کد خبر: ۱۰۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت> در رابطه با مسائلی که متخصصین قلب و کارکنان این حوزه باید در نظر داشته باشند، مسائل زیادی وجود دارد که همه آنها را نمی‌توان تنها در یک جلسه چند ساعته مطرح کرد.
 اما آنچه در بخش اخلاق پزشکی کنگره مشترک قلب و عروق عنوان شد، در رابطه با حق دانستن بیمار و تعهد پزشک به قرار دادن اطلاعات در اختیار بیمار بود. دانستن حق بیمار تلقی می‌شود و پزشک موظف است تمام اطلاعاتی که در رابطه با بیماری بیمار می‌داند در اختیار وی قرار دهد.

 این اطلاعات شامل عوارض بیماری، راه‌های درمانی، پیامدهای هرکدام از راه‌های درمانی و جوانب مختلف بیماری می‌شود. هرچند این موضوع را نیز باید در نظر داشت که ارائه برخی از اطلاعات می‌تواند روحیه و حال عمومی بیمار را خراب کند و انگیزه وی را از دست بدهد.

 خصوصا که پزشکان این حوزه با بیماران قلبی و عروقی در ارتباط هستند و برانگیخته شدن احساسات روی بیماری آنها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اما همین موضوع هم نباید مانع پزشک برای ارائه اطلاعات شود. حتی اگر لازم باشد، پزشک باید از متخصصین روان‌شناس و روان‌پزشک کمک بگیرد تا بتواند اطلاعات لازم را به شکل مناسب، با همراهی متخصصین دیگر و در جلسات متعدد به بیمار ارائه کند. هرچند باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با وجود اینکه ما از عبارت حقوق بیمار استفاده می‌کنیم، اما قانونی در این باره وجود ندارد و فعلاً رعایت این مسائل برای پزشک به لحاظ اخلاقی ضمانت اجرایی دارد.

       مبحث دیگری که در این جلسات مطرح شد در رابطه با اجازه ارائه اطلاعات به خانواده بیمار بود. در نهایت نتیجه این شد که ارائه اطلاعات مربوط به بیماری فقط و فقط با اجازه خود بیمار می‌تواند انجام شود. حال این کار می‌تواند توسط خود بیمار و یا پزشک انجام شود. ولی این طور نیست که پزشک تمام اطلاعات مربوط به بیماری را ابتدا به ساکن در اختیار هرکسی که خواستار آن بود قرار دهد.

       موضوع دیگر مورد بحث در این جلسه حق ملاقات بود. حین بستری بیمار در بیمارستان، افراد زیادی خواستار ملاقات با وی هستند. حال این پرسش وجود دارد که آیا بیمارستان باید امکانات و فضای موجود را به گونه‌ای فراهم کند که افراد زیادی به ملاقات بیمار بیایند یا نه. در نهایت نتیجه این شد که تا جایی که این ملاقات‌‌ها به سلامتی بیمار صدمه‌ای وارد نمی‌کنند مجاز هستند.

       آخرین مبحث هم در رابطه با حق ندانستن بود. امکان دارد بیماری از پزشک خود بخواهد اطلاعات مربوط به بیماری را برای وی توضیح ندهد و تشریح نکند. بلکه آنها را در اختیار همسر و یا خانواده‌اش قرار دهد تا آنها اقدامات مربوطه را انجام دهند. در اینجا هم پزشک باید به این حق احترام بگذارد. یعنی همان طور که بیمار حق دانستن دارد، حق نداستن هم دارد.سپید

رضا عمانی  سامانی -متخصص اخلاق پزشکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: