کد خبر: ۱۰۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 09
شفا آنلاین>سلامت> دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران گفت: پیوند قلب در کشور حدود 70 تا 75 درصد موفقیت آمیز است به طوری که می توان گفت در منطقه توانایی پیوند قلب را به خود اختصاص داده ایم.

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر بابک شریف کاشانی در نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران که در بیمارستان طالقانی برگزار شد، اظهارکرد: توانمندی متخصصان ایرانی باعث شده است که در منطقه در زمینه درمان بیماری های قلب و عروق و همچنین پیوند قلب به عنوان کشور پیشرفته و سرآمد مطرح باشیم.
وی اظهارکرد: در حال حاضر چهار مرکز عمده در تهران (بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان امام خمینی (ره)، بیمارستان طالقانی و شریعتی) به طور متوسط در سال 80 پیوند قلب را انجام می دهند.
به گفته وی، انتظار داریم سالانه حدود 100 تا 120 پیوند قلب در این مراکز انجام شود که البته در شهرهای یزد، شیراز، اصفهان و مشهد نیز مراکزی هستند که پیوند قلب را به صورت مداوم انجام می دهند.
شریف کاشانی با بیان این که پیوند قلب یکی از مهم ترین عمل های جراحی محسوب می شود، اظهار کرد: در کشور ما متخصصان و پزشکان قلب و عروقی هستند که تاکنون توانسته اند بزرگ ترین جراحی ها و پیوندهای قلب را انجام دهند و همین باعث شده است که برای انجام جراحی از سایر کشورهای جهان و همچنین از کشورهای منطقه برای ادامه درمان به ایران سفر کنند.
مسئول بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: ایران در زمینه پیوند دو عضو قلب و ریه همزمان شش و هفت مورد جراحی را انجام داده است اما فعلا موفق آمیز نبوده و باید تلاش های مضاعفی را متخصصان کشور داشته باشند.
شریف کاشانی ادامه داد: البته باید متذکر شد که در دنیا پیوند قلب و ریه همزمان رو به کاهش است و روش های درمانی جدیدتری به جای پیوند مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به این که در گذشته استنت گذاری بر بیمار قلبی حدود 55 میلیون ریال هزینه تحمیل می کرد، افزود: اما اکنون این هزینه ها به 13 میلیون ریال کاهش یافته است و این امر از وجود تسهیلات و تجهیزات درمانی مناسب در کشور نشان دارد.
دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران افزود: در حال حاضر سیاست این است که از بیمار هزینه دریافت نشود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین هزینه پیوند قلب را پرداخت می کند، به طوری که میانگین هزینه پیوند قلب حدود هزار میلیون ریال است که معمولا حدود 100 میلیون ریال را بیمار هزینه می کند، البته هزینه پیوند از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.
وی به محورهای این کنگره اشاره کرد و افزود: گذاشتن دستگاه کمک پمپ قلبی مصنوعی در کنگره مورد بحث قرار می گیرد. تاکنون سه مورد عمل جراحی برای این دستگاه در ایران انجام شده است. نتایج و رویکرد پیوند قلب در منطقه نیز محور دیگر مباحثات کنگره خواهد بود. ایران تنها کشوری است که پس از ترکیه در زمینه پیوند قلب جایگاه بسیار بالایی دارد.
شریف کاشانی گفت: توجه به مقوله پیوند قلب و کلیه که هم اکنون در بیمارستان مسیح دانشوری آغار شده است، و هدف گذاری بر پیوند قلب و ریه همزمان نیز از دیگر محورهای مورد بررسی اساتید و متخصصان خواهد بود.
مسئول بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: تاکنون پیوند همزمان چند عضو قلب، کبد، کلیه و ریه در کشور انجام نشده و قرار است تیم های متخصص در این زمینه همفکری و مطالعات علمی خود را ارایه کنند.
وی یاد آور شد: درمان دارویی جدید برای بیماران نارسایی قلب، آشنایی با انواع داروها در حوره قلب و عروق، روش های جراحی جدید در حوزه قلب، بررسی نارسایی دریچه میترال در این کنگره مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.
دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران اظهار کرد : در این کنگره بزرگترین گروه بررسی کننده پیوند قلب و ریه از کشور ایتالیا و اتریش حضور دارند و دراین خصوص سخنرانی های علمی خواهند داشت.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از محورهای این کنگره بررسی اختلالات خواب است. در واقع یکی از عوامل ایجاد کننده نارسایی قلبی، اختلالات خواب است و برعکس ان نیز یکی از عوامل ایجاد احتلالات خواب، بیماری نارسایی قلبی است.
متخصص قلب و عروق ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات فرهنگ سازی در جامعه این است که بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم که بیماری نارسایی قلبی را پیشگیری و به موقع درمان کنیم.
به گفته وی، بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود و ضروری است تمامی اقدامات لازم برای درمان بیماری قلبی و عروقی در کشور را مهیا کنیم .
شریف کاشانی افزود: برای درمان بیماران کمبودی از لحاظ تجهیرات در کشور وجود ندارد و از تکنیک ها و روش های درمانی پیشرفته استفاده می شود البته باید متذکر شد که وسایل و تجهیزات درمان بیماری نارسایی قلبی گران و پرهزینه است .
پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با حضور متخصصان و اساتید برجسته داخلی و خارجی در روزهای 15 تا 17 اردیبشهت سال 95 در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: