کد خبر: ۱۰۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 07
شفا آنلاین>سلامت>بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل زندگی هر فرد است. در این زمان افراد به علت شرایط ویژه‌ای که به خاطر باردار بودن دارند ممکن است در معرض بیماری‌های گوناگون قرار گیرند.
به گزارش شفا آنلاین، یکی از بیماری‌های شایع دوران بارداری کمر درد است. علت‌های مختلفی می‌تواند در این زمان باعث کمردرد شود اما چاقی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند منجر به ایجاد آن شود. اغلب متخصصان تغذیه و حتی پزشک زنان، اضافه وزن بیشتر از 12 کیلو را به زنان باردار توصیه نمی‌کنند. داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف مکرر مواد چرب و قندی و داشتن برنامه منظم ورزشی می‌تواند از اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری جلوگیری کند بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود این نکات را جدی تلقی کنند.

دکتر محمود معتمدی متخصص ارتوپد ، با اشاره به اینکه به صورت کلی افزایش وزن در زنان باردار باعث افزایش فشار به ناحیه کمر خواهد شد، می‌گوید: در صورتی که زنان باردار دچار اضافه وزن شوند امکان بروز کمردرد در آنها افزایش خواهد یافت، بنابراین این مسأله نشان می‌دهد آنها باید بیشتر از گذشته مراقب سلامتی خود باشند همچنین باید از مصرف مواد غذایی به صورت افراطی پرهیز کنند. در این زمان به آنها توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز کمردرد بیشتر از 10 تا 12 کیلو در دوران بارداری چاق نشوند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش وزن در زمان بارداری باعث تغییر زاویه قوس کمر و افزایش آن می‌شود، تصریح می‌کند: به زنان باردار توصیه می‌شود به صورت طولانی در یک حالت ثابت قرار نگیرند و وضعیت خود را حداقل برای چند دقیقه تغییر دهند، به طور مثال اگر مدت طولانی ایستاده‌اند برای چند دقیقه بنشینند و استراحت کنند. برخی زنان در دوران بارداری دچار 20کیلو اضافه وزن می‌شوند که این مسأله بسیار نگران‌کننده است. افزایش بیش از حد وزن هنگام بارداری می‌تواند باعث اختلال در ناحیه قوس کمر و اختلال در ناحیه مهره‌های کمر شود. این جراح ارتوپد، خاطرنشان می‌کند: حدود طبیعی قوس کمر 20درجه است. اغلب زنان هنگام بارداری حالت قوس کمر‌شان نسبت به گذشته تغییر می‌کند، به طوری که در این زمان میزان این قوس به بیش از 20 درجه خواهد رسید. باقی ماندن زاویه قوس کمر در افراد پس از بارداری می‌تواند آنها را دچار عوارض جدی کند.

دکتر معتمدی در ادامه بیان می‌کند: به وجود آمدن درد در ناحیه مهره‌های کمری و درگیر کردن اعصاب سیاتیک از نمونه عوارض کمردرد هستند. درگیر شدن اعصاب سیاتیک می‌تواند پاهای افراد را نیز دچار درد کند چراکه پاها از اعصاب سیاتیک عصب می‌گیرند؛ دردهای کمری می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پا، کف پا و حتی ساق آن شود همچنین اگر این دردها ادامه پیدا کند حتی امکان انتشار درد در بدن نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه، در خصوص عوارض اضافه وزن در دوران بارداری تصریح می‌کند: در صورتی که زنان باردار در زمان حاملگی دچار اضافه وزن شدید شوند فشار وارد شده روی مهره‌های کمر و انحنای مهره‌های کمر افزایش خواهد یافت. در این زمان امکان به وجود آمدن درد‌های سیاتیکی در اندام‌های تحتانی و ناحیه کمر بسیار زیاد است. این درد‌ها ممکن است در نواحی زانو‌ها، ران و انگشتان پا نیز ایجاد شوند. بی‌حسی در ساق، مچ و انگشتان پا یکی دیگر از عوارض کمر درد است.

وی درخصوص راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کمر درد و اضافه وزن، می‌گوید: به این افراد توصیه می‌شود در زمان بارداری به صورت منظم پیاده روی کنند همچنین مواد قندی و پرچرب کمتری استفاده کنند. زنان باید برای جلوگیری از ایجاد کمر درد از اضافه وزن بیشتر از 10 تا 12 کیلو جلوگیری کنند چراکه درصورت اضافه وزن و شدید بودن میزان درد‌های کمری امکان ایجاد اختلال در ناحیه ستون فقرات نیز بسیار زیاد است بنابراین در این زمان ممکن است ستون فقرات آنها نیز دچار اختلال شود.

این استاد دانشگاه، در خاتمه خاطرنشان می‌کند: به زنان باردار توصیه می‌شود با رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های منظم از ابتلا به اضافه وزن و آسیب به ناحیه ستون فقرات جلوگیری کنند. افرادی که باردار هستند باید موقع نشستن یک بالش پشت‌شان بگذارند تا فشار کمتری به ستون فقرات وارد شود، حتی توصیه می‌شود برای کاهش اضافه وزن می‌توان ورزش‌هایی مانند شنا انجام داد.

دکتر محمود معتمدی متخصص ارتوپد
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: