوبی از رشد تعرفه‌ها در سازمان‌های بیمه‌گر و ... در سال آینده نمی‌شنویم. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در سال آینده با کمبود بودجه زیادی مواجه خواهیم شد. متاسفانه هرگاه کمبود بودجه به وجود می‌آید، تاثیر خودش را بر تعرفه خدمات درمانی می‌گذارد و از آن بخش کاسته می‌شود. اگر قرار باشد تدوین تعرفه در سال آینده اصلاح شود، نباید اجازه داد مشکلات کمبود بودجه‌ای این اصلاحات را دچار تغییر کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: