کد خبر: ۱۰۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 08
شفا آنلاین>سلامت> با توجه به آماری که از متخصصین ایرانی به دست آمد، این پرسش به وجود می‌آید که در کشورهای دیگر بیماران قلبی چه تعداد هستند و چه شرایطی نسبت به بیماران ایرانی دارند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   سایت امید به زندگی جهانی که آمار مربوط به زندگی و مرگ و میر جهانی را منتشر می‌کند، در گزارش خود در سال 2014 اعلام کرده است، کشوری که در آن بیشترین تعداد مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی و عروقی وجود داشته، ترکمنستان است.

این کشور با 461 مرگ در هر صد هزار نفر با اختلاف قابل توجهی نسبت به کشورهای دیگر در صدر جدول قرار دارد. در این بررسی، اوکراین، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در رده‌های بعدی هستند. ایران در این جدول با 179 مرگ در هر صد هزار نفر، رتبه بیست و پنجم در آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی را دارد. با این حال همچنان جزو کشورهایی است که با آمار بالای مرگ‌ومیر مقابله می‌کند.

       در این میان، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی به ترتیب آخرین کشورهایی هستند که در این جدول قرار دارند. در کره جنوبی از هر صد هزار نفر تنها26 نفر جان خود را بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی از دست می‌دهند و در فرانسه این رقم 29 نفر است. به صورت کلی با یک نگاه ساده به جدول آماری می‌توان مشاهده کرد کشورهای شمالی آسیا و شرق اروپا بیشترین مرگ‌ومیر را در این نوع از بیماری‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

       سایت انجمن جهانی اقتصادی علت را در گزارش سال 2013 خود عوامل جغرافیایی دانسته است. به گفته این گزارش، آب و هوا، تغذیه مردم این کشورها و آب مصرفی آنان بیشترین تاثیر را در شیوع بیماری‌های قلبی دارد. این گزارش می‌گوید: «آب و هوای سرد شاید برای خود مردم این کشورها آزار دهنده نباشد، اما بدن تنها میزانی از سرما و گرما را می‌تواند تحمل کند.

در این کشورها نیز، اگر دما بیش از آنچه که بدن می‌تواند تحمل کند پایین بیاید، با سنکوپ‌های قلبی مواجه خواهیم بود. خصوصاً که بیشترین مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی در روسیه در فصل زمستان است. عامل دیگر، آب است. در کشورهایی مانند قرقیزستان و ترکمنستان، آب مصرفی مردم، چه در شهرها و چه در روستاها املاح بسیاری دارد که با رسوب در عروق قلبی می‌تواند منجر به انسداد و در نتیجه عدم خون‌رسانی شود.

اما برای مقابله با بیماری‌های قلبی چه راهکاری در پیش گرفته‌اند؟
       طبق نوشته‌های سایت پزشکی heartline، در انگستان از دوران کودکی و در مدارس به کودکان تغذیه مناسب آموزش داده می‌شود. در این دوره آموزشی کودکان یاد می‌گیرند چه غذاهایی برای قلب آنان مضر و یا مفید است. انگلستان از حدود یک دهه گذشته، برنامه‌های آموزشی تغذیه خود را در کل کشورهای بریتانیا شروع کرده است و با آموزش از سنین پایین تلاش می‌کند نسل سالم‌تری در آینده داشته باشد. اکثر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور به علت تغذیه و استرس شکل می‌گیرد و به همین علت است که این کشور برنامه تغدیه مناسب خود را بر این اساس پایه‌ریزی کرده است.

       در کشور ژاپن، عامل تحرک اهمیت بسیار زیادی برای مردم و دولت دارد. مردم کشور ژاپن تغذیه بسیار مناسبی دارند و از این نظر مورد تهدید قرار نمی‌گیرند. بیشتر غذای آنان را ماهی و سبزیجات تشکیل می‌دهد و به همین علت تغذیه آنان یکی از با کیفیت‌ترین غذاها در بین کشورهاست. اما از سوی دیگر، مردم کشور ژاپن استرس زیادی را به علت کار و فشار ناشی از آن تحمل می‌کنند و بیشتر افرادی که بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را در ژاپن از دست می‌دهند، ناشی از همین اضطراب کاری بوده است.

به همین علت شرکت‌های بزرگ تجاری و اداری در ژاپن دست به برنامه‌های منظم تحرکی زده‌اند. در این شرکت‌ها همانطور که ساعاتی به خوردن ناهار اختصاص پیدا می‌کند، ساعاتی هم به ورزش داده می‌شود و حتی ساعت‌های ورزشی و امکانات و تجهیزات هم برای ورزش و فعالیت کارکنان در نظر گرفته شده است.

در چند شرکت تجاری، ساعاتی که کارکنان به ورزش اختصاص می‌دهند، جزئی از ساعات کار آنان به حساب می‌آید. این رویه در همه شرکت‌ها و ادارات ژاپن انجام نمی‌شود، اما می‌تواند الگوی مناسبی برای باقی کشورهایی باشد که مردم آنها استرس زیادی را بابت شغل خود تحمل می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: