کد خبر: ۹۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 06
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها > حمیدرضا خرم خورشید، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، هدف از برگزاری این کنگره را به روز کردن اطلاعات در رابطه با ژنتیک دانست.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  به روز کردن اطلاعات به دانشجویان، اعضای هیات علمی و پزشکان مربوط است. مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از توانمندترین گروه‌های ژنتیکی در مراکز تحقیقاتی است که در سطح جهان شناخته شده است. وی در ادامه درخصوص سخنرانی خود دراین کنگره می‌گوید.

 سخنرانی شما در این کنگره درمورد چیست؟
       حیطه‌های اصلی تحقیقات من در علم ژنتیک در مورد آلزایمر و بیماری ریپروداکشن و بیماری هایی است که با تولیدنسل ارتباط دارد. آلزایمر جزو بیماری های نوروسایکیاتری است. دررابطه با بیماری ریپروداکشن هم روی عقیمی در مردان و بیماری آندومتریوز در زنان کار می‍‌‌‌کنم.

در بیماری آلزایمر چند درصد ژن‌ها دخیل هستند؟
       در مورد آلزایمر شناسایی ژن‌هایی که در جمعیت ایرانی موثر است و باعث ایجاد بیماری آلزیمر می‌شود، مهم است. مبحث بعدی ما شناسایی داروهایی است که در مقوله پیشگیری از بروز بیماری و یا پیشرفت آن اهمیت بسیاری دارد.

تاکید اصلی بنده روی سه ترکیبی است که روی یک موش آزمایشگاهی امتحان شده، تا ببینیم، از لحاظ ژنتیکی چه تاثیری بر ژن‌هایی که در ایجاد آلزایمر دخالت دارد می‌گذارد و چگونه می‌تواند بروز آلزایمر را کم یا زیاد کند و باعث کندی پیشرفت آلزایمر شود.

تمام آلزایمر‌ها ژنتیکی هستند؟
       بیماری آلزایمر به دو دسته تقسیم می شود. آلزایمر زودرس و آلزایمر دیررس. نوع زودرس آلزایمر، کاملا ژنتیکی بوده که 3 درصد کل آلزایمرها را تشکیل می‌دهد. اما 97 درصد آلزایمرها که از سن 65 سالگی به بعد ایجاد می‌شود، آلزایمر دیررس است. آلزایمر زودرس که در سنین پایین بروز می‌کند، کاملا ژنتیک است. اما نوع دیررس آنتی فکتوریال بوده، یعنی هم ژنتیک و هم محیط در آن دخیل است. ما روی بخش ژنتیکی بودن آن کار می‌کنیم، تا ببینیم که در جمعیت ایرانی کدام عوامل بر روی ژن افراد تاثیر دارد.

کدام ژن را درگیر می‌کند؟
       در نوع زودرس و ارثی آلزایمر، سه ژن اصلی تاثیر دارد. ژن پرسیلین 1، پرسیلین 2 و ژن ای‌پی‌پی است. اما در نوع دیررس که چندعاملی است، روی بیش‌از چهارصد ژن در دنیا کار شده است. به‌طورکلی خصوصیت بیماری‌های چندعاملی این است که تعداد ژن‌های موثر درآن زیاد است. داروها درمان نمی‍کند، اما از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند. چرا آلزایمر یک بیماری پیش‍‌رونده است. در حالت ابتدایی ممکن است که حافظه کوتاه مدت ازدست برود.

اما از پیشرفت جلوگیری نشود، سایر بخش‌های حافظه را نیز درگیر خواهد کرد، تا جاییکه فرد نام خود و اطرافیان را از یاد برده و همچنین سازوکار بدنش نیز دچار اختلال شده و درنهایت فوت می‌کند. اما دارودرمانی جلوی پیشرفت سریع این عوامل را می‌گیرد.

این تحقیقات در مرحله آزمایش حیوانی قرار دارد. درحال حاضر حدود 600 هزارنفر بیمار مبتلا به آلزایمر در ایران وجود دارد. با توجه به اینکه جمعیت درحال پیر شدن است، باید گفت در آینده‌ای نه چندان دور، با سونامی آلزایمر روبرو خواهیم شد. بنابراین مسئولان از این لحظه باید به فکر این موضوع باشند، تا تدابیر مختص آلزایمر را اتخاذ کنند. مهم‌ترین قسمتی از مغز که در حافظه دخالت دارد، هیپوکامپ است. در آلزایمر این قسمت دچار مشکل می شود. موادی در آنجا رسوب می‌کند که برای سلول‌های حافظه سمی هستند.

درخصوص عقیمی و ناباروی که موضوع دیگر تحقیقات شما است، توضیح دهید؟
       در ایران 10 تا 15 درصد زوج‌هایی که ازدواج می‌‌کنند، نابارور هستند. که سهم مردان در این ناباروری 50 درصد است. یعنی بچه‌دار نشدن نصف این زوج‌ها به مشکل زن و نصف دیگر به مرد برمی‌گردد.

 تحقیقات بنده روی علل ژنتیکی عقیمی در مردان و زنان است و روی ژن‌های مختلف و مشکلات خاصی کار می‌شود. در آندومتریوزیس در زنان، بافت آندومتر رحم در خارج از آن ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به ناباروری شود. این بیماری هم چندعاملی بوده، اما ژنتیک نقش موثری دارد. یعنی فردی که مادرش به این اختلال مبتلا بوده، شانس ابتلایش 12 بار بیشتر می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: