کد خبر: ۱۰۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شرکت کنندگان درهمایش روز جهانی کلیه تاکید کردند:
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >متخصصان نفرولوژی در همایش روز جهانی بیماران کلیوی اعلام کردند که 10 میلیون ایرانی که به فشار خون و دیابت مبتلا هستند در خطر نارسایی کلیه قرار دارند، 80 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و هر سال 15درصد به تعداد آنها اضافه می شود.

به گزارش شفاآنلاین، همایش روز جهانی بیماران کلیوی روز دوشنبه در سالن اجتماعات درمانگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی با حضور بهروز برومند؛ پدرنفرولوژی ایران،علی نوبخت، فوق تخصص نفرولوژی، عباس بصیری، رئیس انجمن ارولو‍ژی ایران و محمدرضا گنجی، رئیس انجمن نفرولوژی ایران و احمد تارا، فوق تخصص نفرولوژی برگزار شد.



علی نوبخت حقیقی، فوق تخصص نفرولوژی و معاون سابق وزارت بهداشت در این همایش گفت: تعداد زیادی بیمار کلیوی در کشور داریم، افزایش افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مصرف نابجای دارو، روند افزایش بیماران کلیوی را تشدید می کند.
وی گفت: بیماران کلیوی نیازمند درمانهای جایگزین مختلفی مانند دیالیز و پیوند کلیه هستند.


وی گفت: 10 سال پیش در فراخوان انجمن بین المللی بیماریهای کلیوی( ISN) پاسخ مثبت دادیم و از آن پس ایران نیز ملزم به اجرای برنامه های درمانی و پیشگیرانه از برنامه های کلیوی شد.

عباس بصیری، رئیس انجمن ارولوژی ایران نیز در اظهارکرد: در آمریکا 10 تا 13 درصد مردم به بیماری کلیوی مبتلا هستند، آماری تکان دهنده است که یک علت بالا بودن آن سیستم قوی شناسایی و غربالگری بیماران است.
وی گفت: تعداد بیماران کلیوی در آمریکا از سال 1973 تا 2009 نزدیک به 52 برابر شده و از حدود 10 هزار نفر به 527 هزار نفر رسیده است.


**ماجرای بودجه 900 میلیارد تومانی بیماران خاص
احمد تارا،فوق تخصص نفرولوژی نیز در این مراسم گفت: با توجه به کمبود امکانات درمانی برای بیماران کلیوی سازمانهای مردم نهاد نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات بیماران دارند.


وی اضافه کرد: با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه های سرپایی و بستری بیماران کاهش یافته است اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، موضوع آموزش مردم و پیشگیری از بیماریها از جمله بیماریهای کلیوی است که متولی مشخصی ندارد و در این زمینه نیز نیازمند حمایت خیرین و سازمانهای مردم نهاد هستیم.
تارا گفت: سال گذشته در طرح تحول سلامت 900 میلیارد تومان برای بیماران خاص در نظر گرفته شد اما این بودجه تخصیص پیدا نکرد و بعدا حذف شد و به جاهای دیگر رفت، این اعتبار قابل توجهی بود که دو تا سه برابر نیاز درمانی بیماران بود و نه تنها می توانست مشکلات درمان بیماران کلیوی و دیالیز آنها را حل کند بلکه می توانست برای آموزش و پیشگیری از نارسایی کلیه هزینه شود.



** افزایش 3 برابری بیماران کلیوی در ایران
بصیری ادامه داد: در ایران در سال 1377 به ازای هر یک میلیون نفر 137 بیمار دیالیزی داشتیم که این تعداد در سال 1387 به 435 هزار نفر افزایش یافته و حدود سه برابر شده است. این آمار تکان دهنده است و هر سال نیز به تعداد این بیماران اضافه می شود.
وی گفت: البته آمار پیوند کلیه در ایران قابل قبول است، در اغلب کشورهای دنیا حدود یک پنجم بیماران کلیوی پیوند کلیه دریافت کرده اند در حالی که در کشور ما 48 درصد بیماران کلیوی پیوند شده اند.
بصیری افزود، آمار موفقیت پیوند نیز در ایران قابل قبول است، در اغلب مراکز 89 درصد موارد پیوند موفق آمیز است و در بدترین مراکز درمانی ایران بیش از 71 درصد موارد پیوند موفقیت آمیز است، البته میزان پس نزدن پیوند در صورتی که پیوند از فامیل باشد، نسبت به غریبه کمتر است.
رئیس انجمن ارولوژی ایران گفت: شعار امسال روز جهانی کلیه، پیشگیری از کلیه در بین کودکان است، مهمترین علل بروز بیماری کلیه در کودکان مسائل ژنتیکی است که از والدین به ارث می رسد، بنابراین باید سیستمی برای پیشگیری و غربالگری از این بیماری در کشور اجرا شود.

**وزارت بهداشت پروتکل پیشگیری از بیماری کلیوی در کودکان را اجرا کند
بصیری گفت: وزارت بهداشت باید پروتکل غربالگری و پیشگیری از بیماری کلیوی در کودکان را تدوین و اجرا کند، این غربالگری باید از دوران جنینی اجرا شود و اگر نارسایی کلیه در جنین تشخیص داده شد باید امکان سقط قانونونی آن فراهم شود.
وی افزود: تفاوت بیماری کلیوی در کودکان و بزرگسالان در این است که کودک باید تمام عمر خود را با بیماری سپری کند و زندگی سختی خواهد داشت.
وی گفت: در صورتی که کودکی با علایم سوزش ادرار و تب، لرز مراجعه کرد و اولین تشخیص نارسایی کلیوی است مگر اینکه خلافش ثابت شود.
وی افزود: نوزادان نارس و کم وزن و نوزادانی که والدین یا فامیل نزدیک آنها به بیماری کلیوی مبتلا هستند، به میزان زیادی در معرض بیماری کلیوی هستند، بسیاری از این نوزادان بعد از تولد در دستگاه و آی سی یو نگهداری می شوند و در این بخشها به آنها با تصور اینکه دچار عفونت هستند، جنتمایسین تزریق می شود در حالی که همین دارو می تواند به تخریب بیشتر کلیه منجر شود.


بهروز برومند، پدر نفرولوژی ایران نیز در این همایش گفت: شناخت جامعه پزشکی از بیماریهای کلیوی در سالهای اخیر بسیار بیشتر شده است اما همچنان نابرابری در دسترسی به امکانات بین کشورهای مختلف وجود دارد و همچنان در کشورها و جوامع فقیر افراد زیادی به علت دسترسی نداشتن به امکانات درمانی جان خود را بر اثر این بیماری از دست می دهند.

**56 درصد پیوند کلیه در ایران از مرگ مغزی انجام می شود
داریوش آرمان، معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی در این همایش گفت: هم اکنون حدود 80 هزار بیمار کلیوی در سراسر کشور زیر پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند، اما سالانه بین 15 تا 20 درصد به تعداد این بیماران اضافه می شود.


عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی کشور گفت: سالانه حدود سه هزار نفر از بیماران کلیوی، پیوند کلیه دریافت می کنند که سال گذشته 56 درصد این افراد کلیه دریافتی را از افراد دچار مرگ مغزی دریافت کردند و اگر با همین روند پیش برویم تا چند سال آینده بیش از 80 درصد پیوند کلیه از مرگ مغزی خواهد بود و نیاز به اهدای کلیه از فرد زنده چه فامیل و چه غریبه به حداقل ممکن می رسد.

آرمان اضافه کرد: با وجود این پیشرفت هر سال افراد جدیدی به جمع بیماران کلیوی اضافه می شوند، فشار خون بالا، دیابت از عوامل مهم بروز نارسایی کلیه است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود 10 میلیون نفر در کشور به فشار خون و دیابت مبتلا هستند که بیش از نیمی از آنها از بیماری خود خبر ندارند.

وی گفت: بسیاری از این افراد در معرض ابتلا به نارسایی کلیه هستند و نگرانی این است که به پیشگیری و آموزش این افراد توجهی نمی شود و موضوع چکاب و آزمایش های دوره ای مورد توجه این بیماران نیست.

**کمبود و فرسودگی تخت دیالیز در ایران
معاون انجمن حمایت از بیماران کلیوی اضافه کرد: تعداد بیماران کلیوی در کشور رو به افزایش است و همزمان سن ابتلا به این بیماری نیز در حال کاهش است، و البته مشکل مهم دیگر کمبود تخت دیالیز و فرسودگی دستگاههای دیالیز در کشور است.
وی گفت: نیاز کشور این است که سالانه حداقل هزار تخت جدید دیالیز در کشور اضافه شود اما سالانه حدود 200 تخت و دستگاه دیالیز اضافه می شود، به همین علت دستگاههای دیالیز زودتر فرسوده می شود، این مسئله هم کیفیت دیالیز را پایین می آورد و هم بیماران دیالیز را در معرض عوارض و خطرات دیگری قرار می دهد.


گفتنی است مراسم روزجهانی کلیه،ازسوی انجمن بیماران کلیوی و باهمکاری انجمن های نفرولوژی ،اورولوژی ،اهدای عضو ایرانیان،وزارت بهداشت ودرمان ،شرکت سانوفی و جمعی ازمتخصصین مربوطه برگزارشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: