کد خبر: ۱۰۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 10
شفاآنلاین:جامعه>سیاست>محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری ایران که برای حضور در کنفرانس «بررسی فرصت ها و چالش های اقتصادی ایران» به لندن سفر کرده است در گفت وگو با فایننشال تایمز گفت: ایران به دنبال تعامل سازنده با جامعه جهانی است.
به گزارش شفاآنلاین : نهاوندیان از لغو تحریم ها به عنوان وضعیت 'برد- برد' برای ایران و غرب یاد کرد و گفت که کشور آماده تعامل و داد و ستد با جهان است.
رییس دفتر رییس جمهوری کشورمان در این گفت وگو که روز پنجشنبه ازسوی روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، اظهار کرد: ایران به دنبال تعامل سازنده است و نه مداخله؛ تنها در این صورت همه طرف ها خرسند خواهند بود.
وی در پاسخ به سووال خبرنگار فایننشال تایمز در خصوص تاثیر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر سیاست های اقتصادی دولت گفت: این میزان از مشارکت مردم در انتخابات، درصد ریسک پذیری اقتصادی را کاهش می دهد و از دولت در راستای سیاست های اقتصادی اش حمایت می کند.
نهاوندیان همچنین در پاسخ به این سووال که آیا نتیجه انتخابات را می توان یک پیروزی برای میانه روها دانست یا جریان عملگرا گفت: این یک پیروزی برای ملت ایران است. این انتخابات نشان داد که ما دمکراسی واقعی داریم که در آن مردم مشارکت می کنند.
رییس دفتر رییس جمهوری افزود: البته ما در ایران دیدگاه های متفاوت سیاسی داریم با این حال این مردم ایران هستند که برای آینده شان تصمیم می گیرند که این مساله برای اقتصاد خوب است.
نهاوندیان در پاسخ به سووالی در خصوص وضعیت قراردادهای جدید نفتی گفت: ما قراردادهای نفتی مان را مورد بازنگری قرار دادیم و قانون گذاران مشغول بررسی آن هستند.
وی گفت: صحبتی که در ایران مطرح است این است که بتوانیم پیش از ارائه قراردادها تا حد ممکن دیدگاه مختلفی را در این خصوص جمع آوری کنیم؛ لذا شما نمی توانید این دیدگاه ها را مخالف بدانید چرا که دولت می خواهد از این دیدگاه ها استفاده کند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطر نشان ساخت: دولت ایران مصمم است که صنعت نفت اش را توسعه دهد؛ لذا سرمایه گذاری خارجی برای این منظور ضروری است، و البته طرفین باید از مفاد قرارداد راضی باشند.
نهاوندیان در پاسخ به این سووال که آیا کشورهای اروپایی تمایلی را برای تسهیل مناسبات تجاری با ایران نشان داده اند یا نه، گفت: هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا متعهد هستند که در چارچوب برجام تجارت با ایران را تسهیل کنند.
وی افزود: تمام تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران اکنون لغو شده و دفتر کنترل سرمایه های خارجی نیز متعهد است تا این پیام را به موسسات مالی و اعتباری بدهد؛ لذا مادامی که آنها در چارچوب قوانین و مقرراتی که کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر کرده اند گام بردارند مشکلی نخواهند داشت.
رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: شرکت های غیر اقتصادی آمریکایی هیچ مشکلی ندارند؛ البته تعامل افراد حقیقی آمریکایی مشکلاتی را داشته که برای رفع آن در حال رایزنی هستیم
نهاوندیان گفت: بانک مرکزی نیز حساب های خود را در شماری از کشورها دوباره بازگشایی کرده، 'ال سی ها' مجددا صادر می شود و سوئیفت به کار افتاده است. همچنین شماری از بانک های تجاری ایران، رابطه شان را با بانک هایی که در گذشته همکاری داشته اند از سر گرفته اند.
وی تصریح کرد: کارها یک مقدار زمان می برد اما به نتیجه خواهیم رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: